Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkutstyr til nybegynner med litt kneproblemer
#156460 25/10/2009 10:25 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kan noen komme med tips til utstyr for en nybegynner:grin Har lyst på noen ski som kan både brukes i løssnø og preparerte bakker. Si 50/50. Jeg har stått litt telemark og litt alpint for mange år siden, men anser meg selv som veldig fersk på nedoverski!

Jeg sliter litt med knærne (noe som ikke er en god kombinasjon med Telemarkkjøring). Jogging og mye gåing i skrått terreng gjør at jeg får svært vondt på yttersiden (og noen ganger på innsiden) av knærne. Håper dette er en treningssak, og at jeg kan trene opp senene/muskelfestene på siden av knærne.

Hvilke ski (lengde, bredde, innsving og kom gjerne med konkrete forslag)?Hvilke type bindinger? (har jeg feks nytte av de nye NTN?)Hvilke type støvler?

Hvordan er det for meg å stå telemark? Dømt til å få ytterligere kneproblemer? Og vil mine kneproblemer være avgjørende for valg av utstyr?

(Jeg blir å leie ski et par ganger før jeg eventuelt kjøper utstyr)

Re: Telemarkutstyr til nybegynner med litt kneproblemer
ScuabBear #156461 25/10/2009 11:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Glemte å legge ut mine vitale mål: 175cm og ca 65kg

Telemark
ScuabBear #156462 26/10/2009 2:05 PM
Fersking
Fersking

Tror ikke ski har så mye å si for kneproblemene dine. Gå for noen greie allround ski, feks völkl mantra e.l Så lenge du har litt skifølelse, kan du sikkert ha lengde på 184 på skiene.

Kjører mantra selv, og er godt fornøyd. Sitter i bakken og er fine utenfor løypa.

Kneproblemer og telemark kan være en utfordring, men kan hjelpe mye med god grunntrening. Styrke på muskelgrupper som ligger rundt kneet. Samt balanse- og stabiliseringsøvelser.

ScuabBear #156463 26/10/2009 4:36 PM
Medlem
Medlem

Kjører på Völkl Mantra selv og er veldig fornøyd med denne skien.Kikker etter en ren bakke ski til denne vinteren.Men mantraen fungerer utrolig bra i preparerte bakker samtidig som den presterer veldig bra i løssnø.

ScuabBear #156464 26/10/2009 8:04 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar:grin

Er det forskjell på i stivhet mellom ski av samme merke og lengde (slik som på langrenn)? Som lettvekter er det viktig for meg å finne en ski som passer meg.

Völkl mantra likna en del på K2 Backlash. 1500,- skilte de to skiene på Sportslageret. Derimot på Skishopen.no var prisen omtrent lik. Er dette ski for nybegynnere, med litt skifølelse? Blir det for bredt i bakken for en nybegynner?

Hva med svingradius? Jeg ser vel for meg en mellomting mellom fart og lek.

Bindinger. Er det NTN man går for nå?

Prisen er ikke den viktigste, men trenger ikke proffutstyr.

ScuabBear #156465 26/10/2009 8:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva med lengden på skiene?

Er som sagt ikke veldig erfaren og er i tilegg relativt lett. Holder 170cm til meg da? Eller ville det vært bedre å gått opp en størrelse til 177 (i feks Völkl Mantra). Virker som en spennede ski, men er redd den har litt stor svingradius og for rask for meg. Er ikke av de tøffeste i bakken. Ihvertfall ikke enda:wink

ScuabBear #156466 26/10/2009 8:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

NTN anbefales. Men sørg først og fremst for å finne en støvel som passer. Fortsatt ikke et "hav" å velge i av NTN støvler men det begynner å hjelpe.Når det gjelder ski vil jeg anbefale G3 Reverend. Bra til alt.Knær: Hvis du ikke allerede har vært hos en fysioterapeut, kan det kanskje hjelpe. Lykke til.

kne
ScuabBear #156467 26/10/2009 11:07 PM
Fersking
Fersking

Dropp telemark og sats på alpint, da holder knærne lengre.

ScuabBear #156468 27/10/2009 6:43 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...litt enig med Meltzer her. Om du har uttalte kneproblemer kan den være en ide å vurdere alpint. Om du fortsatt vil prøve telemark hadde gått for noen lettsvingte ski og ikke de stiveste støvlene. ...og du MÅÅÅÅ absolutt ikke ha NTN.

Kneproblem og telemark
ScuabBear #156469 27/10/2009 8:58 AM
Fersking
Fersking

er en dårlig kombinasjon, men ikke la meg ta fra deg gleden med å prøve.

Jeg vil absolutt anbefale en telemarkbinding med utløserfunksjonalitet siden du allerede sliter med kneproblemer.

