Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Feilmontert NTN binding.. Kva gjer eg??
#155829 28/03/2009 9:58 PM
jonnen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Var på G-sport idag, og fekk eitt godt tilbud på de siste skia som dei hadde inne til min høgd. Fyren som monterte dei, sa han måtte hvertfall ha ein halvtime på seg for å få de på, siden han aldri har montert NTN bindingar før.

Då eg lykkeleg har kommet heim, vil eg sjå litt nærmare på skia, og tek dei frå kvarandre. Då viser det seg at eine bindingen er 3 cm for langt framme enn den andre. Så ser eg på bruks/monterings anvisningen at bindingen "slides" på ein monteringsplate, som skrus i skia. Er det noken som kan fortelle meg om nye hull i skia trengs å lages, eller er det gjenger i monteringsplata, der skruen skal entres?Håper på raskt svar, då eg står og vurdera skidag eller ei i morgen. Har no lyst til å prøve nye utstyret, men ikkje med feilmonterte bindingar

A-haaa.....?
jonnen #155830 28/03/2009 10:30 PM
jonnen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, då har eg funne ut litt sjølv, utan å begynne å demontere, men med å sjå at monteringsplaten er satt feil veg, og tolker eg monteringsanvisningen korrekt, so vil hola til monteringsplaten havne på samme plass om den snus (noke den må gjerast) Er det stort problem å bruke opp samme hola, eller går d fint, med bruk av silikon nedi hola?D blir uansett ein jobb g-sport må gjere for meg, sidan d er dei som har gjort jobben og tabba seg ut :wink

Re: Feilmontert NTN binding.. Kva gjer eg??
jonnen #155831 29/03/2009 2:41 PM
Fersking
Fersking

det går fint å bruke samme hullene. Men silikon er ingen god ide. aralditt fungerer ypperlig derimot.

Uansett klønete, typisk G sport.

jonnen #155832 29/03/2009 3:48 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke bruk araldit heller. Da ødlegger du skia om du av en aller annen grunn må skru opp igjen. Bruk bare trelim (vinterlim) og skru forsiktig for hånd. Ikke bruk drill. Hullet er litt svekket, men mer en bra nok om du gjør det rett.

Da er skia fiksa, men ikkje leggen min......
jonnen #155833 02/04/2009 10:50 AM
jonnen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei

D vart orden på d på strandafjellet. Han som har skiutleie der, driver g-sport på Stranda og fiksa d for meg.

Men eg kjem aldri til å ha tillit til desse bindingane meir. Grunnen er at eg no er gipset langt oppå låret. Braut leggbeinet mitt på søndag. Powertubsa ble justert til mellom 1 og 2, så de skulle hvertfall ha løyst seg ut då. (eg veier 95 kilo)Blir å levere inn de bindingane, for så lenge eg ikkje kan føle meg trygg på utløysarmekanismen, så kan eg aldri meir renne på ntn.

Enten er d feilmontert noke annet frå g-sport, eller så virker den utløysermekanismen kun sånn i dann og vann

jonnen #155834 02/04/2009 1:27 PM
Medlem
Medlem

Det er vel en grunn til at NTN ikke har fått godkjent-stempel på utløserfunksjonen i bindingsstandardene. Og da blir det vel en falsk trygghet, selv om den skulle finne på å løse ut noen ganger. Lykke til med beinet:)

jonnen #155835 02/04/2009 1:31 PM
jonnen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Var derfor eg kjøpte ntn, fordi den hadde utløysarmekanisme, men no trur eg at eg vil gå over til randonee heller... var og fordi eg vil begynne med toppturar, ettersom eg kjenner eindel som går toppturer. Men lite kjekt å ligge oppi fjelle me brukket bein:wink Godt d skjedde i skibakken, d her

Hvordan falt du?
jonnen #155836 02/04/2009 8:45 PM
Fersking
Fersking

Husker du noe om hvordan du falt? NTN har som kjent kun vertikal utløserfunksjon, og en relativt primitiv sådan.

For ei uke sida hadde jeg et lite fall hvor jeg falt relativt sakte bakover, samtidig som jeg fikk rotasjon i underbeinet. Det ene leddbåndet i kneet fikk seg en liten trøkk men gikk bra ellers. Egentlig burde vel bindinga ha løst ut ettersom det var en god del rotasjon i vertikalretningen, men ettersom jeg også falt bakover tror jeg det ble for mye trykk på bindingen til at den løste ut.

Er jo litt kjipt at den fungerer slik for med denne typen fall kan man pådra seg noen stygge spiralbrudd i leggen.

jonnen #155837 02/04/2009 10:29 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har løst ut et par ganger ved roterende fall (dvs der kroppen roterer i forhold til skia), og synes det har fungert helt fint da (mao løst ut omtrent når det burde, kanskje litt før). Nå er ikke jeg den som pusher mest, og har ikke hatt så mange harde fall på ntn.

Det med å løse ut når man faller bakover og til siden er jo noe også alpinbindinger sliter med.

Synd med foten din jonnen, og fint hvis du kan forklare litt mer om fallet...

jonnen #155838 03/04/2009 5:21 PM
Medlem
Medlem

Benytter anledningen til å reklamere litt for 7tm. Ikke verdens beste kjørebinding(men ikke den verste heller), men godkjent utløser som fungerer utmerket. Kommer også i egen toppturversjon.

jonnen #155839 03/04/2009 5:40 PM
Fersking
Fersking

Jepp, alpinbindinger har jo heller ikke 100% utløser i alle situasjoner. Hadde vært kult å kombinert NTN bindingen med fronten på denne bindingen fra skitrab;

http://www.tetonat.com/2009/02/new-skitrab-tr-1-alpine-touring-binding/

Den har vertikal utløser i tåa, og da hadde man kanskje fått et litt mer konsistent mønster på utløserfunksjonen. I tillegg hadde man jo hatt en veldig bra toppturfunksjon med null friksjon.. smile

Rottefella må jo jobbe med noe slikt..

jonnen #155840 04/04/2009 10:58 PM
jonnen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hadde roterande fall då d skjedde. Ante fred og ingen fare.. lange fine skjær, så vips gjekk det til helvete. Powertubsa var og då det tidspunkt justert ned til 2, som skulle tilsvare ein vekt på 70 kilo (sjølv veg eg 95) var min egen avgjørelse å stille dei so lavt, men d var for å kunne køyre "safe"