Sitat Christofer:MFEL1050?Tren maksimal styrke, viktigste øvelse er uten tvil knebøy. En muskel som spennes maksimalt har ingen blodgjennomstrømning, og man får melkesyreopphopning. Dersom muskelen er sterkere enn den trenger å være for en sving eller et dropp på ski bevarer du blodgjennomstrømning i større del av tiden og dermed minker melkesyren. I tillegg er kondisjonen selvsagt viktig, intervalltrening i motbakke vil antagelig være aller mest effektivt med tanke på å styrke hjertefunksjonen. Intensitet bør ligge på minst 85% av maksimal puls, men under syregrense, mao så fort du orker uten å bli stiv under intervaller på ca +- 4 min.Dette er de mest effektive metodene å forberede seg med uten å stå på ski vil jeg tro. Husk også andre faktorer som nok søvn, mat og drikke både under trening og på skidagene!
Enig med alt du sier - det er det mest effektive - men om blodslit i både intervallbakken og på styrkerommet er noe man trives med å gjøre får være opp til den enkelte. Men forskningen viser at dette er "best", ingen særlig tvil om det. Helgerud (som du referer til) har dokumentert dette opp og i mente.
Men det krever jaggu litt motivasjon for å ha kontinuitet i slik trening, så i mitt hode kan man fint kombinere mange av de samme prinsippene Helgerud predikerer med "artigere" treningsformer.