|
 Telemark og ryggbeskyttelse?
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Driver og vurderer å kjøpe ryggbeskyttelse, men lurer da på om dette kan bli et problem å bruke i sammenheng med telemark? Evt hvilke typer folk bruker og kan anbefale?
|
|
|
 Re: Telemark og ryggbeskyttelse?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, jeg har kjørt med ryggplate i mange år og det finnes ikke noe problem. Jeg byttet til vest for et år siden. Dette pga. noen ribbeinsbrudd. Nå bruker jeg PRO-TEC IPS VEST PROTECTOR. meget godt fornøyd med denne.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Brukar ryggplate uten problem! Brukar daineese, dei har god erfaring frå motorsport...velg ei som passar ryggen bra. Vurderar ny og meir hendig plate sjølv. Kjem til å følgje med tråden.
|
|
|
 Ingen problem
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruker dainese og glømmer at eg har den på. Det er ryggen som er stiv, ikkje plata.:frown
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Vert en tur rundt om på sportsbutikkene i Bergen i dag, og det var skremmande lite utvalg av forskjellige typer. Kom fram til at vest/ryggplate fra komperdell eller dainese virket som gode alternativ. Resten var stort sett billigere,ukomfortable og stive modeller.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sjekk ut motosykkel/motorsport butikker. De kan ha et bra utvalg. Bruker selv ei ryggplate beregnet for motorsport, funker kjempebra.
|
|
|
|
|
|
 Crossenteret Snellingen
|
Fersking
|
Fersking
Bruker en AXO ryggskinne når jeg kjører telemark, og bruker samma ryggskinna til motocross om sommeren. Kjempefornøyd, vær obs på ryggskinner til vanlig gate-sykkel, de er litt for lange nederst syns jeg. Ring til Snellingen, eller besøk dem på Alnabru.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Bruker vesten fra Dainese.Både behagelig og varmer litt også..:razz
|
|
|
 Komperdell!
|
Medlem
|
Medlem
Komperdell platene er veldig behagelige å kjøre med og veste deres sitter også super bra! Ambefalles på det sterkeste!
|
|
|
 Hvilket stoff beskytter best ryggen ?
|
Medlem
|
Medlem
Jeg bruker denne tråden til og spørre om hva som beskytter best av de tradisjonelle plast skinnen eller d myke stoffet som komperdell bruker i flere av sine plater? hjellper de "mye" platene mot brud i ryggen osv... Mitt brukk er skikjøring i park, mye store hopp.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Det myke stoffet skal gi bedre beskyttelse. Men platene kun fordeler kraften fra et støt ut over et større område vil det mye stoffet og fordele det ut over tid og dempe det noe. Det er forøvrig ikke kun Komperdell som bruker slikt mykt materiale. POC lager og meget gode ryggbeskyttere i slik materiale. Se på deres VPD serie. Jeg hvet ikke med Komperdell, men POC sine VPD-ryggbeskyttere er i allefall godkjent til CE Nivå 2 og gir derfor garantert mye bedre beskyttelse enn de tradisjonelle ryggskinnene som er godkjent til CE nivå 1
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Takk for bra svar  Jeg fårstår det me at trykket blir spredd utover. Men si man lander på øvredel av ryggen og den bøyer seg så mye i feil retning at ryggen brekker, Vil de "myke" vestene hjelpe for det ?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
