Bergans - fra kvalitetsplagg til moteplagg?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har en del diverse Bergans plagg, ikke til ekstrem sport bruk, men til daglig utelek med barn, korte langrennsturer og litt slalomkjøring. Har vært fornøyd med disse plaggene så nå når min man ønsket seg nye skiklær til jul vurderte vi ikke annet enn Bergans. Etter å ha prøvd en rekke modeller endte vi opp med Svartisen bukse da den hadde aller best passform, og i følge selger var dette et bra og slitesterkt materiale som fint kunne brukes på til skikjøring og turer i fjellet..Men hva skjer, etter 5 kvelder i slalombakken (med rolig kjøring i preparert løype) trenger buksen en vask og da oppdager mor flere små hull nederst på buksa..!!Kan ikke forstå hva som har forårsaket dette, en skibukse skulle da tålt noen vanlige skiturer?Den gamle billige skibuksa, som er mer enn 10 år gammel, og godt brukt på alle måter, er helt uten hull, den har kun utslitte borrelåser...I tillegg har den nye Svartisen buksa slitemerket på stoffet som ligger over disse "dingsene" som henger på glidelåsen.Det overrasker oss at en så dyr bukse kan bli så fort slitt og hullete av normal bruk.Er vi maks uheldige eller er det bare slik det er?Ser at mange skryter fælt av Norrøna, tåler disse buksene mer?Ikke lyst til å kjøpe Bergans igjen!
|
|
|
 Re: Bergans - fra kvalitetsplagg til moteplagg?
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har litt samme erfaring som deg, bare med en Stranda bukse. Gikk ikke lange tiden før den var utslitt, og vindtett og "vanntett" var den aldri. Jeg skal aldri mer kjøpe bergansprodukter igjen! Kjøp deg Norrøna eller Arcteryx, det holder mål!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er det telemark det er snakk om? I så fall er det ikke uvanlig at noen kjører så smalt at stålkantene rifter opp i buksa. Ta en titt på støvlene, er disse også ripet opp? Uansett skal det ikke skje etter så lite bruk, i alle fall når buksa tydeligvis har ett forsterkelseslag på leggen. Hva slags stoff er egentlig forsterkelseslaget i? (Har faktisk ikke sett en Svartisen bukse "live") Er det bare ett ekstra lag vanlig stoff er det ikke nødvendigvis så bra. Jeg foreslår uannsett å prøve reklamasjon! Kan være dere bare har vært uheldige med varen.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Prøv å reklamer på det du! Bergans er veldig greie med reklamasjoner, og svartisen skal jo være toppbuksa deres. Norrøna er helt knall forsterket nederst, har ikke fått noen hull på min. Hadde en Sweet bukse engang, den ble det rifter i med en gang...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hatt en rekke Bergans produkter (forskjellige skall, to-lags-bukser og anorakker) og har meget god erfaring med kvaliteten, jeg har ikke hatt problemer med at ting har gått i stykker selv om jeg bruker utstyret hardt. Jeg vil tro ditt problem med Svartisen er en produksjonsfeil eller en svakhet i akkurat den modellen, jeg ville reklamert og forventet å fått den erstattet med unnskyldninger fra butikken jeg kjøpte den av og/eller Bergans. Når det gjelder mote så er Bergans moteplagg ja. Mange av modellene deres er full av dilldall, designelementer og ikke-funksjonelle ting som ikke gjør annet enn å være i veien og øke vekta. Jeg bruker selv Sirdal jakke og bukse når jeg kjører heisbasert. Kvaliteten er god, skallet tykt, men vekten er høy og det er masse unødvendig dill på den. Det er en falsk pelsbrem på hetta som du kan ta av (noe jeg selvsagt har, men det at glidelåsen er der øker vekten) og det er lagt inn ekstra stoff og sømmer for å lage fargemønster (noe som gir flere sømmer som kan lekke og øker vekt). Snøskjørtet som var på har jeg pelmet grunnet at det virket direkte mot sin hensikt og gjorde at jeg fikk mer snø under klærne. Grunnen til at jeg har kjøpt Bergans er at de før