Sitat Hans M:Når en kjører telemark vil trykket fra støvelen og ned på skien være litt forskjellig. Innerski vil ha trykket fra fremme på støvelen, men ytterski vil ha trykket fra midten (boot center). Jeg monterte først skia mine med boot center (altså midten av støvelen på midten av skia (der den er smalest)). Dette førte til at innerskien ville grave seg litt ned i løssnøen. Nå er den flyttet sånn at smaleste punktet på skien ligger omtrent midt mellom midten av støvelen og fremme på støvelen. Dette virker veldig bra.

Var med "From piste to powder" i St. Anton i fjor og lærte et og annet triks av den syyyykt gode instruktøren vår som kjørte telemark. Vet ikke hvor mye arfaring du har men tipset kommer jo flere til gode uansett. Jeg gravde også ned bakere ski der vi kjørte i pudderet og løsningen var og legge mer trykk på bakskia. Dette gjorde at den søkte opp av pudderet og jeg fikk fort mer stabilitet og fart, døds enkelt og såååå mye mer kontroll. Tror nok jeg i utgangspunktet har en litt dyp gammeldags telesving men det kommer seg. Så til alle, prøv det og se om det hjelper. Jeg leter etter pudder så lenge;-)