Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tørrmarktrening i forkant av telemarksesongen
#158538 25/08/2010 10:49 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Kveldene blir mørkere og tempraturen synker gradvis her i Tromsø.Det er nok desverre et par/tre mnd før sneen legger seg men jeg er kommet godt igang med de fysiske forberedelsene.Går på små toppturer m/Mira rundt på Kvaløya med staver 2-3 g i uka og samt et par joggeturer inneimellom fjellturene.Har alldri prøvd fjellturer m/staver tidligere og er mektig imponert over hvor effektiv denne treningsformen er for hele kroppen.Skal bli spennende å se om denne form for trening gjør med bedre forberedt enn tidligere sesonger.Hva med dere andre der ute?Er det noe systematikk i grunntreninga?

RIN

Gjør noe gøy!
rin #158539 25/08/2010 11:23 PM
Entusiast
Entusiast

For min del, trives jeg best med å trene, og trener derfor mest når jeg gjør noe jeg synes er kjekt å drive med. For meg er stisykling en fantastisk treningsform, samtidig som jeg får være ute i naturen, og i frisk luft. Og i tromsø mangler det jo ikke akkurat på muligheter for flott sykling;)Nå har jeg også startet sesongoppkjøringen med styrketrening. For meg er det bla kneløft og telemarkshopp som gjelder, samt andre ting som går på ben rygg og mage som jeg fokuserer på for å ha den nødvendige støttemuskulatur i orden.På den kondisjonsmessige biten for oppturene kan jeg anbefale 4x4 intervalltrening. Snakket med en som hadde vært med på et prosjekt hvor de sammenlignet forskjellige former for trening for å øke kondisjon, og da var 4x4-gruppa de som i særklasse hadde mest framgang.

Re: Tørrmarktrening i forkant av telemarksesongen
rin #158540 25/08/2010 11:33 PM
Entusiast
Entusiast

Gjør meg klar til en skadefri sesong i både park og pudder ved hjelp av små fjellturer, jogging, styrketrening og lignende. Gratis, i kjelleren :-)

Barmarkstrening
rin #158541 18/09/2010 9:57 PM
Fersking
Fersking

Jeg kjører løping i motbakke hvor jeg avslutter med 30 dype froskehopp. På vei ned jogger jeg lett og kjører nedfall, 15 rep på hvert bein.

Henning

staver i fjellet
rin #158542 18/09/2010 10:44 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Har vært litt treg på motbakke kortintervall i det siste men 2-3 små toppturer i uka ca 45 min-1 time m/staver funker fremdeles bra.Supplerer m/et par korte(kjedelige )joggeturerer.Her er heeeerlige høsfarger og fin tempratur om dagen:winkRIN

Trening
rin #158543 19/09/2010 12:59 PM
Medlem
Medlem

Trener styrke, balansetrening(balansebrett,slakkline) og varierer med kondistrening.Vinteren er velkommen:)

Antall repetisjoner?
rin #158544 15/11/2010 9:33 PM
Medlem
Medlem

Jeg har for første gang faktisk klart å forberede sesongen med litt målrettet styrketrening (i tillegg til å spille innebandy), godt hjulpet av at vi er en kompisgjeng som trener sammen mot samme mål. Fra starten har vi forsøkt å trene generell kjernemuskelatur og styrke, men etterhvert fokusert mer på benstyrke.

Spørsmålet mitt er: Hvor mange repetisjoner bør man ta for å få best effekt i forhold til å kunne holde én eller flere dager med kjøring? Vi har f.eks en favorittøvelse med utfall/"telebøy" på balanseballer hvor vi gjerne har kjørt 20-25 repetisjoner i 3-5 serier, med litt ekstra vekt i hendene. Men, under åpningshelga i Hemsedal telte vi rundt 100 svinger fra toppen av Hollvin og ned, og siden jeg var ganske ferdig etter forholdsvis få turer begynte jeg å tvile på om forberedelsene har hatt særlig effekt smile

Det er sikkert mange individuelle hensyn og sikkert ikke noe "riktig" svar på dette, men er det lurt å øke til f.eks 50 repetisjoner (eller mer) og kun bruke egenvekt? Er det noen med litt over snitt peiling på alpintrening som har noen tips? Kan det være skummelt mhp. skader (særlig i knærne) hvis det blir FOR mange repetisjoner?

Forøvrig er det vel også lurt å avslutte harde økter med f.eks litt rolig sykling for å få ut syra, noe som kanskje også forebygger skader

Funksjonell trening
rin #158545 15/11/2010 10:08 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Det som funker er å kjøre telemark!All annen trening er ok men overføringsverdien til praktisk kjøring er svæææært liten .Selv er jeg ikke på jakt etter å unngå å bli sur av kjøringa ned da jeg sjelden blir sur da turen ned tar såpass kort tid.Jeg trener kondis og styrke for oppturen!!Ja, i alpinbakken blir jeg sur i låra etter noen få turer spesielt hvis underlaget er hardt.Går myyye heller 1-2 timers toppturer i fjellet for deretter å renne kun 1,en tur nedigjen i jomfrulig sne(les pudder) enn å dra til alpinbakken og kun stå i kø og bli suuur i låret.Smaken er som baken ,delt:wink

RIN

Det har du helt rett i.
rin #158546 15/11/2010 11:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Noen liker å gå på ski, andre liker å stå på ski..

Kettelbells
rin #158547 15/11/2010 11:41 PM
Fersking
Fersking

Prøv kettelbells, Overførings vedien virker bra, også er det utrolig morsomt. Det trener kjernemusklatur,balanse, motorik og kondis.

rin #158548 16/11/2010 12:06 AM
Entusiast
Entusiast

Leg blasters!

En ser kanskje ikke så smart ut når en gjør denne øvelsen i treningstudioet, men den er knall på å generere syre i låra. Fem sett med 30 sek pause i mellom kjennes godt.

As fast as possible: 20x Air Squats20x In-place lunges20x Jumping lunges10x Jump Squats

nedover ja
rin #158549 16/11/2010 12:20 AM
Medlem
Medlem

Er nok en av de som for det meste sitter oppover bakken ja. Har for lite erfaring, og litt mye respekt for skredfare, men håper få tatt et kurs og kanskje rekke én skikkelig tur denne sesongen.

Men uansett, det er først og fremst lårbrenninga jeg vil til livs, litt tidligere i sesongen. Skal en uke til alpene i starten av februar og vil ha mest mulig ut av turen, i tilfelle man ikke rekker så mye kjøring i forkant.

Takk for tipset om Kettelbells, ser ut som effektive saker i de videoene google fant til meg smile

Og leg blasters ja, der snakker vi, 70 rep smack! smile Liker at det er en viss variasjon i øvelsene så det ikke blir for kjedelig, skal se om noen kan kombineres med balanseballer. At det ser teit ut får ikke hjelpe, det tar vi igjen i å holde stilen hele dagen. Stoked! smile

rin #158550 16/11/2010 1:07 AM
Medlem
Medlem

Treningsstudioet der jeg trener (Elexia) har noe som heter Fit for skiing, det skal jeg få hengt meg på, blanding av kondisjon og styrke, er sånn fellestrening det. Ellers så jeg Finken på nrk, dreiv å hoppa opp og ned på benk, på hver side, no alle alpinister må gjøre sa han :grin

leg blasters
rin #158551 16/11/2010 8:15 AM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Trening er gøy!Tror oppoverturene mine også har godt av leg blastersen til Lars Thomas.Kan fint gjøres på stuegulvet foran tven,bra forslag.RIN

rin #158552 16/11/2010 9:10 AM
Fersking
Fersking

Hei,

Leg blasters,hva gikk øvelsene ut på? Fikk ikke opp noe bilde(r)

Kunne noen ta seg bryet med å forklare?

På forhånd takk!

Glenn

rin #158553 16/11/2010 9:17 AM
Fersking
Fersking

Sitat zagfører:Hei, Leg blasters,hva gikk øvelsene ut på? Fikk ikke opp noe bilde(r) Kunne noen ta seg bryet med å forklare?På forhånd takk!Glenn

Her er linken til samme video.http://www.youtube.com/watch?v=ytG6raes1Tc&feature=player_embedded

rin #158554 16/11/2010 3:30 PM
Fersking
Fersking

Takk!

Glenn

Hmmm.Leg Blasters
rin #158555 16/11/2010 5:04 PM
Fersking
Fersking

Joda, i forhold til å takle melkesyra rimeligt godt, så er nok legblasters en god ide. Men som en annen over her nevnte så er også 4*4 en nærmest uslåelig kombinasjon. Dette kan dokumenteres med flere artikler.

