Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hammerhead eller Black Diamond O1?
#155989 28/04/2009 7:21 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, har kjøft meg noen black crows ski å scarpa T1 freeride sko, så lurer jeg på om jeg skal ta O1 bindingene eller hammerhead, vill gå en del på toppturer mens jeg og vill kjøre mye i heisen å droppe osv..

Så har noen erfaringer med dette? takk for svar:wink

frister med BD
Erlend T #155990 28/04/2009 10:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

ja det frister med BD siden det er gå-funksjon, men lurer på hammerhead siden den blir betre i pudderet å til mere hardere kjøring

Re: Hammerhead eller Black Diamond O1?
Erlend T #155991 04/05/2009 10:29 PM
Fersking
Fersking

Såm sagt gut, hammarhead.

Erlend T #155992 05/05/2009 4:06 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det sies jo at headhammer er beste på markedet. Men jeg står faktisk med den samme problemstillingen. Har hørt mye skryt om BD, men headhammer virker også bra... Noen som har erfaring med headhammer?

Erlend T #155993 07/05/2009 3:52 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har skiftet til Hammerhead denne sesongen og er overbevist om at dette må være noe av det beste på markedet! Enkel og solid binding, med stor fleksibilitet. Man kan enkelt justere bindingen til å være myk nok til topptur, litt stivere til pudder og enda stivere for bakkekjøring. Genialt!

ok
Erlend T #155994 07/05/2009 3:56 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

ok, har du prøvd bd O1 så du vet forskjellen?

Kort erfaring
Erlend T #155995 11/08/2009 11:01 AM
Fersking
Fersking

Har testet begge bindingene (om en hammerhead en veldig kort periode). Kjøpte Hammerhead pga at de skulle være noe av de mest robuste bindingene som var på markedet. Etter en helg i Heis i Norge og to dager i Alpene hadde jeg knekt av den ene spliten for justering av stivheten, kjempenedtur.... Rett på sjappa og kjøpte G3 bindinger. Så fikk aldri testet de til topptur.På Dynastar Legend har jeg BD O1 bindinger, og for topptur er dette de beste bindignene jeg har prøvd (og vet om). O1 er på et annet nivå når det gjelder gåfunksjon enn hammerhead.Når det kommer til stabilitet så er nok o1 bindingen minst like god som hammerhead (om ikke bedre) da du kan justere fjærene under skoen slik som du ønsker.

Det eneste argumentet for HH jeg kan se er at du kan justere bindigens mykhet på hammerhead, men det kan man også til en viss grad på O1.Personlig kommer jeg ikke til å kjøpe/teste HH bindigner igjen før de kommer med ny løsning for splintene som justerer "stivheten".

For toppturer, og heiskjøring er O1 definitivt valget spør du meg. Dropping er ikke noe problem med BD O1. Når det kommmer til pudder blir det mer et personlig valg antar jeg.

Har du allerede kjøpt bindinger eller?

Erlend T #155996 11/08/2009 1:01 PM
Fersking
Fersking

Eg har køyrt på O1 to sessonga. Først på Volkl gotama, der reiv eg av bindingen 3 ganga. Så hadde eg dei på K2 seth, der reiv eg og av bindingen 3 ganga, føk skia knakk pga flytting av binding = svak kjerne.

Grunnen til at dette skjer kan vere at BD har lang avstand mellom skruene bak og framme på den fremste plata, dette fører til at det blir mykje bevegelse mellom dei på ei mjuk ski, og til slutt røska du dei ut!

Oxo er det ein del slark i bindingen. Den er god å gå med, men det betyr so lite når du må køyre ned att på ei ski!!!

Erlend T #155997 11/08/2009 1:52 PM
Fersking
Fersking

Har også kjørt på O1 2 sesonger, først på skikkelig stiv racing-ski, deretter på legend som er mjukere allround ski.Det problemet du nevener har jeg aldri hørt om før.Det er ikke noe galt med montøren istedet for bindingen?

Har flere bekjente som er meget godt fornøyd med O1

Erlend T #155998 12/08/2009 12:50 PM
Fersking
Fersking

Det tenkte eg første gangen og, men begge skipara var kjøpt på forskjellig plass. Kan jo hende eg har vert ekstremt uheldig, men aldri meir O1 for min del.. smile

Hammerhead
Erlend T #155999 03/09/2009 7:45 PM
Fersking
Fersking

Skulle kjøpe BD O1 bindingene. Men har hørt om flere som har fått de revet av skiene. Dette skal være en stor svakhet på BD bindingene. Har kjørt hammerhead en sesong og er knallfornøyd med dem. Kan være litt treige å justere stivheten på dem hvis man får is mellom binding å ski, men dette var ikke noe stort problem.

