Om jeg generaliserer litt, så virker det (iallefall for meg) at mange "kondis-folk" er veldig redd for tyngre styrketrening. Myter om at man blir stiv/lite fleksibel, samt fortere sur i bena under lengre kondisjonsaktiviteter, henger fortsatt i. Det er gjort studier blandt annet på syklister der de har trenet maks styrke (3-5reps nært opp mot 1 repetisjon maks), og da man har sett at dette faktisk hjelper på faktorer som arbeidsøkonomi og dermed økt yteevne. 3-5 reps bygger også lite muskler kontra 8-12reps, så man trenger ikke være redd for å bli "for stor og tung". Langrennslandslaget trener også mer styrketrening enn man kanskje skulle tro.

Enig med en av de andre her at knebøy BØR definitivt stå på ethvert styrkeprogram, og i tillegg kan utfall med fordel også gjøres. For kondistreninga er 4x4min dokumentert å ha svært god effekt på O2-opptak, mye høyere effekt enn jogging. Men hvem sier at man må løpe for å trene intervaller? Funker på ski, sykkel, i bassenget og tom. på styrkerommet...

Alt i alt koker trening ned til at man bør trene både styrke og kondis med litt kontinuitet (skippertak fungerer sjelden), og finn måter man TRIVES med å gjøre det på. Direkte overføringsverdi finner man iallefall sjelden....har mer tro på allsidighet! smile