kan det oversettes til å være tungkjørte? mantra er feks tungkjørte når det går for seint.. men lettere å håndtere i fart..
det å være i 0,1 tonn klassen krever endel mer av kjøreren, det er tyngre å stå, en synker dypere i pudder og lårene blir fortere brukt opp.. tidligere var jeg den av oss på telemark som kanskje ble fortest sliten i lårene..
åpenbaringen for min del har vært å gå over til ntn.. motstanden gjør at jeg ikke kjører like dype og lange svinger lenger, og bruker motstanden i bindinger og sko til å "hvile" litt mer på vei ned. i tillegg så følger hele skien med opp i luften (ikke bare tuppen, ref linken uten motstand) hvis du løfter foten opp, og det gjør at hoppesvinger blir MYE enklere.
skiene jeg kjører på er 110mm underfoot, samme som ei venninne, 110mm der også. jeg mener mine er litt kranglete når jeg har dem såvidt på kant i pisten, de vil legge seg flatt.. men hun mener det ikke er et problem for hennes del. tipper det er vekta på føreren så bestemmer det..
110mm underfoot, ikke for lange ski, binding med endel motstand og lav rocker (der lengde og rocker bidrar til kortere svingradius) er uten tvil den magiske formelen for min del..
drar på som aldri før, og blir nesten ikke skikkelig sliten i lårene før dag 2.