hadde mer funksjon- og mindre motefokus, samt at plagene er billigere enn Norrøna og Arcteryx. I min erfaring er og Dermizaxmembran mer egnet til kaldt vær enn Gore-Tex (dette går på prioritering av pusteegenskaper mot vanntetthet). Totalt sett er Bergans i min mening helt greit så lenge du ikke er bekymret over vekten. Når vi er inne på mote vil jeg si det bare er tull å kjøpe Norrøna og Arcteryx om det primære bruksområdet er å kjøre i et alpinanlegg og lek med ungene. Jeg ler mye når jeg ser sirkuset i heiskøa, en ting er jibberne i sine klovneplagg, men det er og ekstremt festlig med alle de som har skallplagg til 10 000, nye av året for å kun kjøre i et alpinanlegg på solskinnsdager. Arc o.l. er verdt det om du driver med bratt-/ekstremsport, til alt annet er det i min mening mote. Beste tipset til deres bruk (slik jeg har forstått den) er litt tykk softshellbukse og en grei skalljakke. Om jeg skal tipse på merke vil jeg si de billigere modellene fra Marmot, dette er et klatremerke likt med Arcteryx (ergo funksjonsplagg uten masse dilldall du ikke trenger), men det er mye mindre kjent, derfor mindre mote og billigere.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Siden jeg er en av de som F33d3r ler av i bakken, så vil jeg forsvare meg litt. Har Arc'teryx Theta AR jakke og Beta AR bukse, listepris 7600,- dvs. 800 mer enn Sirdal jakke+bukse. Har ingen erfaring med Bergans, men har lest en del forumer der de gjennomgående får dårligere kritikk enn Arc'teryx, Norrøna, The North Face m.fl. Jeg er ihverfall strålende fornøyd med mine klær, jakken brukes året rundt til hverdags og tur, tåler lett -20 med ull og fleece under(er det kaldere blir jeg hjemme..), og veier under 600g. Buksen blir selvsagt brukt litt mindre. Har ikke snøskjørt, men har ikke opplevd det som noe problem, bare å stramme litt nederst. Til "fruundrende" kan jeg varmt anbefale dameversjonen av samme bukse som jeg har hvis du kan klare deg uten seler. Laget i Gore-Tex Proshell, og har skikkelig forsterkning nederst. I tillegg har den formsydde knær og rumpe, som gjør at den ikke sklir ned bak eller opp på leggene selv når en sitter på huk. Ser litt løs ut i rumpa når en står, men det plager ikke meg. 
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er reklamasjon. Skibukser SKAL tåle mye mere enn dette! Enkelt og greit.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
@Pondus: Jeg sa ikke Sirdal var spesielt billig, bare at Bergans var generelt billigere. Du er ikke helt inne stereotypen jeg ler av. Du bruker faktisk plagga dine en del og har det som helårsplagg. De jeg ler av er de som gjerne hvert år har den nyeste toppmodellen til Arc' eller Norrøna og kun bruker den til solskinnsdager i bakken. Jeg fikk et greit bilde av forskjellige brukere etter å jobbe en sesong i driften av et alpinanlegg samt en sportsbutikk. Mesteparten av Arc'teryx-plaggene vi solgte i sportsbutikken var til folk som var langt mer opptatt av utseendet på plagget enn de tekniske egenskapene. Litt av poenget mitt er hvis du skal ha et plagg til kun lett vinterbruk er det ikke nødvendig eller hensiktsmessig med Gore Tex Proshell og Paclite. Dette er membraner designet med ekstreme krav til henholdsvis slitestyrke/tetthet og vekt. Du trenger et plagg som er vindtett, puster godt, har høy bevegelighet og er vannavstøtende. Et softshell eller en billigere skallteknologi enn Goretex holder i lange baner til dette, og er ofte mer egnet grunnet at det er mykere og puster bedre. Skal du derimot ha et slitesterkt plagg, som skal holde lenge og brukes alle årets sesonger er Gore Tex skall ofte fine. Derav er din bruk, Pondus, fornuftig (spesielt siden du har de mer allsidige klærne til Arc'). En av grunnene(den andre er primært moten) til at jeg slår litt ut mot mye av bruken av Arc' og Norrøna er at det alltid anbefales