Jeg har for første gang faktisk klart å forberede sesongen med litt målrettet styrketrening (i tillegg til å spille innebandy), godt hjulpet av at vi er en kompisgjeng som trener sammen mot samme mål. Fra starten har vi forsøkt å trene generell kjernemuskelatur og styrke, men etterhvert fokusert mer på benstyrke.
Spørsmålet mitt er: Hvor mange repetisjoner bør man ta for å få best effekt i forhold til å kunne holde én eller flere dager med kjøring? Vi har f.eks en favorittøvelse med utfall/"telebøy" på balanseballer hvor vi gjerne har kjørt 20-25 repetisjoner i 3-5 serier, med litt ekstra vekt i hendene. Men, under åpningshelga i Hemsedal telte vi rundt 100 svinger fra toppen av Hollvin og ned, og siden jeg var ganske ferdig etter forholdsvis få turer begynte jeg å tvile på om forberedelsene har hatt særlig effekt
Det er sikkert mange individuelle hensyn og sikkert ikke noe "riktig" svar på dette, men er det lurt å øke til f.eks 50 repetisjoner (eller mer) og kun bruke egenvekt? Er det noen med litt over snitt peiling på alpintrening som har noen tips? Kan det være skummelt mhp. skader (særlig i knærne) hvis det blir FOR mange repetisjoner?
Forøvrig er det vel også lurt å avslutte harde økter med f.eks litt rolig sykling for å få ut syra, noe som kanskje også forebygger skader