Hei!Jeg lever vist i en helt annen verden når det gjelder skiutstyr og priser!Har stått telemark i ca 15 år og har stort sett bare kjøp brukt,både når det gjelder ski ,bindinger og sko.Nye ski har jeg kjøpt fra conradsport og fått levert på døren til 1/4 av pris her i Norge.Bommet en gang på brukte støvler ,var for stive og "tapte der en tusenlapp.
Legg noen kroner i nye sko ikke brukte, halvhøyef.eks scarpa T2 fungere til det meste!Billige rotefella cobra holder i massevis til nybegynnere.Enkle billige plater og hælløftere er et must!Koster max 500/600kr.
Når det gjelder ski ville jeg tenkt hvordan jeg liker å kjøre.Liker du fart og få svinger vil nok lengden være rundt din egen lengde. For min del liker korte ski som er enklere å svinge ,får god nok fart og stabilitet til mitt behov.Er 175 og har ski på 165.
Hvor breie de skal være avhenger mye av om du skal kjøre mye freeride,løsnø,bakker el.lGå ikke under 88 mm på midtparti. Så du har noe å flyte på.Andre vil nok riste på hodet av så smale ski men det var der jeg startet og det fungerte fint.I daghar jeg flere par og de breieste er 102.
Nen største utgiftsposten blir nok støvlene men at du kommer deg under 10 tusen for en "telemarkspakke" skulle ikke være noe problem! Tull å legge 10-20 iet førstegangsutstyr før du vet at freeride/toppturer er din ting.Ser nok av tilfeller som hopper på toppturtrenden for i neste øyeblikk hoppe av igjen da det viste seg at dette ikke var deres greie når alt kom til alt!(20 tusen fattigere)Lykke til med valget,du har absolutt noe å glede deg til.Hilsen en fri hæl entusiast som leeeeeengter etter sneen!
RIN
wink:wink