Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tåblokking av telemarkstøvel
#157084 01/01/2010 3:24 PM
hund Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har problemer med en i utgangspunktet passelig telemarkstøvel. Kjøpte den nye utgaven av Crispi Evo (den grønne), og har tilpasset innerstøvel. Støvlene sitter som hånd i hanske når jeg står oppreist, men når jeg flekser helt ned i knekkpunktet "stanger" langetåen frem i plasten, noe som fører til hemmende smerter som går ut over kjøringen. Har utvidet innerstøvelen ytterligere i tåen, men det ser ut til at skallet fremme i tåpartiet må utvides for å få fikset problemet. Noen som deler samme erfaring? Evt vet om noen i Bergensområdet som har har peiling på blokking? (har hørt med butikker som Platou, men nei, de har bare fint utstyr uten noe mer kompetanse)

Ute?
hund #157085 01/01/2010 4:14 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Spør på Ute butikken om du ikke har vært der allerede, synes de ofte er hjelpsomme enn på Platou der

Samme problem
hund #157086 20/05/2010 2:47 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg kjører også med den gørnne Evo´en og har samme problem. Inneskoen er til å forme, noe som jeg har gjort. Det gav mer plass, men jeg får fortsatt smerter over risten når jeg når dypt ned. Har kjørt med scarpa i 6 år nå og aldri hatt noe smerter i det hele tatt. Si gjerne ifra hvis du finne noe løsning på problemet:grin

Re: Tåblokking av telemarkstøvel
hund #157087 18/10/2010 9:16 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Har kjørt på Crispi Evo til nå og fikk også vondt oppå foten ("vrista") og i tærne. Blokket ut litt plass til tærne ved å varmetilpasse skoen en gang til med en neopren-sokk rundt tærne. Hjalp noe, men ble ikke 100%.

Nå kjøpte jeg nye Scarpa TX Pro til denne sesongen (har kjørt i stykker Crispiene) på en stand der jeg snakket med en fra Scarpa. Han mente at 80% kjøper for store skisko (faktisk) og derfor får vondt i føttene under kjøring. Jeg gikk ned en hel størrelse i forhold til Crispi'ene og det føles bra uten at jeg har prøvd de i bakken ennå. Det andre han sa var at i de fleste butikker får du beskjed om å gå rundt i skoene til de har kjølt seg ned. Det var visstnok helt feil. Det du skal gjøre er å stramme foten så mye som mulig bakover i skoa og så svikte i knærne/legge vekt forover under varmetilpasning slik at du presser hælen mest mulig bak. Det skulle gi mindre problemer i forhold til vondt i tær osv. Utblokking rundt tær var ifølge ham helt feil og ville bare gjøre problemet større.

støvelstørrelse opptur vs nedtur
hund #157088 21/10/2010 12:43 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Greit med pinetrange støvler når de er låst i kjøreposisjon. Men hva dersom man driver med lengre toppturer, og foretrekker å kunne gå uten knekk i knærne? Må man velge mellom blå storetær eller for store støvler? Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?

Re: Tåblokking av telemarkstøvel
hund #157089 21/10/2010 1:27 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat skare:Greit med pinetrange støvler når de er låst i kjøreposisjon. Men hva dersom man driver med lengre toppturer, og foretrekker å kunne gå uten knekk i knærne? Må man velge mellom blå storetær eller for store støvler? Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?

<p></p>
Jada. For sånne stæsj-horer som meg så er det enkelt: 2 par sko, ett til bakke og et til tur smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå