Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger anbefaling på binding
#155784 13/03/2009 3:43 PM
MagnusH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Lurte på om noen kunne gi meg en anbefaling på telemarkski. Personlig lurer jeg på Voile Insane eller Volkl SnowWolf.

Har tenkt litt på nye bindinger til denne pakka, NTN vurderer jeg sterkt, men jeg vet ikke hvor gode de er med tanke på hvor mye tråkking jeg gjør.

Jeg går mest på toppturer og freeride.

Kom gjerne med andre tips og kombinasjoner av bindinger/ski. Trenger ett nytt par fort!!

Mags

Re: Trenger anbefaling på binding
MagnusH #155785 13/03/2009 4:28 PM
Entusiast
Entusiast

NTN er konge på topptur. Gåfunksjonen funker som fjell! Kjører selv NTN sammen med K2 seth og hellbent på pudderdager. Føler begge disse er gode kombinasjoner! lykke til:wink

MagnusH #155786 13/03/2009 7:04 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Rottefella chillibinding er enkel og funksjonell og fungerer glimrende til alt fra alpinannleg til toppturer.(1cm plate)kjører både alpint og telemark med disse bindingene .En ekstra stang i sekken er alt det du trenger.Blir terreng for bratt er det bare å legge inn litt alpine teknikker før jeg slår om til telemark.Hva folk enn sier om disse bindingene så er dette noen stabile(ikke så pene) bindinger.(vær lojal mot norske produsenter!)Hvorfor må alle ha NTN?

RINwinkwink:wink

MagnusH #155787 13/03/2009 7:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Voile Insane/Volkl Snowwolf tilhører en gruppe svært lette ski, ihvertfall i forhold til arealet under (i tilfellet Insane).NTN er det beste som finnes for å dra på i variabelt underlag, etter min mening. Hvis det er viktig så ville jeg nok valgt en ski som var mere freeride-orientert, dvs stivere/tyngre enn de over. NTN er relativt tunge, og det finnes telemark-bindinger med bedre gåfunksjon.

Hvis det er viktig å ha minst mulig motstand oppover, dvs lettest mulig ski og utstyr, så passer de nevnte skiene bedre sammen med f.eks. Voile Switchback.Jeg går på tur med stive skistøvler, og kan ikke tenke meg å gå på tur med binding uten gå-funksjon, etter at jeg har blitt vant til det.

G3 saint + g3 targa acsent
MagnusH #155788 14/03/2009 11:31 PM
Fersking
Fersking

Har hatt mine g3 saint m targa acsebt binding i ca 3 uker. Har fått testa stort sett det meset av underlag og hatt et par toppturer. (okla - oppdal, og kråkvasstind - oppdal). Har også kjært litt i preparet bakke, under ymse forhoold. Var en tur på oppdal fredag, og kjørte i ådalen. Min erfaring er at skiene funker på det meste. De sitter på isen, på forblåst fokksnø, skare osv, og er geniale til offpiste uansett forhold. Bindinga er også super, i og med at hele tåplate løsnes i gåfunksjonen, og det gir nesten samme følelse som en vanlig langrenns bc binding.

Fikk testet litt ski på oppdal for et par uker siden, og valget ble enkelt etter at jeg prøvde g3 saint skiene.

MagnusH #155789 14/03/2009 11:53 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat rin:Hvorfor må alle ha NTN?RINwinkwink:wink

Han spør jo etter anbefaling, og jeg er hvertfall super fornøyd med mine NTN. Har kjør wirebinding (r8) i flere år, men det kan ikke måle seg med den kontrollen man har på NTN. Sier ikke at han MÅ ha det, men NTN er konge! :wink

Takker og bukker!
MagnusH #155790 15/03/2009 1:40 PM
MagnusH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for svar!

Dette var nyttig info, regner med at jeg kommer til å gå for NTN med en litt mer freeride orientert ski enn de to som jeg tenkte på i utgangspunktet.

Bakgrunnen for avgjørelsen kom i at jeg har ett flott par med fjellski som jeg bruker så lenge jeg veit jeg ikke skal eksponere meg for ett altfor bratt terreng.