De myke vestene er laget av materialer som har høy "treghet", de motstår raske bevegelser og blir hard når de utsettet for mye kraft over kort tid. De vil derfor motstå en slik bøy og fordele trykket over område og tid. Generelt kan du se på CE godkjenningen for hvor god en vest er. Siden de nye myke beskytterne har CE nivå 2 betyr det at de er garantert tryggere enn de gamle skinnene med CE nivå 1.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg er ikke lege eller ekspert av noe slag, emn har en betraktning angående spørsmålet om bøy av rygg og potensielt brudd i ryggen. Det er vel slik at det kreves mye kraft for å brekke en rygg. Hovedoppgaven til en ryggplate, være seg myk eller hard, er vel å fordele det trykk som måtte komme fra et støt? Og om det er mye kraft tilstede vil vel nakken knekke over plata hvis det skulle vise seg at denne holder igjen trykket på resten av ryggsøylen. Min oppfatning er at de myke er mer behagelige å ha på seg, og fordeler trykket minst like bra eller bedre i forhold til de stive modellene.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg er ikke lege eller ekspert av noe slag, emn har en betraktning angående spørsmålet om bøy av rygg og potensielt brudd i ryggen. Det er vel slik at det kreves mye kraft for å brekke en rygg. Hovedoppgaven til en ryggplate, være seg myk eller hard, er vel å fordele det trykk som måtte komme fra et støt? Og om det er mye kraft tilstede vil vel nakken knekke over plata hvis det skulle vise seg at denne holder igjen trykket på resten av ryggsøylen. Min oppfatning er at de myke er mer behagelige å ha på seg, og fordeler trykket minst like bra eller bedre i forhold til de stive modellene.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
vel og bra at mange kjører med beskyttelse, men er det nokon som føler at dei faktisk har hatt bruk for den? Eg kjører sjølv med plate og prøver å kjøre så hardt som mulig overalt, men har aldri hatt følelsen av at plata verkeleg har "redda" meg i ein situasjon.
|
|
|
 kjør hardt =rygg beskyttelse
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Selv kjører jeg ikke hardt men ville helt klart ha brukt en hvis jeg så gjorde.Bruker så klart hjelm og det blir jo endel fall selv for slike som meg som liker å bruke hele fjellet, da jeg ikke trenger å komme først ned.Tenker da først og fremst på fall hvor ryggen treffer stein ,tre, isklumper el.lDet blir som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte,uforsvarlig.Å argumentere med at en har jo ikke fått bruk for det til nå holder ikke! RIN wink:wink
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Veldig enig med Willa og rin. @veger: Du kan være glad for at du ikke har opplevd at plata har reddet deg. Hadde du kommet opp i en situasjon der plata virkelig hadde reddet deg ville plata vært ødelagt og du ville hatt ondt (men ryggen ville fortsatt vært hel, i motsetning til uten).
|
|
|
|
|
|
 Sekk
|
Entusiast
|
Entusiast
Kjører så og si alltid med sekk med avstivet rygg, så føler at en ryggplate/vest blir overflødig.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ska tro om d finnes noen tester på nett, der de fleste ryggplatene, vester osv er testa ? Hadde vært kjekt! Noe for fri flyt å teste ?!
|
|
|
 Avstivet sekk?
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei! Finnes det sekker med spesiell av stiving slik at en kan klare seg uten trd. ryggplate?evtkan jeg stive av min egen sekk på en eller annen måte uten å måtte kjøpe enda en "dings" RIN wink:wink
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Freerider sekkenen til Ortovox har innebygget ryggplate, http://en.ortovox.com/backpacks/powder/freerider24.html Ettersom jeg ikke har brukt ryggbeskyttelse før og skal ha meg enten en jakke/vest med myk beskyttelse som Komperdell sine eller "standard" ryggplate, lurer jeg på utenpå hvilket kleslag dere tar på disse greiene. Dvs utenpå ullklærne og deretter fleece og jakke utenpå beskyttelsen, eller tar dere beskyttelsen på utenpå fleece jakken, osv. Grunnen er at ved kjøp av evt ryggbeskyttelse lurer jeg da på om jeg også må gå opp en størrelse på fleece og i værstefall også jakke.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Min erfaring er at man dropper et lag med klær når man har på komperdell vesten. Har bare testet vesten til en venn av meg, men jeg endte med å ta av fleece jakka siden vesten i seg selv varmet mye.
|
|
|
|
|
|