Jeg er av den oppfatning at allsidighet er nøkkelen til suksess. Knebøy er en øvelse som MÅ med. Er en grunn til at Aksel lund nettopp dokumenterte med ny rekord på alpinlandslaget (for dagens landslag tror jeg), selv om jeg syntes den hørtes temmelig svak ut. 220 kg for en av verdens beste alpinister er etter mitt hode ikke helt i toppen, men la nå det være sagt. Man trenger ikke nærme seg de vektene for å være rustet til en dag i bakken. Og da er man jo også inne på et viktig spørsmål: Hva er målet? Skal man kunne gå opp favorittfjellet på en halvtime fortere enn i fjor, men samtidig kunne nyte turen på samme måte, men uten å bli mer sliten?Eller skal man være rustet for 7 dager i strekk på ski i alpene? Etter min mening så skal man nok trene på noenlunde samme måte for disse to aktivitetene, men er man i verdenstoppen i alpin så bør man nok trene en smule anderledes i forhold til styrkedelen.

Kort oppsummert: Knebøy sammen med legblasters noen ganger i uken vil jeg påstå er godt som gull. Og når snøen er kommet: Ut!

Så min mening er: Kartlegg behovene og tren deretter.

rin #158556 16/11/2010 5:28 PM
Medlem
Medlem

Jeg har drevet med både organisert og uorganisert barmarkstrening, samt trent styrke før sesongen i en del år. Revolusjonen kom etter at jeg kjøpte meg en landeveissykkel. To langturer og to runder med intervall i uka. Det også løst et kneproblem jeg har slitt med lenge, så da får jeg bare overleve bleiebuksa :wink

rin #158557 16/11/2010 8:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om jeg generaliserer litt, så virker det (iallefall for meg) at mange "kondis-folk" er veldig redd for tyngre styrketrening. Myter om at man blir stiv/lite fleksibel, samt fortere sur i bena under lengre kondisjonsaktiviteter, henger fortsatt i. Det er gjort studier blandt annet på syklister der de har trenet maks styrke (3-5reps nært opp mot 1 repetisjon maks), og da man har sett at dette faktisk hjelper på faktorer som arbeidsøkonomi og dermed økt yteevne. 3-5 reps bygger også lite muskler kontra 8-12reps, så man trenger ikke være redd for å bli "for stor og tung". Langrennslandslaget trener også mer styrketrening enn man kanskje skulle tro.

Enig med en av de andre her at knebøy BØR definitivt stå på ethvert styrkeprogram, og i tillegg kan utfall med fordel også gjøres. For kondistreninga er 4x4min dokumentert å ha svært god effekt på O2-opptak, mye høyere effekt enn jogging. Men hvem sier at man må løpe for å trene intervaller? Funker på ski, sykkel, i bassenget og tom. på styrkerommet...

Alt i alt koker trening ned til at man bør trene både styrke og kondis med litt kontinuitet (skippertak fungerer sjelden), og finn måter man TRIVES med å gjøre det på. Direkte overføringsverdi finner man iallefall sjelden....har mer tro på allsidighet! smile

rin #158558 16/11/2010 8:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

By the way, så er den legblaster-økta finfin den, men styrketrening er det ikke. Med så mange repetisjoner er det utholdenhetstrening. Kall det gjerne "muskulær utholdenhet".

Flisespikkeri,men
rin #158559 16/11/2010 10:39 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Leg blaster er definitiv dynamisk muskulær utholdende styrketrening:wink,i forhold til f.eks max muskulær styrketrening hvor 1-3 rep max er målet.Begge deler er bra trening,men den siste krever noe mere oppvarming enn den første.(skadeforbyggende)RIN

rin #158560 18/11/2010 10:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat rin:Leg blaster er definitiv dynamisk muskulær utholdende styrketrening:wink,i forhold til f.eks max muskulær styrketrening hvor 1-3 rep max er målet.Begge deler er bra trening,men den siste krever noe mere oppvarming enn den første.(skadeforbyggende)RIN

Dette poster jeg mest for å kverrulere smile

ALL trening/aktivitet som innebærer bevegelse er dynamisk. Utholdende styrketrening er selvmotsigende begrep. Man bruker jo muskler når man jogger, så da kan man like gjerne kalle det for utholdende styrketrening også.

