Dersom toppturegenskapene er viktig, så tenk på vekta på skiene! Noen produsenter er særlig fokusert på dette, som for eksempel Voile, de lager både lette ski og bindinger. Det samme gjør Black Diamond og G3, med henholdsvis 01 og Targa Ascent bindingene.

En topptur består gjerne i oppturer som varer i 2-6 timer, helst i dyp pudder og da er det en velsignelse å løfte på ski, bindinger og feller som ikke veier mer enn de absolutt må. Det må jo likevel være artig å kjøre ned så noen kompromisser må man jo ta, så jeg er enig i de som mener at midjemålet under skia bør være minimum 100mm, og gjerne med rocker. Imidlertid er de fleste rockerski ennå så voldsomme i bredde og omfang at vekta blir deretter. Til neste år blir alt så meget bedre, da blir utvalget blant rockerski ennå større. For eksempel så kommer Black Diamond med skia Justice, ei smalere rockerski enn Megawatt (ei fantstisk ski som jeg bare har prøvd, men som jeg gjerne skulle eid!) Ulempen med rocker er at de helst krever pudder, og siden man ønsker å gå på tur også på andre dager enn pudderdager bør man helst ha minst 2 par ski i porteføljen sin, og ikke alle velger å ta seg råd til det.

Selv tilhører jeg (foreløpig) sistnevnte kategori, og har valgt G3 El Hombre med Targa bindingen i år. Ei ski uten rocker men med respektable mål (136-105-124), samtidig som den er relativt lett. Den flyter atskillig bedre enn den forrige skia jeg hadde, som "bare" var 88mm på midten. Black Diamond Verdict er ei anna ski som har omtrent samme mål og vekt som El Hombre, K2 Coomba bør også nevnes, særlig siden den for tiden er nesten gratis på Oslo Sportslager for tiden.

Når det gjelder bindinger så er det smak og behag hva du velger, Voile har den letteste, 01 er kanskje den beste i praktisk bruk (overgang fra gå- til kjøremodus) , mens Targaen er kanskje den beste kjørebindingen

Selv bruker jeg Scarpa T2X, en ganske så vanlig sko for toppturentusiaster, og er godt fornøyd med den!

Når det gjelder lengde på skia, så er jeg enig at det kan virke litt kort med 185 til deg, men til toppturbruk så blir det likevel ikke helt feil. Hadde du prioritert preparerte løyper og høy fart bør du kanskje ha lengre ski.