Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Prijon Kodiak og stødighet
#1563 27/05/2009 6:28 PM
Zigzag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er en relativt ny padler. Gikk på kurs hvor vi padlet Venture Orca 16 fot og fikk en tur langt ut i havet med 10 m/s og store bølger før vi padlet inn om ettermiddagen. Venture kajakken virket veldig stødig og trygg. Kom hjem og kjøpte en Prijon Kodiak og allerede etter første tur føltes Kodiaken meget ustabil...følte som jeg skulle gå rundt så fort det kom en liten bølge. Spesielt ubehagelig er den med sjø som kommer inn på skrå bakfra.

Er det en vanesak eller er Kodiaken mer ustabil enn f.eks Venture.

Jeg kan se under Kodiaken at bunnfasongen har fått en liten bulk på ene siden i det elliptiske område som består av et felt på ca 20 cm bredt på midten som smalner av som en spiss rett før baug og hekk. Høyre side buler svakt slik at kajakken på land "detter" eller heller over mot venstre. har prøvd å la den ligge opp ned i solen en hel dag men ingen ting skjer.

Kan dette ha noen innvirkning på stabiliteten? det føles også som om kajakken heller mot venstre når jeg sitter i den på sjøen også...

hilsen UndrendeFreddy Haugen

Re: Prijon Kodiak og stødighet
Zigzag #1564 27/05/2009 6:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kodiaken er en stor og relativt stabil havkajakk. Om kajakken er deformert kan det selvfølgelig ha noe å si for hvordan den oppfører seg i vannet, men neppe noe som gjør den spesielt ustabil. Siden den er relativt rund i skrogformen (ikke kjøl eller v-formet) så vil den kanskje ikke holde kursen så lett, og dette er nok spesielt merkbart med sjø på skrå inn bakfra. Den kommer vel med ror, som hjelper en del.

Hvis du vil ha en mer stabil kajakk bør du prøve å laste Kodiaken med noe ballast. Det er en turkajakk som er laget for å være lastet en del.

Zigzag #1565 28/05/2009 10:07 AM
Zigzag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei og takk for svar.Nå er ikke bulken så godt synlig for øyet med mindre man legger seg flatt neg og sikter langs hele kjølen bortover når kajakken ligger på hodet...men man ser en antydning til "bulk/hevelse" på ene siden av flatbunnen. Skal prøve med litt ballast...finnes det noe spesiallaget ballast for kajakker eller finner man bare på noe....en pølse med sand festet langs bunnen forann og bak?Mvh Freddy

Prijon Kodiak
Zigzag #1566 28/05/2009 12:23 PM
Fersking
Fersking

Hei.Prijon Kodiak er en kanon båt. Den er rimelig stabil og rask til å være en plast kajakk. Bladet Padling kalte den en plast kajakk med glass fiber egneskaper. Dette pga at plasten er vakuum støpt (prijon er de eneste som gjør dette). Dette gjør at båten blir mye stivere og tåler mye mer juling.Grunnen til at du kanskje føler at den er ustabil er at en kajakk har to typer stabilitet. Primær og sekundær.Den primære er midtstabiliteten på båten, mens sekundær stabiliteten er side stabiliteten (når du lener deg over på siden (på vei mot rulle). Kodiaken har veldig god sekundær stabilitet, og ikke like god primær. Selv om du kanskje føler deg ustabil når du padler, så skal det mye til før du går rundt. Jeg har padlet denne båten endel på kurs og har testa hvor langt man kan lene seg til siden før man faktisk går rundt. Kodiaken selges ofte til nybegynnere pga god stabilitet, men den blir samtidig ikke kjedelig og padle i lengden. Bladet padling slet med og fine negative ting med denne båten.

En grunn til at du kanskje føler at du drar til venstre kan være padle tekninkken. At du vrir åra senere opp av vannet på høyre sia enn venstre sia f.eks. Trur ikke at den lille bulken skal ha så mye og si. Jeg har ihvertfall ikke merket det med de båtene vi bruker på kurs.Kos deg på tur. Du har fått deg en kjempe kvalitetsbåt.Mvh.

Zigzag #1567 28/05/2009 4:05 PM
Zigzag Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei og takk igjen for et godt svar.Jeg er evig takknemlig for alle gode tilbakemeldinger. Midt oppe i det hele har jeg glemt at jeg er 1:90 og veier 95 kg om det skulle bety noe.Jeg har forstått såpass at Kodiak'en passer til litt større mennesker som meg selv?

Jeg sitter jo vanvittig godt, den er rask og retningsstabil i fart og tror jeg kanskje jeg må slappe merav i hoftene og prøve meg mer i bølger (og de er det nok av utenfor sletter).

Godt å høre at jeg har fått meg en bra båt og som tåler mye?..har lest det jeg kommer over av Kodiak ogDet er ikke mye negativt å finne så jeg må bare padle og trene med båten og bli bedre kjent.

Hilsen Freddy

Kodiak
Zigzag #1568 28/05/2009 4:15 PM
Fersking
Fersking

Denne båten passer perfekt til deg størrelse messig.Kodiak har 3 modeller i dette segmentet. Seayak er den typiske dame båten. Marlin (ny i år) er en båt for mindre menn/ungdom større damer og lignende.Kodiaken er den for menn og større personer. Jeg er selv 177 høy og ca 80 kg. Størrelse messig gjelder dette og lastekappasitet, så kodiaken er den med størst lastekappasitet, og er en kjempe fin eksepdisjons båt. Den har blant annet blitt brukt på å padle Nordkapp - Lindesnes. Jeg har padla både seyak og kodiak, og syntes at kodiaken blir litt stor for meg, og seyaken kanskje hakke lite. Gleder meg til å prøve marlin denne sommern.

Mvh.

Zigzag #1569 28/05/2009 5:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Om du har et høyt tyngdepunkt, f.eks mye muskler på den lange overkroppen, så kan nok det ha innvirkning på hvordan stabiliteten føles. Bedre tilpassing av cockpit samt test med mer ballast anbefales. Når teknikken sitter bedre så vil du neppe ha noe problem med å håndtere kajakken også uten last. Størrelsesmessig bør Kodiaken passe deg fint, som nevnt over.Har bare testet Seayak selv, men opplever den som en lettpadlet og grei kajakk. (185/85 kg)