|
 NTN og utløserfunksjon
|
Fersking
|
OP
Fersking
vurderer NTN, men ønsker dere brukeres erfaringer på bindingens utløserfunksjon? frykter ledd- og korsbånd skal gå tapt hvis bindingen utløses vanskelig. forstår det slik at det ikke finnes vektjusteringer, slik som på standard alpintbindinger? håper på mange lure svar:)
|
|
|
 Re: NTN og utløserfunksjon
|
Entusiast
|
Entusiast
er vel bare + det med utløerfunksjon! andre tellis bindinger har jo ikke det! kjører selv NTN og er superhappy! Har ikke hørt om noen som har ødelagt knær og ledd, men det henner jo altid noen..
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Utløsermekanismen funker ok, men kan ikke helt sammenlignes med det du har på alpinbindinger. Selv om den kan stilles inn ift vekt, kjørestil etc er den ikke like nøyaktig, men ift telemarkbindinger uten utløser er det en del mere kne og leddbånd-vennlig
|
|
|
 ..
|
Medlem
|
Medlem
jeg fikk ntn til begynnelsen av sist sessong, var sinnsykt merkelig i begynnelsen, pga stivheten og spesielt vridningskontrollen du får på skiene, men etter hvert stillte jeg bindingene stivere og stivere og rant hardere og pusha nokså godt på, helt til jeg i utgangen av en sving kom der en kødd på snowboard hadde skrensa vekk all snøen i bakken og reine stålisen lå igjen! da seilte jeg jo avgårde og fikk en skikkelig karamell i ene kneet(kroppen "roterte i luften og ene skien tok i bakken) da hadde jeg 1 1/2mnd pause, og så var det rett til alpene med meter-dyp pudder, og ALT for slakke bindinger, da var det lite gyddi å renne, men turte ikke stramme opp i frykt for kneet mitt skulle rakne opp igjen.. såå, et kne kan ryke, sånn er det bare, men du og du det er verdt det!! spesielt på ntn:twisted
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat general:jeg fikk ntn til begynnelsen av sist sessong, var sinnsykt merkelig i begynnelsen, pga stivheten og spesielt vridningskontrollen du får på skiene, men etter hvert stillte jeg bindingene stivere og stivere og rant hardere og pusha nokså godt på, helt til jeg i utgangen av en sving kom der en kødd på snowboard hadde skrensa vekk all snøen i bakken og reine stålisen lå igjen! da seilte jeg jo avgårde og fikk en skikkelig karamell i ene kneet(kroppen "roterte i luften og ene skien tok i bakken) da hadde jeg 1 1/2mnd pause, og så var det rett til alpene med meter-dyp pudder, og ALT for slakke bindinger, da var det lite gyddi å renne, men turte ikke stramme opp i frykt for kneet mitt skulle rakne opp igjen.. såå, et kne kan ryke, sånn er det bare, men du og du det er verdt det!! spesielt på ntn:twisted Klarer ikke helt se poenget med dette svaret, når diskusjonen her går på utløsermekanismen. Det er like raskt å ta et kne med eller uten NTN - i forhold 75mm.
|
|
|
 ..
|
Medlem
|
Medlem
poenget er jo at når du strammer bindingene godt opp, strammer du samtidig utløserne.. og slik hele opplegget er byggd opp, men at når du sånn som i mitt fall, får vinkel mellom ski og bein, så strammer jo utløseren seg til noe hinsides, og når vridningen da kommer kan en bare glemme at bindingen vil slippe! hvis en da ikke kjøre med vanvittig løse bindinger, men da blir det ikke god renning
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan opplever du da "utløserfunksjonen", blir jo nesten bortkastet da...?
|
|
|
 helt riktig!
|
Medlem
|
Medlem
er en grunn til at utløser funksjonen ikke er godkjent av den instansen som godkjenner slikt:wink (kommer ikke på hva det heter)
|
|
|
 NTN
|
Fersking
|
Fersking
Sitat general:er en grunn til at utløser funksjonen ikke er godkjent av den instansen som godkjenner slikt:wink (kommer ikke på hva det heter) Utløsersystemet til NTN-bindingen er ikke sertifisert iht. ISO standarder. (rottefella.no) Bare for å få klarhet i det;) Ellers skal eg kjøpe meg NTN i år nettopp på grunn av utløyserfunksjonen.. Eg hadde et ganske heftig fall på telemark der eg røyk et ankelligament nettopp på grunn av sidelengs vridning. Hadde eg hatt NTN der hadde eg ikkje hatt den skaden;) Har og ein venninne som røyk et leddbånd av sidelengs vridning. Bottomline: Mange av skadene i telemark skyldes sidelengs vridning; NTN har utløyserfunksjon for sidelengs vridning; NTN er bedre..;)
|
|
|
 Utløseren funker ikke
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Synes det er merkelig å høre at NTN bindingens utløserfunksjon funker for noen men ikke andre. Nå har jeg hatt noen tryningser både rett forover og sidelengs, og aldri har jeg opplevd at skien har løst seg ut. Heldigvis har jeg ikke fått alvorlige vridninger eller brukket noe ben (bare ribben...), men en av hovedgrunnene til at jeg gikk for NTN i fjor var nettopp utløserfunksjonen. Har blå fjærer på 3, og lurer på om kanskje det er litt stramt for en dame på 168 og 69 kg? Har kjørt telemark i 20 år og kjører ganske bra så ønsker litt trøkk. 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kjørt med NTN siden den kom og har hatt bra opplevelser med utløserfunksjonen og en dårlig. På 3-4år og sikkert 100+ skidager (DET BLIR NOEN TRYNINGER AV DET) Så har utløserfunksjonen fungert akkurat sånn den skal, men for 5uker siden fungerte den ikke og resultatet ble brudd i ankelen.Måten du må tenke på utløseren til NTN er at den er der og hjelper deg av og til, men ikke alltid. Den funkerer jo kunn sideveis og er nok ikke 100% der heller. Men NTN er helt klart det beste på markedet til telemark.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Men vet du om det kan ha med hvor stive fjærer man har valgt? Tenker at om jeg slækker litt så vil kanskje skien løses ut ved neste tryning (som helt sikkert kommer):wink
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Helt klart. Jo løsere fjær du har jo lettere løser dem seg ut. Probleme er at faren for at dem løser seg ut når du ikke ønsker blir jo større da.
|
|
|
 NTN
|
Fersking
|
Fersking
Hvis bindingene har løst ut "hele tiden" er det ingen som ville har kjørt med NTN. Syns bindingene fungerer helt topp.... Hvis skien ikke løyser seg ut under fall, er somregel vridningen for liten, og da unngår man jo skade uansett.. Men av og til er man seff uheldig....
|
|
|
 NTN er jo helt topp
|
Fersking
|
Fersking
Min er faring med NTN er at folk strammer og strammer for å få en stivere binding og det gjør da at den har en for hard utløser punkt i forhold til vekt. Dette løser man ved å kjøpe seg en stivere fjørpakke og stille den inn ihht bruksanvisningen. Det er nemlig lov å lese den ;-) Selv satser jeg ikke liv og lemmer med mindre det er masse pudder og ser man det, jeg er like hel fortsatt :-) Når alt kommer til alt er det bare å trene og trene slik at man står oppreist i bakke og off piste og heller tryner litt på after ski :-P
|
|
|
|
|
|