Ut i fra det du beskriver ville jeg være bekymret over at Sultan 85 blir for pinglete, men dette er utifra erfaringer fra andre ski med omtrent samme målene i Legend serien siden jeg ikke har testet Sultan 85. Ser og at Sultan 85 har 184 som lengste lengde, dette blir for kort for din høyde og vekt etter min mening.
Jeg tror du er bedre tjent med en bredere ski. En ski med midje et sted mellom 90 og 110 cm er mer i det området jeg tror du bør tenke på, gjerne en ski med rocker. Tyngde er og en ting du må vurdere ut i fra hvor mye du gidder å dra med deg på topptur. Ut i fra anmeldelser jeg så på backcountry.com så er Sultan ganske tung.
Ski bør du besteme deg for etter prøving. Ski jeg tror kan passe til ditt bruk og som du kan prøve:- Black Crows Navis (og kanskje Corvus om du kjører hardt nok)- K2 COOMBAck, Backlash, Hardside og Sidestash (alle disse er i samme serie, de er ganske like hverandre, men varierer i midje og bruk av metallforsterkning)- Völkl Gotama- Elan 1010- Kästle MX108- Faction Wednsday og Alias - Dynastar Pro Rider og Sultan 85 (siden du har et godt tilbud på den bør du jo prøve den og se om du liker den)
På sko så må du prøve og finne det som passer til foten din. Eneste vurderingen å ta på forhånd er hvor stive og høye skoene bør være ut i fra hvor mye du prioriterer topptur og personlige preferanser (jeg for min del sverger til høye og stive sko).
Angående en del av spørreskjemaet mitt burde jeg spesifisert at det var hvordan du kjørte alpint, ettersom du trolig kommer til å kjøre likt på telemark (liker du å kjøre hardt og fort på alpint, vil du sannsynligvis og gjøre det på telemark). Du kan i basis velge ski som om det var til alpint ettersom du raskt kommer til å lære telemark siden du har et solid alpint grunnlag.
Angående NTN er mye av fordelen med det bindingsystemetet at stivheten er justerbar. Derfor kan du, forutsatt at du har en myk sko, stille bindingene til den stivheten du selv ønsker etter dine ferdigheter og etter hvordan underlaget er.
Når vi er inne på stivhet er min erfaring at en stiv telemarkbinding gir mer tillit til en som bytter fra alpint til telemark siden hælen da ikke er like "løs".
Jeg vil tro at denne oppfatningen av at NTN ikke passer for nybegynnere kommer av at de som har stått på telemark i gammelt, "løst" utstyr med lite bøyemotstand lenge har funnet overgangen til NTN ganske dramatisk og trodd dette skulle gjøre det vanskeligere for nybegynnere. Mens det i realiteten er enklere for nybegynnere med NTN siden de ikke er vant til "løst" utstyr.