Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Guide til valg av NTN sko
#157445 20/01/2010 2:37 PM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Vet ikke om det er flere enn meg som har gått på en smell ved kjøp av nye telemarksko. Men det har seg slik at passformen til NTN er litt annerledes enn 75mm. Her er en oversikt:

Scarpa (TX/TX-pro/Comp.): Høyt volum og bredde, smalere hæl. Passer for deg med brei fot. Brytes opp i full-size, som vil si at 27,5 og 28 har samme skall.

Crispi (Evo/Evo shiver.): To forskjellige passformer. Evo er den smaleste av NTN støvlene med moderat passform, mens Evo Shiver har medium og er breiere enn Garmont Prophet. Altså vil du med smal fot gjerne gå for Evo, mens Shiver kan bli litt brei.Brytes i full-size, som vil si at 27,5 og 28 har samme skall.

Garmont (Prophet.): Kan komme som en overraskelse. På vanlige 75mm er Garmont kjent som den breieste i bygda, men på sin NTN modell er den betydelig smalere enn Scarpas modeller, med Medium passform. Denne har alikavel en anatomisk out-of-the-box passform som kan brukes uten å varmetilpasse. Prophet er altså IKKE for deg med brei fot. Brytes opp i half-size, som vil si at 27 og 27,5 har samme skall.Garmont Voodoo har samme passform som NTN Prophet.

Re: Guide til valg av NTN sko
Knutsen #157446 20/01/2010 2:43 PM
Entusiast
Entusiast

www.skiogsykkel.no har veldig utfyllende omtaler av Garmont Prophet, Scarpa TX Comp og Crispi Evo 2010. Scarpa TX Pro og Shiver er rett rundt hjørnet.

Knutsen #157447 20/01/2010 2:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Knutsen:Vet ikke om det er flere enn meg som har gått på en smell ved kjøp av nye telemarksko. Men det har seg slik at passformen til NTN er litt annerledes enn 75mm. Her er en oversikt:Scarpa (TX/TX-pro/Comp.): Høyt volum og bredde, smalere hæl. Passer for deg med brei fot. Brytes opp i full-size, som vil si at 27,5 og 28 har samme skall.Crispi (Evo/Evo shiver.): To forskjellige passformer. Evo er den smaleste av NTN støvlene med moderat passform, mens Evo Shiver har medium og er breiere enn Garmont Prophet. Altså vil du med smal fot gjerne gå for Evo, mens Shiver kan bli litt brei.Brytes i full-size, som vil si at 27,5 og 28 har samme skall.Garmont (Prophet.): Kan komme som en overraskelse. På vanlige 75mm er Garmont kjent som den breieste i bygda, men på sin NTN modell er den betydelig smalere enn Scarpas modeller, med Medium passform. Denne har alikavel en anatomisk out-of-the-box passform som kan brukes uten å varmetilpasse. Prophet er altså IKKE for deg med brei fot. Brytes opp i half-size, som vil si at 27 og 27,5 har samme skall.Garmont Voodoo har samme passform som NTN Prophet.

Jeg er ikke helt enig i det du skriver. Har selv testet de fleste NTN'er over en god periode nå og:

Alle innerstøvler kan brukes uten å varmes, men for best mulig passform bør man gjøre det.

For Comp: Den er langt i fra å ha samme form som Pro. Smal og tight form - også i skaftet. Mye likt 75mm versjonene.

Prophet: Medium bredde og volum, litt smalere front.

EVO: Smal over det hele, litt mer volum i skaftet.

NTN Sko
Knutsen #157448 20/01/2010 4:01 PM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har selv bare prøvd Scarpas TX og TX Pro og Garmont Prophet. Hvis Comp'en er annerledes så har jeg ingen ting å si på det. Tok infoen ut ifra egen erfaring og www.nstelemark.com sine sider. De reviews jeg har lest av Comp er at det er ment mest som en racing-støvel og er stivere enn TX og TX Pro, men jeg har som sagt ikke kjørt den selv.Det som kom mest som en overraskelse var Prophet, og dens medium bredde og volum. Har selv en ganske brei fot, og nettopp solgt mine TX Pro pga. de var for trang. Trodde Prophet var skoa for meg, men nå ser jeg at jeg må satse på et par nr. større i Scarpas TX eller TXP

Ang. Scarpa
Knutsen #157449 20/01/2010 7:03 PM
Entusiast
Entusiast

Kan bekrefte at TxComp har en annen passform enn Tx og TxPro. Den er noe smalere. Og etter min smak enda bedre! Har kjørt på de en sesong nå, og er veldig fornøyd!Ligner veldig på den hvite/røde T-Racen. Den trenger ikke å varmetilpasses som mange påstår, men det anbefales på det sterkeste.. (om man gjør det skikkelig!)

Knutsen #157450 20/01/2010 7:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Noen som vil ha mine Prophet? De gir meg så mye smerter at jeg ikke klarer en hel dag på ski......må få meg Scarpa, fanken heller.

Knutsen #157451 20/01/2010 7:21 PM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Sitat Bare Stian:Noen som vil ha mine Prophet? De gir meg så mye smerter at jeg ikke klarer en hel dag på ski......må få meg Scarpa, fanken heller.

Skjønner godt hva du mener. Gjorde litt for lite research før jeg prøvde Prophet'en. Det er nok Scarpa som er det eneste valget for meg. Vet det er tidlig i sesongen enda, men er det noen som vet om Garmont kommer ut med en sko med sin normale 75mm fit?

Knutsen #157452 24/01/2010 6:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hiver meg på diskusjonen med et spørsmål. Jeg har hatt Scarpa T2 i 8 år og skal bytte over til NTN. Er kanonfornøyd med T2'en og lurer på hva som er tilsvarende sko (med tanke på passform) med de nye Scarpa modellene?

T2
Knutsen #157453 24/01/2010 8:10 PM
Knutsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har en kompis av meg som bytta nå nylig fra T2 til TX'en. Kan ikke bekrefte noe annet enn at han mener skoa sitter perfekt =) Han jobber også på en Skandinavisk butikk i skiavdelinga, så regner med han vet hva han går for når han handler.

Knutsen #157454 08/02/2011 8:59 PM
Fersking
Fersking

Hei. Har også kjørt T2 i en årrekke. Er nyfrelst (og mener jeg VIRKELIG frelst på ntn), og har kjøpt Scarpa TX Comp. Knallstøvel. Sitter så bra at jeg ikke engang trenger å varmetilpasse dem :-) Anbefales!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå