Jeg testet alle 08/09-støvlene sist vinter i bakke og pudder. Her er en ekstremt kortfattet oppsummering (med forbehold om min smale/normale fot, og endringer i modellers egenskaper etter bruk + endringer i modeller til i år).
Jeg kjører med skaftet i dansemodus, men liker ikke sideveis fleksing. Jeg liker også liten og lineær bøyemotstand i såla (sånn at det er fjærene som justerer motstanden). Har rundt 150 dager på min Crispi evo 07/08. Før det kjørte jeg Scarpa T1 Freeride.
Disse støvlene har jeg testa med mine egne innersåler i både løssnø og bakke. Jeg kjører grønn fjær på ca 4-5.
- Garmont Prophet er nett (bygger lite) og lett og passer foten til de som har det bra i Crispi Evo. Liten og jevn bøyemotstand (slik som jeg vil ha det).- Crispi Evo oppleves som litt mer klumpete, men hadde i 08/09-versjon vesentlig mykere bøyemotstand enn (feil-?)produksjonen fra 07/08. Skaftet er passe høyt og stivt.- Crispi Evo Shiver, har minst bøyemotstand i såla, og et skaft som ikke er nevneverdig lavere en storebror, men mangler powerstrap og en del stivhet. For meg som allikevel kjører uten å låse skaftet, funker det ganske bra, selv om sideveis stivhet kunne ha vært bedre.- Scarpa TX Pro er veldig stor i tåboksen og passer derfor ikke meg så godt. Tidligere har jeg alltid brukt Scarpa. Selv om skaftet er høyt, synes jeg ikke det gir så god støtte, både med og uten låsing. Såla har ujevn bøyemotstand og kommer til et slags terskel. Denne kan bli redusert etter noe bruk. Jeg føler også at knekkpunktet i såla ikke går rett fram (sånn at bakskia får unaturlig kanting, hvis du skjønner hva jeg mener).- Scarpa TX har mindre bøyemotstand enn Pro, men stor plass i tåboksen og terskel i bøyemotstanden som Pro'n. 08/09-utgaven har blitt stivere i skaftet enn det 07/08-utgaven var. Men jeg synes fortsatt det er for mykt og lite stivt sideveis.
Vær snill å ta med i beregningen at Scarpa-støvlene ikke passer min fot så godt, og at individuelle forskjeller i produksjonen av alle merkene kan ha en del å si.