Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark-nybegynner, hva trenger jeg?
#157407 17/01/2010 12:30 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

jeg har kjørt snowboard i 8 år, men begynner å gå lei. Har for mange sperrer og for lite guts til å prøve meg på de verste tricksa og har lenge beundra telemarkkjøring.

Har i mange år gått aktivt på langrenn og føler på tross av at jeg kjører snowboard i bakken at to ski er mer naturlig en en!

Derfor vil jeg nå kvitte meg med snøfjøla og prøve meg på telemark!

Mine spørsmål til dere erfarne er da:

- Hva trenger jeg? Hva burde jeg være oppmerksom på ved kjøp av utstyr (sko etc.)- Hva er forskjellen på de forskjellige bindingene?- Tenker i første omgang å kjøpe noe brukt, prøve meg litt frem...

Re: Telemark-nybegynner, hva trenger jeg?
Oyvind_rj #157408 17/01/2010 8:25 PM
Fersking
Fersking

I korte trekk er det jo strengt tatt ski,sko og bindinger du trenger, men det trenger jeg vel ikke si smile

Sko er det viktigste, uansett om der er telemark, alpint eller snowboard. Så her må du prøve deg fram, stikk foten i crispi, scarpa og garmont og føl. Pass på at du ikke kjøper for store sko.

Når det kommer til bindinger er det mange og velge mellom. Ta først ett standpunkt til om du skal gå for den tradisjonelle 75mm eller ntn. Som sagt er det mange forskjellige bindinger å velge mellom på 75mm, personlig syns jeg cobra er den beste kjørebindingen, men holder også en god knapp på Black Diamond O1. Stabile bindinger som du kan dra på med. Selv gikk jeg over til ntn den dagen den kom på markede og har ikke angret ett sek. på det. En fantastisk stabil binding med gåfunksjon..

Finns vel masse brukt telemarkutstyr til salgs rundt om kring, så det er bare å hive seg rundt. Har du først prøvd det blir du hekta, en sving og du er hekta smile

Free your heel, takk førr det laugh

Oyvind_rj #157409 19/01/2010 1:03 PM
Fersking
Fersking

Pass på at du kjøper sko som passer fotformen din, og at du ikke kjøper for store sko!

Ellers vil jeg nesten anbefale deg å leie telemark-utstyr en eller to dager sånn at du får testa litt før du skal handle! Da er det mye lettere å velge siden du har litt mer forhold til hvordan det hele funker med tanke på skilengde, carving i skiene, støvler og hvor hvor stive du liker de.. etc.. smile

Oyvind_rj #157410 21/01/2010 10:40 PM
Medlem
Medlem

Jeg bruker cobra binding, helt super!!! Har aldri vurdert NTN av tre grunner: 1. De er stygge 2. Har lest veldig mye blandede vurderinger av den 3. Virker som om mange ting kan ryke, og når en så teknisk binding ryker er det vanskelig å fikse den midt på fjellet. Cobra fikser du selv hvor som helst på to minutter hvis du har med reservewire (koster 150 kr og bør alltid være i sekken). Har forresten aldri opplevd å ha bruk for resterven. Uansett: gratulerer med et godt karrierevalg!!! løs hæl evig og alltid!!!

Oyvind_rj #157411 22/01/2010 1:14 PM
Fersking
Fersking

Bytta selv fra snowboard til telemark for 6 år siden. Angrer ikke et sekund:-)Jeg kjører med Rottefella G3 targa på Head Monster ski og Rottefalla Cobra R8 på Black diamond verdict ski. Synes begge er knall gode, både i bakke å løssnø. Prøvde min bror`s ntn bindinger/sk, men jeg syntes de ble for stive! Men alle har sin smak, finn noe som passer pengeboka.

Oyvind_rj #157412 22/01/2010 1:23 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for gode svar!

Gleder meg til å erobre bakken med løs hel og to separate ski! laugh