Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp med pudderski.
#155581 20/02/2009 3:19 PM
Kjellis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo,

Har stått telemark i 3 år nå, for det meste preparert. Er for tida på folkehøgskule og har linje og valfag som inneholder mange toppturar i sunnmørsalpene.

Står idag på eit par Fischer big stix ski med rottefella r8, lengde rundt 185, 113-74-10 ca.Har merka at skia flyter dårlig på pudder og tenkte derfor å skaffe meg nye ski med meir breidde.

Bruken min er i år mest topptur, mens til neste år meir 50/50, så vil gjerne ha ski som er ok til begge deler, men mest fokus på off-pist. Vil gjerne ha meiningar om binding og støvel også.Vil ikkje sette ein fast prisklasse no, så berre gi meg tips.

Fekk av min lokale sportsbutikk tilbud på eit par Voilè Insane 183 med switchback binding til rundt 7000, og synst igrunn skia virka veldig bra sjølv om eg ikkje har hørt så mykje om dei, men er skeptisk på om lengda på skia (183), passer meg som er 190 og 87kg.

good den
Kjellis #155582 20/02/2009 4:36 PM
Medlem
Medlem

Voile Insane skal være ei meget bra ski.. personlig syns jeg det hørtes kort ut med 183 til deg. Jeg hadde satsa på no lengre. Vet ikke så mye om swichbacken, for kjenner ingen som har den. Vil heller anbefale Hammerhead eller O1, det er de eneste bindingene jeg gidder å anbefale!

Re: Hjelp med pudderski.
Kjellis #155583 20/02/2009 5:53 PM
Entusiast
Entusiast

Borgund FHS?

Kjellis #155584 20/02/2009 6:02 PM
Kjellis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sunnmøre fhs ^^

Noen som har erfaring med Völkl kuro/katana ?

Kjellis #155585 20/02/2009 6:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

katana i 190 er sikkert ikke noe dumt valg. Forøvrig ville jeg vurdert en ski med rocker, og ikke noe mindre enn 100mm på midten. Du kan jo beholde gamleskia for de isete dagene (finnes det i sunnmøre?).

Ikke velg binding uten gåfunksjon! Med breie ski og stive støvler betyr det unødvendig mye slit på topptur. Har ikke prøvd switchback, men den har jo fått en del skryt - kanskje mest pga at den er så lett i forhold til andre bindinger med gåfunksjon. Til Katana ville jeg nok heller valgt BD O1.

Vekt er viktig!
Kjellis #155586 20/02/2009 9:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dersom toppturegenskapene er viktig, så tenk på vekta på skiene! Noen produsenter er særlig fokusert på dette, som for eksempel Voile, de lager både lette ski og bindinger. Det samme gjør Black Diamond og G3, med henholdsvis 01 og Targa Ascent bindingene.

En topptur består gjerne i oppturer som varer i 2-6 timer, helst i dyp pudder og da er det en velsignelse å løfte på ski, bindinger og feller som ikke veier mer enn de absolutt må. Det må jo likevel være artig å kjøre ned så noen kompromisser må man jo ta, så jeg er enig i de som mener at midjemålet under skia bør være minimum 100mm, og gjerne med rocker. Imidlertid er de fleste rockerski ennå så voldsomme i bredde og omfang at vekta blir deretter. Til neste år blir alt så meget bedre, da blir utvalget blant rockerski ennå større. For eksempel så kommer Black Diamond med skia Justice, ei smalere rockerski enn Megawatt (ei fantstisk ski som jeg bare har prøvd, men som jeg gjerne skulle eid!) Ulempen med rocker er at de helst krever pudder, og siden man ønsker å gå på tur også på andre dager enn pudderdager bør man helst ha minst 2 par ski i porteføljen sin, og ikke alle velger å ta seg råd til det.

Selv tilhører jeg (foreløpig) sistnevnte kategori, og har valgt G3 El Hombre med Targa bindingen i år. Ei ski uten rocker men med respektable mål (136-105-124), samtidig som den er relativt lett. Den flyter atskillig bedre enn den forrige skia jeg hadde, som "bare" var 88mm på midten. Black Diamond Verdict er ei anna ski som har omtrent samme mål og vekt som El Hombre, K2 Coomba bør også nevnes, særlig siden den for tiden er nesten gratis på Oslo Sportslager for tiden.

Når det gjelder bindinger så er det smak og behag hva du velger, Voile har den letteste, 01 er kanskje den beste i praktisk bruk (overgang fra gå- til kjøremodus) , mens Targaen er kanskje den beste kjørebindingen

Selv bruker jeg Scarpa T2X, en ganske så vanlig sko for toppturentusiaster, og er godt fornøyd med den!

Når det gjelder lengde på skia, så er jeg enig at det kan virke litt kort med 185 til deg, men til toppturbruk så blir det likevel ikke helt feil. Hadde du prioritert preparerte løyper og høy fart bør du kanskje ha lengre ski.

Kjellis #155587 20/02/2009 10:31 PM
Entusiast
Entusiast

DPS Lotus 120? Lett, bred og med rocker, finnes i tometers-versjon...

Eller få Endre Hals til å bygge et par til deg.

Kjellis #155588 21/02/2009 2:23 AM
Kjellis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for all hjelp så langt!

Såg k2 apache coomba på oslo sportslager i går til under 3000, men ser ut som at den er fjerna derfra idag, så hjelper meg lite no :|

Noen som kan vekta på Völkl skia forresten finner ikkje det, tenkte å samanlikne litt.

DPS har vell ingen importør i Norge, noko som gjer det rimeleg dyrt å ta inn, samtidig som at prisen på dei skia er ein del dyrare frå før av?

Aner du sånn ca. hvilken pris det blir om han skal lage ski til meg, og korleis er kvaliteten på skia?

Nokon som har erfaring med Prophet 130 forresten?

dps
Kjellis #155589 21/02/2009 3:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Rå Sport i Oslo (gamle Sportsnetts lokaler) har DPS.

Kjellis #155590 24/02/2009 3:37 PM
Kjellis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, har stoppa opp med eit par ski:- 4FRNT VCT- K2 Seth.- Black Crows Navis.

Nokon innspel på kva eg burde velje?

Kjellis #155591 24/02/2009 4:04 PM
Kjellis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sliter litt med å finne vekta på skia og, som om noko har den klar tar eg gjerne imot det og smile

Vekt
Kjellis #155592 24/02/2009 11:06 PM
Medlem
Medlem

Jeg har ikke noen vekt å komme med, men kan ihvertfall i si at K2 ObSethed, som skien heter iår, er en relativt tung ski.. De andre skiene har jeg ikke noe forhold til, men de går heller ikke under klassen "lett".

Alternativet kan være K2 Coomba eller K2 Anti Piste.. Her er sistnevnte en telemarkversjon av Coomba, med en liten rocker i tuppen.. Begge disse er lettvektere, og mye brukt til topptur.. Dersom du ønsker tupper i begge ender har vel Amplid en del ski med lette karbonkjerner som tikker inn på en ok vekt...