som default-svar uanseett hva bruken er. Det blir mange tilfeller av å skyte spurv med kanon. Spurven dør av å bli skutt med kanon, men den hadde og død av et luftgevær. Samme blir det å bruke en klær ment for å klatre flere taus ruter i alpine fjell og overleve uventete værforhold til å KUN stå på ski i et skianlegg på solskinnsdager. Du ser det veldig tydelig på dunjakker der produsentene har listet produktområdene som: Mountaineering og Urban. http://marmot.com/fall_2009/mens/outerwear/insulated/greenland_baffled_jacket/info/details. Så kan du lese anmeldelser av dunjakker til over 4000 der de fleste brukerne syns det er en god jakke fordi den holder dem varm når de går ned til supper'n og handler når det er -10 ute.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Reggi:Dette er reklamasjon. Skibukser SKAL tåle mye mere enn dette! Enkelt og greit. er kutt fra stålkanter reklamasjon?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skibukser som Svartisen skal være forsterket mot nettopp dette, så ja.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg kutta opp phenix buksen min første dag.. det er bare sånn det er. det skaper sjeldent noen problemer med småkutt. er forsåvidt godt fornøyd med den.. litt lav i ryggen er det eneste
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
da kan jeg og sikkert 90% av alle som står på ski reklamere på skibuksene våre da? og gjelder dette også hansker som blir kuttet av stålkanter? att stoffet er slitt etter så kort tid kan jeg forstå man kan klage på, men ett kutt er en skade og blir ikke en reklamasjongrunn. hvor er logikken i det? forsterkningene er hele på buksa mi og, men den ser jo ganske fæl ut rundt. Hadde helt sikkert vært styggere uten forsterkning, men forventer ikke att andre skal betale for att jeg ikke klarer og holde skia unna buksebeina. hvis norrøna/bergans måtte bytte ut eller fikse hver eneste skade gratis, hadde prisene gått enda mer opp.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
bare for å være litt vanskelig... hvordan skal du klare å sikre "beskyttelse" når buksebeinet ender opp mellom en fersk/nyslipt stålkant og en plast-støvel i et fall? high grade kevlar? råsterk gummi med armering? det blir bare tungt og knotete.. mao, live with it.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Beskyttelsen på Sirdalbuksa mi har klart å beskytte mot dette. Den har et kraftig stoff, som jeg gjetter er nylon, som beskytter nederst på buksebenet. Buksa er er par år gammel og har blitt brukt svært mange skidager, det er tydelige merker etter skraper og andre skader fra stålkanter på stoffet, men ingen hull. Eneste plassen det er et hull utenfor beskyttelsen, men dette hadde ikke skjedd hadde jeg passet på at buksebenet ikke var vridd. Så for å svare på oeh sitt spørsmål så kan man sikre det med nylon... Mener dere at det er å forvente at skispesifikke toppmodeller fra de toppmerkene ikke skal tåle 1 dag den skispesifikke slitasjen Sirdal-buksa (som er å regne som en mellomklasse modell fra Bergans) mi tåler i 2 sesonger? Skibukser er forsterket på nedre bukseben nettopp for å tåle stålganger uten å få hull. Det at buksen er forsterket slik drar opp vekten og gjør buksa mindre fleksibel. Om da forsterkningen ikke fungerer vil jeg mene det er en reklamasjonsrett.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har stålkanter (ikke av de skarpeste nå) på mine ski, jeg har flust av merker etter dem på skistøvlene, men ingen hull i mine 2 år gamle godt brukte bukser. Når da andre opplever at det blir hull i buksene første dagen blir jeg skeptisk. Hadde engang noen skatesko som ble slitt gjennom i sålen på ca 3 uker. Fikk da nye selv om slitasjen var fra skating. Ting skal holde for den bruken de er laget for. Hvor lenge kan selvfølgelig diskuteres, men jeg vil uansett si at én dag er for lite.
