Balansepunktmontering av telemarkski er noe som hører fortiden til etter mitt syn. Moderne ski med Rocker, twintip, taper osv. gjør at du kan gå glipp av egenskapene til skiene dersom du velger å montere på "balansepunktet". Jeg vil anbefale bootcenter(+/- personlig preferanse på et par cm)montering på alle ski, har selv gjort dette i mange år og på mange forskjellige ski. har ikke hatt noen som helst problemer med at tuppene "dykker" som følge av forskjøvet trykkpunkt innerski. Mye værre at trykkpunktet blir feil på ytterskien etter min oppfatning.
Loose heel: Völkls boot center ganske langt bak. har vært det på alle frikkjøringmodellene deres fra Explosiv og frem til nyeste generation Gotama. De har lenger fremski enn bakski og ser "ikke i vater" ut. Skal være sånn. Men er du bekymret er det jo bare å sette skoa i bindingen og sjekke om boot center treffer merket på skien. Dersom en luring på sportbutikken kjørt en oldschool telismontering og du har havnet med tåballen på boot center merket på skien vil du være laaaangt bak på skien....