Jeg tror absolutt alle som driver med interesser som gjør at de leser tråder på fri flyt havner i "etiske" dilemmaer ala netthandel eller støtte lokale sportsbutikker. Det er vel ikke vanskelig å spå at uansett hvor hederlig ønsket er om at de lokale sportsbutikkene skal ha best mulig levevilkår, så kommer flere og flere til å handle på nettet i fremtiden. Snart kommer det en pakke i posten fra USA, et par av årets Megawatt+feller(140mm) til den nette pris av litt over 4000( ikke inkl frakt). Samme pakke i Norge vil, uten rabatter, komme på litt over 9000, og da er ikke bindingene med. Bindingene kjøper jeg fra Sport-Conrad, og en liten og svært lokal sportsbutikk lokalisert ute i distriktet tar seg av monteringen. Denne butikken, samt andre butikker i mine to nærmeste byer bruker jeg også å handle i for tusenvis av kroner iløpet av ett år, så så veldig dårlig samvittighet behøver jeg ikke å ha. Skulle jeg ha kjøpt alt i den nærmeste byen min er det bare èn ting å si: jeg kunne ikke vært i nærheten av å ha så mye sportsutstyr som jeg har nå! Sportsnett sine daglige "røver"tilbud, de amerikanske og europeiske nettbutikkene gir meg og mange muligheter til å investere i utstyr vi ellers ikke hadde luktet på pga pris. Å bo ca èn time unna nærmeste by gjør det også mye enklere å velge nettet framfor byturer som gjerne skal brukes til alt annet enn å dekke mine egne behov for stadig nytt utstyr.

Ellers skulle det vært interessant med en undersøkelse som viser om det er reellt at de lokale sportsbutikkene taper så mye på netthandelen. Nettbutikkene er med på å markedsføre sportsutstyr i svært stor grad, og ser vi utviklinga i sportsbransjen over de siste 20-30 årene, så tror jeg vi vil se at omsetninga i de aller fleste butikker har økt dramatisk på denne tiden. De som ikke har overlevd har ikke tapt mot nettbutikkene, men av andre årsaker, som f.eks. dårlig service/lav forståelse av hva en sportsbutikk egentlig skal være/ bedre konkurrenter i samme by osv. Hussi, som startet denne tråden, og som jobber i en sportsbutikk irriterer seg over de som har kjøpt utstyr på nettet og som etterpå kommer til ham og vil ha utstyret montert.. Han burde istedet møtt disse kundene med rød løper, for det er disse kundene som vil komme neste dag å kjøpe julegaven til kjæresten, stavene han glemte å handle på nettet, dunjakken som dere garantert kommer til å redusere prisen på iløpet av vinteren osv, osv.., for ikke å snakke om all den positive omtalen han ville gi dere overfor sine venner og som alle leser tråder på fri flyt..