Såvidt meg bekjent er det kun en 75mm binding som har godkjent utløser, 7tm hvis jeg husker rett. Alternativene da er en 7tm binding eller NTN slik jeg ser det.

Hva du velger må du bestemme selv. Ut i fra tilgjengelighet ville jeg valgt NTN. Nå er det faktisk slik at utvalget blandt NTN sko er fullt på høyde med 75mm sko. Faktisk, her i Stavanger, så er det vanskeligere å finne 75mm sko enn NTN sko.

(75mm er den "klassiske" telemarknormen.)

ScuabBear #156470 27/10/2009 4:43 PM
Fersking
Fersking

Hei du. Jeg har stått telemark i snart 20 år, og har hatt kneproblmer i over 10 av dem. Å gi seg var aldri aktuelt.. Det som ble løsningen for meg var MBT sko! Har omtrent fiksa kneproblemene mine. Gått med MBT sko i et par år nå, og det har virkelig hjulpet, har ikke kroniske smerter lenger. I tillegg kjører jeg ofte med rhebandstøtte. Har desverre ikke funnet de perfekte knestøttene ennå, får gnagsår av det meste, men ullvarmere er bra og gnager i hvert fall ikke. Også er det godt å ha høye, stive sko, og NTN er nok ikke så dumt, har gått over selv og det er mye bedre for knærne mine i hvert fall. Føler jeg har bedre kantkontroll uten å bruke så mye kraft. Når det gjelder ski så vil jeg anbefale å skaffe et par ski som har en del innsving, vil hjelpe deg mye i telemarksvingen om de legger på rett trykk. Og selvsagt er teknikken viktig. Bruk overkroppen for det den er verdt for å komme deg rundt i svingen (bananstil med rompa ut:) og ikke vri bena og knærne for å svinge.

Lykke til med skikjøringa:)

Er det en myte at telemark gir meir kneproblem?
ScuabBear #156471 27/10/2009 5:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Her var ein fyr http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=42&user=301876som samla inn masse data om kneproblem i fjor eingang. Nåkken som veit om resultat av den undersøkelsen? Eg har hørt at det er faktisk motsatt, at det er alpinteknikken som gir størst belastning på knea. Fysioterapeut og spesifikk trening er nok eit smart tips for alle...

Ja, her var visst svar på mitt eget spørsmål...
ScuabBear #156472 27/10/2009 5:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ScuabBear #156473 27/10/2009 8:50 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Dere som har fått kneproblemer etter alpint og telemark. Hva slags skader og hvor sitter smertene hen?

Alpint og stive telemarkstøvler er værre for knærne
ScuabBear #156474 27/10/2009 9:29 PM
Fersking
Fersking

Er tidligere aktiv telemarkmann, men nå pensjonert. Min erfaring etter en kneskade pga en hekt ned Hovden på Oppdal og veien tilbake var: Fikk får størst belastning med alpint- dette er jo en mer effektiv teknikk og muliggjør større krefter . De stiveste telemarkstøvlene låste ankelleddet mer og dermed justerer man mer med kneet. Mange har faktisk den samme opplevelsen med stive fjellstøvler. Låser ankelen og man kompenserer dette med kneet. Jeg ville styrt unna NTN og kjøpt T2 og litt myke svingvillige ski. Sikkert noe fysiofolk/eksperter som er uenig- dette er allikevel det som funket i ?felten?

ScuabBear #156475 28/10/2009 10:21 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg har ingen medisinske forutsetninger for denne synsinga, men har kjørt mye telemark siden '92.

Min bedre halvdel er fæl til å trene, og er i normal drift på telemark, selv etter to korsbånd-operasjoner. Telemarkkjøringa er enn så lenge med på å styrke knærne hennes.

Men det ligger naturligvis mange timer med styrketrening på beina bak, og knærne sier ifra hvis hun ikke får trent. Gå til en fysioterapeut og få treningsprogram.

Når det gjelder utstyr tror jeg det er ganske åpent mht. støvler og bindinger, men jeg ville ha gått for snille ski (i betydningen langt unna slalomski m for kort radius). Det gjør garantert ingenting om føret er mykt når du starter sesongen. Dårlig preppa kanonsnø/-is er slitsomt.

Når det gjelder "stil" og teknikk, så tror jeg det er viktig å kjøre mest mulig oppreist, og holde seg unna kortsvingene og det bakre kneet liggende nedpå skia...

MBT-sko er nevnt av andre, og det kan garantert ikke gjøre noen skade.

ScuabBear #156476 29/10/2009 10:09 PM
Fersking
Fersking

Sliter også med kneproblemer, etter over 20 år med telemark. Kjører telemark på de "gode" dagene og alpint på de "dårlige" dagene. Kjører Scarpa TX (NTN)både til telemark og alpint ( får sikkert masse tyn nå). Funker utmerket for meg

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå