Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
god bakkeski telemark
#157493 21/01/2010 12:50 PM
jcw Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er en litt over middels telemarkkjører som har byttet mine mantra med factionsski dennne sesongen. Lurer på å handle en renere bakkeski i tillegg, noen som har noen gode forslag?

PÅ forhånd takk

Re: god bakkeski telemark
jcw #157494 21/01/2010 1:33 PM
Entusiast
Entusiast

Skal du ha en helt ren bakkeski er det racing storslalomski som gjelder. Litt avhengig av vekt og kjørestil er det ikke sikkert at du skal ha de aller stiveste.Selv kjøpte jeg et par Blizzard Magnesium WC med "damefleks" for 2 sesonger siden og har det så gøy i bakken at jeg er nesten like mye der som i løssnøen.

jcw #157495 21/01/2010 1:47 PM
Entusiast
Entusiast

Enig med stuntman, racingski er tingen for maks moro i bakken.

Velg stivhet etter egne ferdigheter, drist deg gjerne på WC ski, de som er helt råe. Velg innsving etter kjørestil: Liker du store svinger tar du storslalåm, liker du små tar du slalåm.

Vær obs på at du her skal ha langt kortere ski enn frikjøringsski. Du skal ha ski som er mellom din høyde ogdin høyde høyde -10cm.

jcw #157496 21/01/2010 6:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er enig i at storslalåmski er gøy, jeg kjører selv på et par Fischer RC4 WC 193, men med slalåmbindinger. (Har kjørt myyye telemark før i tiden.)

Når det gjelder lengde er det jo slik at skiene blir laget kun i gitte lengder, SL er 165cm og SSL 181-193, ihvertfall når vi snakker senior herre-ski.

Om du vil ha en skikkelig storslalåmracer kommer litt an på deg selv. Dette er ski som krever krutt i lårene og full innsats hele veien for at det skal være gøy. Om man ikke har konkurransebakgrunn i tillegg kommer skiene hele tiden til å gi det beskjeden "Kom igjen! Er det alt du har? Gi meg mer!" Og så tar man i litt mer, før man sitter i stolheisen og funderer på teknikken. Det blir en evig runddans, ihvertfall for min del, og jeg føler at jeg aldri kommer helt i mål selv om framgangen er det så smått hele tiden.

Med telemarkbindinger/sko får man ikke noe i nærheten av samme trykk på skiene som i alpint, så følelsen av å ikke greie å levere det skiene er kapable for blir bare sterkere da.

MEN: Personlig liker jeg følelsen av å strekke meg etter noe hele tiden. At jeg må tenke teknikk, bli sterkere i beina og være på hugget hele tiden. Synes du det samme, er worldcup senior-ski noe for deg. Synes du det høres slitsomt ut anbefaler jeg enten dame-ski eller en vanlig bakkeski som ikke er laget for racing (det er mange gode ski i den kategorien også! smile

Lykke til med selvinnsikten og skivalget.