HH hvis du prioriterer kjøring og O1 for topptur - kanskje
Erlend T #156000 03/09/2009 10:03 PM
Medlem
Medlem

Jeg har nå snart 200 toppturer med HammerHead og har bare gode ting å si om dem. Men, etter som vennene har gått over til ulike bindinger med gå-modus har jeg helt klart sett fordelene det gir oppover. Selv om du kan kjøre splintene helt fram (eller ta dem helt av) så blir det ikke i nærheten av like lite motstand som en ekte gå-modus.Som kjørebinding er HH dønn pålitelig og fordi den er justerbar er det mulig å endre vesentlig på hvordan du vil ha trykk på framskien i forhold til snødybden. Kjører på Hendryx Purple Haze og synes det er greit å ha litt mindre trykk på tuppen i dyp snø (pos 3), mens på skare eller is i preppa løype er det nødvendig å ha det (pos 4). Smak og behag, men jeg synes det er veldig nyttig å kunne gjøre denne justeringen.Har ikke kjørt på O1, men venner som bruker den er fornøyd.

perhas har du prøvd...
Erlend T #156001 04/09/2009 4:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

å snu hælmodulen? da blir motstanden nærmest lik null. jeg må skru bindingene litt ut d jeg har de så tight som det går an, men ved å snu hælbøylen så er de geniale til topptur. forøvrig helt råe ned, og jeg har etter 3 sesonger på HH fortsatt ikke prøvd en bedre binding. skulle selvfølgelig hatt utløser, men kneet er allerede fucka, så d er for sent uansett. har ødelagt, eller ikke ødelagt men sprekt pivot pointet en gang(har hatt 5 par bindinger, og utrolig mange skidager), men på tur er d bare å ha med seg en ekstra.

Å snu helstykket er smart
Erlend T #156002 06/09/2009 10:58 AM
Medlem
Medlem

Joda, jeg snur helstykket, men det er alikevel stor forskjell på denne gå-modusen og en ekte gå-modus.Å snu helstykket gjør at det er veldig lett å få på seg skiene - nesten step in. Det gir også vesentlig lettere motstand, fordi fjæra blir ikke like stram. Tilsammen med å flytte splintene helt fram gir det så lite motstand som en fast binding kan gi. Jeg er veldig fornøyd med HH - også oppover, men like effektivt som ekte gå-modus er det ikke. Skal jeg si noe kritisk om HH og det å gå med snudd helstykke, må det være at jeg i enkelte situasjoner der jeg må ta noen steg i veldig bratt motbakke kan oppleve at skoen nesten dras ut av bindingen. Den opplagte løsningen kan synes å være å korte inn bøylen noe og på den måten stramme fjæra, men dette er så marginalt problem at jeg velger å helle ha bøylen (og dermed forspenningen av fjæra) riktig justert for kjøring. Å stramme den veldig tar jo også bort gevinsten av å snu helstykket. Jeg har ikke opplevd å dra skoen ut av bindingen med helstykket snudd.

AXL
Erlend T #156003 10/09/2009 10:39 PM
Fersking
Fersking

Dersom du/dere er happy med HH vil jeg minne om at 22designs har kommet opp med en binding tilsvarende HH, men med gåfunksjon -> AXL.Sjekk ut http://www.twentytwodesigns.com/axl/Har beta versjonen, ikke fått testet den ordentlig ennå, men håper på nok en vellykket sesong på 22designs produkter. smile

HammerHead
Erlend T #156004 26/11/2009 9:56 AM
Fersking
Fersking

Definitivt - for skiturer bedre ta HamerHead. Dette er en universell maskin. Du kan stå under forskjellige betinget riding stivhet.

Vdr. AXL
Erlend T #156005 26/11/2009 11:32 AM
Fersking
Fersking

Når det gjelder 22Designs' nye AXL binding, som er en touring-utgave av HammerHead, så har 22Designs kommet i "klammeri" med Black Diamond konsernet. Kort fortalt mener Black Diamond at de har patentrettighetene til den bindingsløsningen som AXL er utstyrt med (altså tour-switch foran selve bindingen, fjærene plassert under sko etc). Black Diamond og 22Design forhandlet lenge om en løsning, men etter det jeg vet har forhandlingen blitt brutt, og 22Design har nå anskaffet advokathjelp. Dette er egentlig en svært komplisert sak, så for de som vil vite mer, kan dere ta et dypdykk på www.telemarktips.com og les gjerne http://www.telemarktips.com/TeleNews106.htmlsom gir en rask innføring i saken.

Denne saken har også fått noen praktiske konsekvenser, da 22Designs så langt ikke har levert ut produksjonsmodellen av AXL på det amerikanske markedet. Hvorvidt de kommer til å vente med å sende ut AXL til etter at striden med BD er ordnet, vet man ikke. Så langt kan de se ut som de venter...

Erlend T #156006 26/11/2009 7:50 PM
Entusiast
Entusiast

Bare tull at det er derfor HH Axl ikke har kommet på markedet. De venter på en del som de mangler før de kan montere bindigene ferdig. Forventet levering til Norge er første/andre uken i desember. Går ann å bestille bindingen på www.brisnorge.no som er importør av HH i Norge.

yupp.
Erlend T #156007 26/11/2009 10:59 PM
Fersking
Fersking

@StianLa, ser ut til at du heldigvis har rett! Ble nok litt forført av div. tråder på www.telemarktips.com, der mange kommer med ikke alltid like velbegrunnede påstander (som jeg dessverre videreførte inn hit:frown )

Etter at du arresterte meg der:surprised, StianLa, måtte jeg jo sjekke fakta, og fant en tråd jeg hadde oversett, der din info bekreftes. Sendte likevel en mail til 22Design for å få det på det rene. Kjekt å være 100%...:wink

Har trua på AXL!

Erlend T #156008 27/11/2009 5:28 AM
Fersking
Fersking

Yup, beta bindingen min er på vei i retur og en skinnende ny og forbedret versjon avventes i desember. smile AXL'en er absolutt på vei ut på markedet!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå