Hei Håvard,

Tror ikke du kan gjøre noen særlig fatale valg uansett innenfor det spekteret du skisserer; god ski og gode bindingsalternativer. Som 'sikko' beskriver godt foran, er det mye føleri knytta til valg av binding - og for så vidt også til ski og lengder.

Jeg trives godt både med Linken og HammerHead (og R8), sjøl om de føles ganske ulike. HH har en fordel i at du kan variere graden av aktiviteten i bindingen, noe som gjør det mulig å tilpasse til hard og preparert til mjuk løssnø på samme tur - forutsatt at du er innstilt på å fikle litt med bindingen. Blir en vane. Linken er mer Klick & Go. Har ikke hatt problemer med noen av dem (og heller ikke R8).

Skilengde kan diskuteres til en blir blå, og gir jo mye god diskusjon for diskusjonens skyld... Obsethed er solid og anvendelig til det meste, og begge lengder bør fungere for deg. Den korte blir jo mer leken og anvendelig i skog og trangere forhold, mens den lange noe mer retningsstabil i høy fart. Jeg har om lag samme fysiske mål som deg, og ville klart valgt 189 - men jeg kjenner samtidig mange som kan argumentere godt for at du bør velge 179. Men fant du fort ut av en 179-ski i fjor, har du kanskje en ski som tjener deg lenger i den lengste utgaven. Just my take.