Jeg oppfatter et uttrykk som "dynamisk muskulær utholdenhet" som et vanskelig begrep "fagfolk" har funnet på, men som likevel ikke forteller noen ting som helst! (Om du mente det ironisk, RIN, får du la mitt hjertesukk passere med et smil) smile

Hørte jeg...
rin #158561 19/11/2010 12:23 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

MFEL1050?

Tren maksimal styrke, viktigste øvelse er uten tvil knebøy. En muskel som spennes maksimalt har ingen blodgjennomstrømning, og man får melkesyreopphopning. Dersom muskelen er sterkere enn den trenger å være for en sving eller et dropp på ski bevarer du blodgjennomstrømning i større del av tiden og dermed minker melkesyren.

I tillegg er kondisjonen selvsagt viktig, intervalltrening i motbakke vil antagelig være aller mest effektivt med tanke på å styrke hjertefunksjonen. Intensitet bør ligge på minst 85% av maksimal puls, men under syregrense, mao så fort du orker uten å bli stiv under intervaller på ca +- 4 min.

Dette er de mest effektive metodene å forberede seg med uten å stå på ski vil jeg tro. Husk også andre faktorer som nok søvn, mat og drikke både under trening og på skidagene!

rin #158562 19/11/2010 2:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Christofer:MFEL1050?Tren maksimal styrke, viktigste øvelse er uten tvil knebøy. En muskel som spennes maksimalt har ingen blodgjennomstrømning, og man får melkesyreopphopning. Dersom muskelen er sterkere enn den trenger å være for en sving eller et dropp på ski bevarer du blodgjennomstrømning i større del av tiden og dermed minker melkesyren. I tillegg er kondisjonen selvsagt viktig, intervalltrening i motbakke vil antagelig være aller mest effektivt med tanke på å styrke hjertefunksjonen. Intensitet bør ligge på minst 85% av maksimal puls, men under syregrense, mao så fort du orker uten å bli stiv under intervaller på ca +- 4 min.Dette er de mest effektive metodene å forberede seg med uten å stå på ski vil jeg tro. Husk også andre faktorer som nok søvn, mat og drikke både under trening og på skidagene!

Enig med alt du sier - det er det mest effektive - men om blodslit i både intervallbakken og på styrkerommet er noe man trives med å gjøre får være opp til den enkelte. Men forskningen viser at dette er "best", ingen særlig tvil om det. Helgerud (som du referer til) har dokumentert dette opp og i mente.

Men det krever jaggu litt motivasjon for å ha kontinuitet i slik trening, så i mitt hode kan man fint kombinere mange av de samme prinsippene Helgerud predikerer med "artigere" treningsformer.

rin #158563 19/11/2010 2:31 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Dynamisk utholdende muskelstyrke=gjentatte muskelsammentrekninger ,konsentrisk og eksentrisk over tid.Statisk utholdende muskelstyrke:En vevarende muskekontraksjon uten eksentrisk eller konsentrisk fase.

RIN

rin #158564 19/11/2010 3:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat rin:Hei!Dynamisk utholdende muskelstyrke=gjentatte muskelsammentrekninger ,konsentrisk og eksentrisk over tid.Statisk utholdende muskelstyrke:En vevarende muskekontraksjon uten eksentrisk eller konsentrisk fase.RIN

Så du mener den beste treninga for telemarksvingen er å holde utfallet i lengst mulig tid? (Hvis målet er å stå i en laaaang sving)

Ved å følge din beskrivelse er maks styrke også dynamisk utholdende muskelstyrke - jeg har trent min andel maksstyrke og det inneholder gjerne 3-5 konsentriske og 3-5 eksentrisk faser smile

Sitter ikke med fasiten!
rin #158565 19/11/2010 7:14 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Opplever sjelden de sure låra når jeg kjører toppturer,fordi 1.Må ofte stoppe for å vente på bikkja:grin2.Kjører minst mulig på hardt underlag dvs fjellsider uten mer eller mindre pudder3.Det er sjelden så laaaaange nedturer å bli sur av uten at en ikke fysisk må stoppe for å endre kjøreretning.

Tror nok en bør trene en større andel statisk utholdende for å lære seg å tåle melkesyreproduksjonen(les smertene)MEN det gidder jeg ikke ,for kjedelig.Foruten toppturer trener jeg i sesongen ergo.sykkel og leggblastersHa en fin helg!

RIN

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå