hendryx purple haze med telemark binding
|
Fersking
|
OP
Fersking
nokon som har testa purple haze skia med telemark binding??? har høyrt mykkje bra om ho, so ha vurdert å skaffe meg ho til vinteren=)
|
|
|
 Purple haze med NTN
|
Fersking
|
Fersking
Hei! Jeg har Purple Haze med NTN bindinger. Jeg går en del toppturer, og valgte derfor å ikke montere "duck". Det er fantastisk bra ski, carver svært bra på hardt føre og flyter også bra i pudder.... Det er jo ikke den lengste skien (Jeg er 1,88 og har skien i 1,82), og det var noe av det jeg var mest skeptisk til. Skien blir naturlig nok ustabil i høy fart dersom du ikke har den på skjæret, men det tror jeg alle så breie ski med den innsvingen blir. Jeg har i tillegg et par Black Crows Corvus ski i 1,96. Foretrekker nok de når jeg skal kjøre store svinger i løssnøen, men de aller fleste dagene forrige sesong valgte jeg Hendryx skiene. De var også de eneste skiene jeg tok med meg til Chamonix. Skal du gå lange toppturer med skiene kan det bli litt tungt, men jeg gjennomførte Haute Route med Purple Haze, NTN og Scarpa TX Pro. Er vilen der så skulle det med andre ord gå greit med endel høydemeter begge veier.
|
|
|
 Re: hendryx purple haze med telemark binding
|
Fersking
|
OP
Fersking
ok, eg er 179, så lengda trur eg er grei. men korleis var ho på variertføre??
|
|
|
 Anbefales!
|
Medlem
|
Medlem
Har kjørt Hendryx Purple Haze 172 med HammerHead og T1 i to og en halv sesong nå. 90% toppturer (50-70 per sesong). Meget godt fornøyd. Jeg er 176 og rett under 70 Kg. Dette er ski som stortrives i nesten alle forhold og jeg er ikke enig i at den er ustabil i fart, men den må kjøres på skjær. Fungerer godt også i bakke og på hard underlag, men man bør ha stive bindinger og sko når en har så breie ski. Problemet er at farten kan bli farlig stor når en kjører på skjær på hardt underlag ;-)Skia vil at du kjører den aggressivt og ikke bakpå. Kjørt aktivt blir skiene stabile og takler skiftende føre og snøforhold utrolig bra. Antllet dager der jeg klager på snøforholdene:wink er nesten null!Noe av det jeg synes er best med skiene er at de tåler store svinger godt og så er de samtidig mulige å knipe inn i korte svinger i skogen. De er lekne og inviterer til å utforske forholdene. Men jeg ville nok ikke anbefalt dem til en nybegynner fordi de, som sagt, vil at du kjører dem aktivt og stoler på dem.Skiene er faktisk ganske lett: ca 2-2,1 kg per ski (hadde ikke nøyaktig vekt før jeg monterte bindingene). Har ikke montert duck, da jeg er litt skeptisk til det i forhold til om det blir galt når en skal gå oppover.Hvis jeg skal lete etter noe negativt må det være at feite ski med mye innsving ikke er veldig godt egnet til traverser og så er de så brei at jeg ofte må brøyte spor selv om jeg går med andre (151/105/141 - det siste året er dimmensjonene endret bittelitt: 149/110/143). Skiene er breiest ute i tuppen og det kan hooke litt i dyp snø akkurat før en har fått trykk på innerskien igjen. Dette er noe fast hel folka ikke opplever, men som vi telliser kan oppleve i overgangen mellom svinger. Mest negativt er at jeg ikke lenger har noen grunn til å lete etter nye ski...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk for svar. har bestemt meg for purple haze:wink
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk for svar. har bestemt meg for purple haze:wink
|
|
|
|
|
|
 Stabil eller ustabil.......
|
Fersking
|
Fersking
Sitat PerHas:jeg er ikke enig i at den er ustabil i fart, men den må kjøres på skjær... </p>
Men det var jo det samme som jeg skrev......... at den må holdes på skjæret for å være stabil i høy fart...... Da er vi vel enige og ikke uenige?Ellers er jeg jo også enig i at den er allsidig i forhold til føre og type snø, men selvsagt artigst i stoooor fart. Ellers ville jeg valgt bindinger som f. eks hammerhead eller NTN på disse skiene - min erfaring er at det er lettere å holde trykket på begge skiene gjennom svingen med denne type binding. Ser at andrte kjører med G3 og Rottefella sin kabelbinding, men jeg føler iallefall at det er lettere å holde skiene på skjæret med Hammerhead eller NTN....<p>Når det gjelder toppturer er min erfaring den samme som PerHas. Det er litt "utfordrende" og traversere med de, spesielt på hardt føre. Jeg har kjøpt et sett med Voile sine skarejern, og det letter traverseringen på hard føre.Alt i alt er det den beste allroundskien jeg har hatt hittil (og jeg er 41 år gml.......). Jeg kommer ikke til å kjøpe nye ski denne sesongen.
|
|
|
 Hendryx Cash, NTN, Crispi EVO
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ny sesong, nye muligheter.. Etter en litt ufin hekt i stor fart i Chamonix (heldigvis helt på toppen og første dagen av ferien) med følgende busted ankel og kne vurderer jeg å bytte til NTN (stort sett for å lure meg selv til å tro det er sikrere, og så er det jo kjekt med nye ski også). Jeg har hørt utrolig mye positivt om Hendryx, og Cash frister meget. Jeg kan stå på telemark, men er ikke überflink, og lurer egentlig på om Cash med NTN duckstance samt crispi evo blir å ta vann over hodet.. Har kjørt mantra, linken og crispi xp i to sesonger.. Egentlig bra fornøyd, men gikk for 191 i fjor i stedenfor 184 året før.. Det viste seg å bli litt langt for min smak.
|
|
|
 mer utfyllende info
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan vel legge til jeg er 175, 95kg..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har kjørt en sesong på Cash med alpintbindinger, og min erfaring med den skien er at den krever sin kjører for å utnyttes! Til glad amatør er jeg tålelig flink når det skal gå fort, og jeg må si at det skulle ganske mye til for å skremme liv i Cashen. Så kanskje du vil vurdere en snillere ski  På den annen side, hvis du er forberedt på å ta ordentlig i, så er Cashen rette skien å gjøre det på! Men siden det er litt vanskeligere å tråkke på med tele enn det er med alpint så vet jeg ikke helt.
|
|
|
 Mulig..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er godt mulig gitt.. Duckstance'n skal vel hjelpe noe på trøkk... Jeg liker egentlig også å kjøre fort, men grunnet vekt føler jeg at jeg kanskje mangler litt areal og agilitet med 191 mantraene.. lyst å prøve noe nytt. Finnes det noen gode alternativer?
|
|
|
 Hendryx
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har som nevnt ovenfor Purple Haze med NTN, men ikke montert duck. Jeg har vokst med dette setupet i forhold til tidligere år. Jeg har et sett med Black Crows Corvus/NTN i tillegg, Hendryx skiene er til tross for sin bredde vesentlig mer lettkjørt uansett underlag. Corvusen har imidlertid sin force på storfjellet der det går fort i store svinger, men for de aller fleste formål funker Hendryx skiene best..... Krever aktiv kjøring, men det er jo det som er gøy!! NTN letter arbeidet med å holde de på skjæret. Hadde ikke vært redd for Hendryx PH, Cash krever nok hakket mer av kjøreren. Om det blir for mye er det jo bare du som kan svare på......
|
|
|
|
|
|
 I værste fall...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den er vel ikke umulig å hanskes med selv om en ikke utnytter den 100%.. Får sove litt på det :-) Hva er største diff på PH og Cash da?
|
|
|
 Funkalistic?
|
Medlem
|
Medlem
Hei igjen,Jeg har vært i kontakt med Henrik som designer Hendryx med spørsmål om Funkalistic kunne være noe for meg. Jeg er i underkant av 70 kg og er ikke spesielt kraftfull, så han anbefalte meg å holde meg til Purple Haze da Funken er vesentlig stivere. Ut i fra at du, natoplank, er samme høyde, men ..ehm.. noen kilo tyngre, så er kanskje Funkalistic en ski for deg. Samme mål som PH - som skulle kunne gi en mer allsidig ski enn Cash - men stivere.Anbefaler uansett at du sender Henrik en e-post og hører på hans anbefaling om både modell og lengde. Mannen har peiling på hva han holder på med som skikonstruktør og aktiv trener for alpinklubb i Stockholm. E-post adr finner du på hendryxskis.se.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, Jeg har faktisk sendt epost, venter på svar! Tar nok litt tid, håper han tar seg tid til å svare. Jeg er åpent for gode råd. 
|
|
|
 Litt tolmodighet er bra
|
Medlem
|
Medlem
Henrik bruker å svare, men det tar gjerne noe tid (en uke?). Tror han er en del på reise + at han bare sporadisk sjekker mail.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
fikk akkurat svar: Min rekomendation är Purple Haze...steget från Mantra till dessa skidor är ändå ganska stort.....och du kommer att få presic det du vill ha....en skida som är mer"agile", vet inget bra nordiskt ord för detta, samt att bärigheten är mycket bättre offpist....samt att den har riktigt bra drag i pisten....Cash är en mycket kompetent skida men den är bred och kräver lite mer i pist av utövaren....offpist är det bara att braka på, inga problem....men när man väl vant sig vid bredden på skidan är den grym i pist oxå....det som kan kan tänka sig är att telemarks utrustning är lite vek i sidled för dessa skidor....man tappar då kantvinkel och man kan uppleva skidorna lite slöa, speciellt i pist då.... Valet beror lite på var du åker mest.....lössnö/offpist eller om du åker en del pist också... Kanskje det blir PH på meg da.
|
|
|
|
|