Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skal kjøpe telemark men veit ikkje ka.Er nybegynner
#156168 22/08/2009 10:12 AM
homert Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Som i tittelen så er eg nybegynner og har aldri stått på telemark før.Liker veldig godt slalom men det er 15 år sidan sist smile

Eg vil bruke skia til å gå til fjells med.Her i Kvinnherad er vi så heldige å ha vakre fjell rundt oss og der er det mulighet te fine skiturer :)Har sett litt på bindinger der ein kan låse skoa 45 grader slik at det blir bedre å gå i oppover bakker.Så eg vil nok også kjøpe meg feller.Ser også at det blir brukt plast sko.Bør eg velge høge eller lave visst eg i det heile tatt skal velge plast??Eg har madshus skøyte ski til å gå i spor/løype med så desse skia skal kunn brukes til fjellturer og i trekk.Er egentli ganske grønn når det gjeld dette utstyret og eg ser det er masse å velge i.Går det ann å bruke carvin??

Håper eg får gode svar smile Eg kjem sikkert te å kjøpe brukt så viss du har nåke for salg so kan passe meg so send meg ein epost eller pm.

Eg er 1.85 høg.90 kg sko str 44/45

Re: Skal kjøpe telemark men veit ikkje ka.Er nybegynner
homert #156169 22/08/2009 10:15 AM
homert Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er 33 år viss det har nåke å bety :wink

homert #156170 01/09/2009 10:52 AM
homert Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ingen som har noko gode tips å komme med.Det er jo masse å velge i so eg er veldi usikker på ka eg skal kjøpe....

homert #156171 05/09/2009 2:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg vet ikke hvor mye du skal legge i utsyret, for telemarksutstyr er dyrt. Viss du skal kjøpe noe som kommer til å vare i mange år både pga kvalitet og nivå så bør du kjøpe rottefella NTN og noe støvler som passer. Det er 3 (?) forkjsellige støvler som kan brukes til NTN, så her kan du velge hva du syns er best. NTN det beste viss du skal gå randone, siden du kan ha motstandsfri funskjon når du går.

Skal du ha noe billigere utsyr så er rottefella cobra 6 eller 4, og noen scarpa støvler til 3k å anbefale. jeg har selv gått mye turer med høye støvler, og har ikke noe problem med det. Høye støvler er mye lettere å kjøre med i nedoverbakke, men er også litt smak og behag;)

Jeg er ikke helt oppdatert på ski, men jeg vet at selveste Tormod Granheim kjørte på Jibbe ski til 3k når han stod ned fra Mount Everest, med andre ord, du trenger ikke kjøpe de dyreste og beste skiene.

homert #156172 10/09/2009 6:20 PM
Fersking
Fersking

Som med mye annet så må en foreta prioriteringer.

1: Opp vs Ned. Vekten på utstyrtet betyr endel i forhold til hvor lett det er å gå oppover toppturer. Tungt utstyr er nesten alltid best ned igjen. De fleste foretrekker lett tungt utstyr på tur. En bør satse på litt bredde på skia om en ønsker å kjøre offpiste / pudder og ha god flyt. Bredde betyr normalt desverre vekt. Sats på noe med min 95mm bredde på midten av skiene.

2: Sko, lav vs høy: Igjen noe av samme diskusjonen. En høy sko gir mer stabil kjøring, men veier mer. Lærsko er bare å glemme. Høye sko er normalt sett unødvendig. Scarpa T2x ol, er greit til topptur.

3: Felle. Med moderne brede ski, er en helt avhengig av (gode) feller på vei opp. En kjøper normalt feller som er like brede som skia, og skjærer fellene etter kantene, slik at fellene dekker hele bredden til skia.

4: binding/hælløfter. De fleste bindinger har hel-løftere. Noen bindinger har hel-løftere som er utvilsomt mer solid enn andre. Normalt sett holder det med et justeringsnivå på hælløfteren. En gidder ikke å makke så mye med å justere på den. Av eller på er godt nok. Merk at noen bindinger har mulighet for å bevege støvelen brattere enn andre. Black and Diamond sin BD-01, mener jeg å huske har veldig mye vinkel å gå på. NTN til Rottefella, har ikke fullt så god vinkel.

5: frikobling: Noen moderne telemarksbindinger lar deg koble vekk motstanden til fleksen på vei opp. Dette er klart å foretrekke, da det blir lettere å gå oppover.

6: 75mm vs NTN, her er det mange meninger, men det er altså to ulike standarder. hvor NTN er den nye, mens 75mm er standarden som har vært i alle år. En må kjøpe sko som passer til bindingene, så her tar en et valg.

