@Pondus: Jeg sa ikke Sirdal var spesielt billig, bare at Bergans var generelt billigere. Du er ikke helt inne stereotypen jeg ler av. Du bruker faktisk plagga dine en del og har det som helårsplagg. De jeg ler av er de som gjerne hvert år har den nyeste toppmodellen til Arc' eller Norrøna og kun bruker den til solskinnsdager i bakken. Jeg fikk et greit bilde av forskjellige brukere etter å jobbe en sesong i driften av et alpinanlegg samt en sportsbutikk. Mesteparten av Arc'teryx-plaggene vi solgte i sportsbutikken var til folk som var langt mer opptatt av utseendet på plagget enn de tekniske egenskapene.
Litt av poenget mitt er hvis du skal ha et plagg til kun lett vinterbruk er det ikke nødvendig eller hensiktsmessig med Gore Tex Proshell og Paclite. Dette er membraner designet med ekstreme krav til henholdsvis slitestyrke/tetthet og vekt. Du trenger et plagg som er vindtett, puster godt, har høy bevegelighet og er vannavstøtende. Et softshell eller en billigere skallteknologi enn Goretex holder i lange baner til dette, og er ofte mer egnet grunnet at det er mykere og puster bedre.
Skal du derimot ha et slitesterkt plagg, som skal holde lenge og brukes alle årets sesonger er Gore Tex skall ofte fine. Derav er din bruk, Pondus, fornuftig (spesielt siden du har de mer allsidige klærne til Arc').
En av grunnene(den andre er primært moten) til at jeg slår litt ut mot mye av bruken av Arc' og Norrøna er at det alltid anbefales som default-svar uanseett hva bruken er. Det blir mange tilfeller av å skyte spurv med kanon. Spurven dør av å bli skutt med kanon, men den hadde og død av et luftgevær. Samme blir det å bruke en klær ment for å klatre flere taus ruter i alpine fjell og overleve uventete værforhold til å KUN stå på ski i et skianlegg på solskinnsdager. Du ser det veldig tydelig på dunjakker der produsentene har listet produktområdene som: Mountaineering og Urban. http://marmot.com/fall_2009/mens/outerwear/insulated/greenland_baffled_jacket/info/details. Så kan du lese anmeldelser av dunjakker til over 4000 der de fleste brukerne syns det er en god jakke fordi den holder dem varm når de går ned til supper'n og handler når det er -10 ute.