Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
varmetilpasse støvel, bare tull?
#157478 20/01/2010 8:44 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har et par Scarpa T2X som jeg har brukt 3 dager tilsammen, de er altså relativt nye. Jeg har ikke fått varmetilpasset dem, fordi jeg kjøpte dem på Skibaluba.

Jeg skulle derfor til butikken for å varmetilpasse dem. Da fikk jeg plutselig beskjed om at det ikke var noe de gjorde lenger, bare noe de gjorde før. Selgeren begrunnet det med at kroppsvarmen ville føre til at de formet seg etter foten når jeg kjørte i 1-2 dager, og da ville den i tillegg forme seg bedre fordi da var det bevegelse.

Hva sier dere om denne saken? Er varmetilpasning av støvel bare er tull?

Cookie

varmetilpasning
Kakemonster #157479 20/01/2010 8:50 PM
Fersking
Fersking

Har hørt den før. Påstanden er blitt kontant tilbakevist som tøv fra "min" skoselger. Varmetilpasset sko rett før jul, og den temperaturen som trengs er nok litt høyere enn hva selv den svetteste for er i stand til å produsere...

Re: varmetilpasse støvel, bare tull?
Kakemonster #157480 20/01/2010 9:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette er ikke riktig. Varmetilpassa innerstøvel sitter bedre på foten, og det merkes.

Kakemonster #157481 20/01/2010 10:12 PM
Entusiast
Entusiast

Har fått samme beskjeden selv på G-sport.

Viser vel bare litt av den fantastiske servicen man får i sportsbutikker om dagen. :twisted

Kakemonster #157482 20/01/2010 10:29 PM
Entusiast
Entusiast

Har fått vite at black diamond ikkje gjer dette lenger av den grunna v at foten ser aldeles annerleis ut på tur enn den gjere når du formar dne i butikken. Alle som går litt veit at foten hovnar ganske masse opp når den er i støvelen. Forsovidt eit greit argument spør du meg.

Dette frå ein butikk som selg kun black diamond sko. reknar ikkje med dei har fått desse føringane frå bullshit.com? :grin

Kakemonster #157483 20/01/2010 10:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei, bare å putte den i ovnen hjemme smile

Dårlig fagkunnskap
Kakemonster #157484 20/01/2010 11:43 PM
Medlem
Medlem

Dette er BS! Varmetilpassing er i aller høyeste grad noe man fortsatt gjør, det er en viktig del av å få en god skiopplevelse! Det er helt feil at skoen former seg etter foten av kroppsvarmen. Det må 120 grader C til. Trykk og slitasje kan forme skoen noe, men ikke mye.Det er riktig at foten endrer seg noe gjennom dagen, men en vond sko blir ikke nødvendigvis bedre. Med en riktig sko i utgangspunktet er sjangsene større for at den fortsatt er rimelig komfortabel etter en lang dag.Hvor stor effekt en har av varmetilpassing er selvsagt avhengig av fotens form og hvilken sko og størrelse en har, men de fleste vil nok ha stor fordel av en riktig tilpasset innersko! Selger bør få klar tilbakemelding om at slik behandler man ikke kundene og noe fagkunnskap bør man kunne forvente.

Enig med PerHas
Kakemonster #157485 21/01/2010 11:37 PM
Medlem
Medlem

Varmetilpassing er absolutt noe en bør gjøre. Jeg har hatt en del skotrøbbel med alpinskoene mine, og etter at jeg bytta helt til Telemark har jeg også gått på en smell da jeg kjøpte sko som kjentes gode ut i butikken, men drepte bena mine ute i marka. Skal kjøpe meg TX-Pro i morra, og skal bake de med en gang. Du får en suveren fit på foten som noe kroppsvarme ikke kan slå. Med Intution (Scarpa) er det mulig å bruke en kraftig hårføner hvis det er manko på ovner. Mindre sjangse for fuckup enn hvis du hiver de i ovnen hjemme.

Ble nok lurt der ja
Kakemonster #157486 22/01/2010 8:23 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da tar jeg heller turen innom Platou, som mest sannsynlig har bedre kompetanse og lar dem bake skoene mine. Tørr ikke gjøre dette selv, fordi jeg er alt for redd for å gjøre feil og ødelegge skoene :wink

takk for tilbakemeldinger!

Man skal selvfølgelig varmetilpasse
Kakemonster #157487 22/01/2010 10:24 AM
Fersking
Fersking

Jeg fikk varmetilpasset min crispi telemarkstøvel på Super G i Fredrikstad. Når man gjør slik nede i lavlandet så bør de jaggu kunne dette andre steder som eksempelvis Oslo og andre storbyer.

Støvelen ble en helt annen og er blitt helt suveren til min fot!

Kakemonster #157488 22/01/2010 11:01 AM
Entusiast
Entusiast

Vil vel tro at mange butikker prøver å vri seg unna å bake brukte innersko, etter som det stinker ganske mye når gammel svette varmes opp :twisted

Kakemonster #157489 22/01/2010 4:14 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

en representant fra crispi sa til meg en gang at de apperatene de bruker i butikken ikke blir varme nok, så det blir bedre å gjøre det selv i ugnen.. det er ganske lett å kjenne på innerstøvelen når de er varme nok

har du en oppskrift?
Kakemonster #157490 22/01/2010 8:21 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

har du en oppskrift på hvordan jeg skal gjøre det. Helt nøyaktig?Er det slik at jeg bare skal ta innerstøvelen ut, så sette den i ovnen? Hvor mange grader, og omtrent hvor lenge etterpå skal de ut? Hvordan kjennes de ut når jeg skal trå i dem? Hvor lenge må jeg stå i dem, og trenger jeg en sånn "bøyle" på tåen for å gjøre det, eller kan jeg bare legge noe ekstra i sokke-tuppen?

Kakemonster #157491 22/01/2010 11:52 PM
Entusiast
Entusiast

Det finnes sikkert flere måter å gjøre dette på, men dette er min fremgangsmåte:

Jeg har hatt linerne mine på 110 grader i 8 minutter. Husk å ta ut sålen. Når du tar linerne nedi skallet må du passe nøye på at det ikke blir noen bulker eller folder. Hvis du skal ha Toe-cap i gjør du det nå. Jeg bruker den tynneste sokken jeg har for å få en tight fit. Bruk uansett ikke en tykkere sokk enn den du skal bruke i støvelen. Når man strammen spennene må man huske på at desto hardere man strammer, desto løsere blir fiten. På denne måten kan man stramme ekstra f.eks den nederste spennen for å få mer rom rundt foten, mens de øverste kan strammes mindre for å få en tight fit rundt leggen.

Dunk helen godt baki støvelen og sett støvelen i den kjøreposisjonen du kommer til å bruke. Reis deg så opp og stå med tærne oppå en list/liten planke eller liknende. Det hjelper for å få helen godt nok baki støvelen. Stå så i riktig posisjon (knær over tær) i 15-20 min.

gjør det selv
Kakemonster #157492 16/02/2010 11:39 AM
Fersking
Fersking

Fant en grei oppskrift på hvordan man kan forme innerstøvlene selv her: http://www.telemarktips.com/DrTelemark.htmlvideoen heter "cooking with big tim". Jeg fulgte rådene der og er ganske fornøyd med mine telemarkstøvler.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå