Jeg vil påstå at de er relativt stive. De har i hvert fall god torsjonsstivhet, og jeg tror det er derfor dem virker så bra.
Jeg er relativt tung, så jeg trenger litt areal. Jeg ville ikke ha ski med for stor svingradius da jeg til tider koser meg med kortsvinger og det til tider blir noenlunde bratt, samt kanskje noe skogkjøring. Derfor fant jeg egentlig at 180ish ski med bra areal (flyt) og kort innsving måtte være optimalt.
Jeg har i grunn kjørt på de fleste typer snø denne sesongen. Først kunstsnø/hardt, og da fungerte disse overraskende bra. Trikset er bare å kjøre hardt nok (å tørre), slik at du kommer på kant og hele skien blir brukt. De blafrer ikke, og sitter ganske godt.
Fikk så noen turer rundt jul i champagnepudder (Røldal), og nysnø/pudder (Haukeli). Det er jo her skiene egentlig liker seg best. Relativt høy fart og hyppige svinger fungerer som bare det, slik som jeg liker det. I Haukeli var det kaldt, og litt hardt i pisten. Da la jeg merke til at jeg brukte hele skien (kontaktflate på kant) når det gikk veldig fort, og da ble skiene noe ustabile, de dreia bare på underfooten. Kantet ikke nok enkelt og greit. Lekte litt med GPS for å se hvor fort vi kunne kjøre, og da nytter det jo ikke å svinge masse.
Videre hadde vi noen dager i St Anton, og der var det til tider knallhardt i svartløypene i pisten. Her er de egentlig dårligst. Tør ikke å dra på ned drøye heng for å bare håpe at det sitter på knallhardt føre
Det sitter nok hvis en bare tør. Hadde noen bra turer i semi-pudder og skikkelig dyp champagnepudder, og der var dem helt råe igjen. Flyt, kontroll, sjangs å få skiene med seg i bratte pudder-heng.
Sist nå har vi hatt et par helger i Røldal, med god snø (nysnø/pudder og slushete nysnø). Her excellerer dem enkelt og greit. Eneste som holder skien tilbake er kjøreren. Vi startet med en tur i pisten for å varme opp. Jeg kjørte ganske fort med Mantra 191 på slike forhold, men vil lett tro jeg kjører fra meg selv på PHene, selv om de er kortere. Det har ikke slått meg på noe tidspunkt at nå går det for fort for skiene.
For å konkludere:Knallhardt : Not so much, som alle andre (low) rockerskiHardt: Kjøre hardt mot hardt, så fungerer det ganske bra. Nytter ikke å dingle avgårde nedover.Pist med styresnø: Fantastisk, PH > MantraPudder: Helt råe. Skiene lar deg bruke stort sett any kjøreteknikk/stil. Dyp pudder: Fortsatt råe, men kanskje den drøye innsvingen gjør at de styrer litt mye når en er i ubalanse eller langt bakpå. Det gjør ikke så mye egentlig.Oppkjørt pudder/nysnø: Litt masete som med de fleste ski, men går uproblematisk.
Jeg har ikke et veldig bredt sammenligningsgrunnlag, men dersom "mange" er enige om at Mantra er en _god_ allrounder, så er PH bedre. Mer 80/20 enn 60/40 though. Hendrik sier vel at skiene må _kjøres_ for at de virker. Dette stiller jeg meg bak.
Tror også en bør gå for NTN, skeptisk om noe annet fungerer like bra.
Jeg ser for meg at Rhino har mye av de samme egenskapene, bare at de er dårligere der PH er noe svak, og endra bedre på de områdene PH er gode.