Jeg har hatt en rekke Bergans produkter (forskjellige skall, to-lags-bukser og anorakker) og har meget god erfaring med kvaliteten, jeg har ikke hatt problemer med at ting har gått i stykker selv om jeg bruker utstyret hardt. Jeg vil tro ditt problem med Svartisen er en produksjonsfeil eller en svakhet i akkurat den modellen, jeg ville reklamert og forventet å fått den erstattet med unnskyldninger fra butikken jeg kjøpte den av og/eller Bergans.

Når det gjelder mote så er Bergans moteplagg ja. Mange av modellene deres er full av dilldall, designelementer og ikke-funksjonelle ting som ikke gjør annet enn å være i veien og øke vekta.

Jeg bruker selv Sirdal jakke og bukse når jeg kjører heisbasert. Kvaliteten er god, skallet tykt, men vekten er høy og det er masse unødvendig dill på den. Det er en falsk pelsbrem på hetta som du kan ta av (noe jeg selvsagt har, men det at glidelåsen er der øker vekten) og det er lagt inn ekstra stoff og sømmer for å lage fargemønster (noe som gir flere sømmer som kan lekke og øker vekt). Snøskjørtet som var på har jeg pelmet grunnet at det virket direkte mot sin hensikt og gjorde at jeg fikk mer snø under klærne.

Grunnen til at jeg har kjøpt Bergans er at de før hadde mer funksjon- og mindre motefokus, samt at plagene er billigere enn Norrøna og Arcteryx. I min erfaring er og Dermizaxmembran mer egnet til kaldt vær enn Gore-Tex (dette går på prioritering av pusteegenskaper mot vanntetthet). Totalt sett er Bergans i min mening helt greit så lenge du ikke er bekymret over vekten.

Når vi er inne på mote vil jeg si det bare er tull å kjøpe Norrøna og Arcteryx om det primære bruksområdet er å kjøre i et alpinanlegg og lek med ungene. Jeg ler mye når jeg ser sirkuset i heiskøa, en ting er jibberne i sine klovneplagg, men det er og ekstremt festlig med alle de som har skallplagg til 10 000, nye av året for å kun kjøre i et alpinanlegg på solskinnsdager. Arc o.l. er verdt det om du driver med bratt-/ekstremsport, til alt annet er det i min mening mote.

Beste tipset til deres bruk (slik jeg har forstått den) er litt tykk softshellbukse og en grei skalljakke. Om jeg skal tipse på merke vil jeg si de billigere modellene fra Marmot, dette er et klatremerke likt med Arcteryx (ergo funksjonsplagg uten masse dilldall du ikke trenger), men det er mye mindre kjent, derfor mindre mote og billigere.