|
|
|
 a
|
Fersking
|
Fersking
"Produksjons- og materialfeil er en iboende mangel, det vil si en feil som faktisk var der da produktet ble kjøpt i butikk. En slik feil/mangel vil som regel oppstå tidlig." http://www.bergans.no/#/p=8002&l=no& siden "feilen" oppstod tidlig kan det tenkes at du kan få reklamasjon på den. send en E-post eller spør forhandler om det er mulig med reklamasjon, det værste som kan sje er at du får avslag. spørsmålet er egentlig om Bergans rener det som en slitasjeskade, da vil du ikke få reklamasjon. selv har jeg norrøna lofoten bukse, brukt den i 2 sesonger nå og den er like fin, ikke hatt problemer med hull eller lignede
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
@F33d3r: Det var at du sa:"Arc o.l. er verdt det om du driver med bratt-/ekstremsport, til alt annet er det i min mening mote." som fikk meg til å reagere. Kan være enig i noe av bruken min ikke trenger en så dyr jakke, men med totalbruken kan jeg forsvare den. Eller for å bruke metaforen din, jeg skyter med kanon, men treffer mange spurver pr. skudd...hehe Det største ankepunktet mitt mot Bergans er faktisk at jeg synes alt for mange har det, vises spesielt godt hvert år når 71' Nord-hypen er i gang. Liker å gå litt egne veier 
|
|
|
 Neppe noen reklamasjon
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dermisax materiale som Bergans bruker har ikke den samme funkjsonaliteten som Gore-Tex, men ingen at disse materialene tåler stålkanter i noen særlig grad. På -90 tallet hadde en del skibukser plast forsterkning for å hindre denne typen skade. Men hvem ønsker det på en bukse som også skal benyttes til generellt friluftsliv? Opplever at alle bukser får hull etter stålkanter før eller siden, men hvis buksen kun skal brukes til skikjøring betyr ikke dette noe da disse hullene alltid kommer lavere enn støvekanten og sjelden går gjennom snøgamasjen. Jeg vil anbefale skitøy til ski kjøring, og fjelltøy til "fjellbruk". Kjøpe heller en skibukse i ett rimeligere materiale. Optimale pusteegenskaper er sjelden like nødvendig til denne bruken.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hei, Jeg har en Hagløf skibukse som jeg nå har hatt siden ca 2003. Denne har noen store relativt tykke beskyttelsesstoff felter nederst på føttene på innsiden. Gjør at selv etter alle de årene her, er buksa omtrent helt fin for kutt og slitasje. Eneste jeg ser av bruk er at tråden som holder innerforet helt nederst har blitt slitt av noen steder her og der. Buksa er ikke av goretex, men med en god vask og litt impregneringsspray holder den både kulde og vann ute med en lang vinter under. Tynn bukse uten noe innerfor. Veldig godt fornøyd med den buksa til 2000 2002/03 kroner. Hadde vært veldig skuffa om ei bukse til 2000 2009 kroner ikke holdt mer enn 2-3 dager i bakken. Ta noen bilder og hør med Bergans direkte.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
@Tjukken: Arc', Bergans, Norrøna og mange andre har egne skibukser i skallmateriale. Disse buksene er egnet for å tre over alpinsko og har forsterkninger mot stålkanter(ofte i nylon). Saken her er at forsterkningen ikke har fungert slik den skal. @Pondus80: Jeg generaliserte nok litt for mye der ja, beklager det. Men når det gjelder å skille seg ut ser jeg mer Norrøna i skibakkene hjemme enn Bergans. Merket jeg blir å satse på fremover er Marmot: Likt Arc' i kvalitet, funksjonalitet og design, men billigere og langt mindre kjent.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har tenkt litt mer på det med slitasje nederst på buksa. Hadde den gamle røldalbuksa før, og den hadde så vidt jeg vet ikke noe beskyttelseslag. For å si det sånn; det ser ut som ett stort kattedyr har brukt den som leketøy. For ikke å snakke om hvordan støvlene mine ser ut. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke kjøre smalt, men ender som regel med å gjøre det likevel. I fjor høst kjøpte jeg sweet vodoo bukse. Støvlene ser værre ut enn noen gang, mens sweetbuksa så vidt ser litt nuppete ut. Aner ikke hva slags stoff som er i dette beskyttelseslaget, men det minner nesten litt om stoffet som er i vernebuksene man bruker når man jobber med motorsag. Noen som vet hva det er laget av og hvordan det fungerer? Uannsett, det er jo ikke membranet i buksa som beskytter mot stålkanter. De fleste membraner tåler ingenting. Jeg mener man må forvente noen hull, men etter så få turer og med ett beskyttelseslag på buksa bør det være reklamasjonsrett.
|
|
|
 Min erfaring med bergans
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har, og har hatt en del bergansklær de siste åra. Bl. a. en Rask-bukse, samt Nordkapp jakke og bukse (alt i dermizax). Nordkapp-greiene er 2 år gamle nå, og jeg bruker det jevnt over året en 3-4 ganger i uka, til alt fra langrennsturer og gåturer med bikkja, til dager i bakken på telemark. Ingen slitasje eller problemer overhodet. Jeg har brukt klærne mange ganger i under -20, og heller ikke hatt noen problemer med det. Utover det har jeg hatt reklamasjon og reparasjon på en genser, og har bare positivt å si om bergans i den sammenhengen også  Men ja, det ser ut som Bergans utvalg i grünerløkka-stil har blitt større enn utvalget for friluftsfolk de siste åra, definitivt!
|
|
|
 Arcteryx
|
Medlem
|
Medlem
Har brukt arcteryx skallbekledning i 4 år nu. Ser nesten ut som ny selv etter hardt bruk og mange vask. Koster litt mer enn Bergans, men holder nok lengre!:)
|
|
|
 takk for alle svar og konstruktive tilbakemeldinger!
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
delte meninger her ser seg.. skal prøve å reklamere.Har sammenlignet buksa med våre andre skibukser, det som er rart er at guttungens billige skidress fra swedmount har veldig mange rifter, men ingen hull. Riftene er helt overfladiske. Man må studere stoffet for å se de. Ser også at Svartisbuksa er laget i et mye stivere stoff enn den andre bergansbuksa (som det ikke er noen rifter i ), og det er vel ofte slik at man lettere får hull på stivt stoff da dette ikke gir så lett etter som mykere stoff. Kuldegradene gjør jo buksa enda stivere.. ikke vet jeg.Blir spennennde å høre hva produsenten sier!
|
|
|
|
|
|
 obs
|
Fersking
|
Fersking
Orket ikke lese alle innleggende grundig, så tar forbehold om dette allerede er nevnt: Vil gjøre oppmerksom på at rift i gore-tex plagg er svært uheldig da vannet kan "vandre" i gore-tex membranet, dvs at et hull/rift på skulderen kan gjøre deg våt på ryggen. Synes det er rart ingen har nevnt Peak performance her, når både norrøna, sweet, arcteryx og hagløfs er nevnt i både positive og negative vendinger. Gore-tex sier selv at Peaks nye Heli Alpine linje er de beste produktene de har vært med på å lage noensinne, og denne serien vant også pris på denne tekniske klesmessen i munchen som jeg ikke husker hva heter. Hva gjelder skibuksenr så har både Heli og også peaks blacklight serie forsterkning i noe slags kevlarlignende materiale nederst som jeg har god ærfaring med mtp. stålkanter.
|
|
|
 vældi belli...
|
Medlem
|
Medlem
Skibukse til bruk i anlegg og på lettere toppturer trenger overhodet ikke være av hverken Arc eller Norønna, marmont etc. Jeg har sverga livet mitt til Arc'Teryx jakke som jeg bruker både til hard klatring, harde toppturer og generelt tøft bruk, men skibuksa mi er kjøpt på Sport 1, Helly Hansen 700kr. Den har to lommer, belteløkker, vindtett og isolerende stoff til kalde dager, innsydde gamasjer, store kuttbeskyttelser og sitter godt over baken og knærne. Har brukt den i 2 sesonger nå, og har kjørt telemark tilsvarende lenge. Det vil si mye tryning, feilskjæring og banning oppi fjellsia, men alikavel har jeg ikke fått et eneste kutt i stoffet, selv om skoene ser direkte ufine ut.
|
|
|
|
|