7: Når en ferdes utenfor heisanlegg er en litt mer utsatt for skred og slikt. Anbefaler derfor å skaffe deg litt informasjon om dette, samt nødvendig utstyr, sender/mottaker, spade og søkestang.

Det kjedelige med alt dette er prisen... Mitt utstyr koster litt over 20k tipper jeg, og da har en ikke tatt med klær, sekk osv. Tipper at du kan få mye bra brukt, jeg ville sett etter muligheter for bruktutstyr, samt prøve venners utstyr slik at du får litt peiling på hva du er på jakt etter.

20 K ?
homert #156173 13/09/2009 12:39 PM
Medlem
Medlem

eh..? berre lurte litt korleis får du telemark utstyr til å koste over 20k? er skia dine laga med sølvkanter? smile

en er nok nærmare 20 k enn 10 k men over 20k va no stivt å seie en må ut medfor en førstegangskjøper so ville eg begynt med ei lett og anvendelig ski.ikkje for stive sko og en enkel og solid bindingmitt forslag:k2 coomback, sidestash,eller black diamond ski. dette er lette ski og egnar seg veldi bra for topptur.

sko :scarpa t2- passeli stive og lette.kan vere litt for mjuke viss en skal gunne skikkeli bratte sider

og med cobra r8 binding.enkel og solid,

dette utstyret tipper eg du kan få i butikk for rundt 12000.- kankje enda billigare.

velger du ntn sko og bindinger so øker prisen til rundt 14-15000,-

10-20 tusen??????
homert #156174 13/09/2009 4:40 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Jeg lever vist i en helt annen verden når det gjelder skiutstyr og priser!Har stått telemark i ca 15 år og har stort sett bare kjøp brukt,både når det gjelder ski ,bindinger og sko.Nye ski har jeg kjøpt fra conradsport og fått levert på døren til 1/4 av pris her i Norge.Bommet en gang på brukte støvler ,var for stive og "tapte der en tusenlapp.

Legg noen kroner i nye sko ikke brukte, halvhøyef.eks scarpa T2 fungere til det meste!Billige rotefella cobra holder i massevis til nybegynnere.Enkle billige plater og hælløftere er et must!Koster max 500/600kr.

Når det gjelder ski ville jeg tenkt hvordan jeg liker å kjøre.Liker du fart og få svinger vil nok lengden være rundt din egen lengde. For min del liker korte ski som er enklere å svinge ,får god nok fart og stabilitet til mitt behov.Er 175 og har ski på 165.

Hvor breie de skal være avhenger mye av om du skal kjøre mye freeride,løsnø,bakker el.lGå ikke under 88 mm på midtparti. Så du har noe å flyte på.Andre vil nok riste på hodet av så smale ski men det var der jeg startet og det fungerte fint.I daghar jeg flere par og de breieste er 102.

Nen største utgiftsposten blir nok støvlene men at du kommer deg under 10 tusen for en "telemarkspakke" skulle ikke være noe problem! Tull å legge 10-20 iet førstegangsutstyr før du vet at freeride/toppturer er din ting.Ser nok av tilfeller som hopper på toppturtrenden for i neste øyeblikk hoppe av igjen da det viste seg at dette ikke var deres greie når alt kom til alt!(20 tusen fattigere)Lykke til med valget,du har absolutt noe å glede deg til.Hilsen en fri hæl entusiast som leeeeeengter etter sneen!

RINwinkwink:wink

Se skishop.com
homert #156175 13/09/2009 5:07 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

HeiHva med rossignol ski ,redusert pris fra 6000 til 3000Skulle funke grit for deg som nybegynner.

homert #156176 13/09/2009 7:12 PM
Entusiast
Entusiast

Må si jeg stusser litt på skilengden din "rin". Ski som er 10 cm kortere en seg selv vil jo miste utrolig mye flyt i dyp pudder, og stabiliteten i stor fart vil være dårlig. Du kjører kanskje mye kortsvinger i liten fart? Jeg selv er 173 og har et par ski som er 183 og får snart et par som er 185. Helt konge til å dra på med, og de funker om fy i skogen og.

dyp pudder????
homert #156177 13/09/2009 8:42 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei stianla!Står nok mellom 50-100turer i sesongen, her i Tromsø regionen og opplever svært sjelden "dyp pudder" men ikke sjelden 10-20 cm.Hvorfor skal jeg fortest mulig ned når det er slike forhold?Er nok ikke førstemann ned "bakken" men ser heller ikke hensikten i det .Da kunne jeg jo ha kjøpt meg et par brie utforski på 2meter.Er heller ikke den tregeste men klart det tar litt lengre tid jo oftere en svinger!Utrolig greit å gå toppturer med så lette(korte) ski!Smaken er som baken...delt!