Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Polytylen eller glassfiber?
#1543 30/03/2005 10:42 AM
Bobby Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har padlet elv & hav noen år, og har planer om å kjøpe meg havkajakk. Hører mye positivt fra kamerater om havkajakker i glassfiber mens bekjente som selger kajakker sier at de selger mest polytylenkajakker; de mer robuste og nesten like bra.. Hva er bra, hva er dårligt med kajakker i polytylen/glassfiber?

smak og behag
Bobby #1544 30/03/2005 11:40 AM
Fersking
Fersking

Har noen år og har selv en glassfiberkajakk. Hadde uten tvil valgt glassfiber eller carbon om eg skulle kjøpt igjen. Plastkajakker har jo den supre fordelen at de tåler mer samennstøt med stein etc ved ilandstigging på holmer etc. men det er sjelden noe problem. Glassfiber holder nesten evig det og, og er lett oå reparere om uhellet skulle være ute.Glassfiber er ofte litt dyrere enn plast, men gir etter min mening en "friskere" padlefølelse enn plast som ofte er litt mykere. Med de plastkajakkene jeg har prøvd er det akkurat som om de er litt trege i aksen. Og så er det klart lettere å løfte en glassfiberkajakk opp på biltaket om man er alene.Selv om jeg generelt liker fiber best, hadde jeg valgt en dyr plast fremfor en billig glassfiber. De billige ser så halvferdige ut og har en variabel finish. Om du har tenkt å herpe veldig mye er plast kanskje lurest, ellers ville jeg uten tvil valgt gassfiber.

Glassfiber..
Bobby #1545 30/03/2005 2:35 PM
Fersking
Fersking

Ikke for å være snerpete, men det heter polyEtylen... Uansett, jeg ville gått for glassfiber.. Selv om plast så klart tåler litt mer. Med mindre du har tenkt deg i høy fart mot nærmeste skvalpeskjær, så ville jeg ha kjøpt glassfiber iallefall.Lykke til!

Utelokk glassfiber..
Bobby #1546 03/04/2005 3:51 PM
meg Offline
Fersking
Fersking

Hvertfall hvis du kammertil å padle i innsjører ol. som vanligvis har grunne partier.. Glassfiber tåler lite og får lett riper.. særlig lett er den heller ikke..

flere valg.
Bobby #1547 04/04/2005 12:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det finnes jo flere materialvalg enn polyetylen og glassfiber.lett og sterkt med høy slitefaktor? sjekk ut Royalex laminat.Pyranha hadde en utgave av orca i royalex.

Glassfiber eller polyethylen?
Bobby #1548 29/05/2005 8:29 PM
Medlem
Medlem

Det er vel omtrent like presist som stål eller aluminium på en sykkel. Det kommer pokker så anpå hvordan båten er laget. en compositt båt består av flere komponenter, Glassfiberen får du i et uttall forskjellige kvaliteter og er kun en av bestand delene, det er limet(resin) som sammen med fiberen gir båten styrke. Det er mange måter å sette dette sammen på. Vakuumstøp er definitivt det beste da du unngår at båten skaller av, som var nevnt her et sted. Du får en homogen vegg. Epoxy eller vinylester gir båten enormt mye mer styrke, lavere vekt, og høyere vanntetthet enn polyester lim. Problemet er bare at disse båtene som er laget skikkelig koster endel penger, ingen koster noensinne under 20 000. Jeg er helt enig om at det er mye bedre med en god polyethylen enn en billig compositt. Dette har med at compositt er håndarbeid, poyethylen er maskin arbeid. Jeg bruker min compositt båt til alt fra rolig tur til rockhopping, og det er ikke hull gjennom ennå.

Og til syvende å sist, kajakk er vel strengt tatt bare ett ord, som bil. Det er like mange forskjellige kvaliteter.

Hver til sitt bruk
Bobby #1549 29/05/2005 9:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har flere kajakker - Glassfiber, kevlar, polythelen.Skulle jeg hatt en kajakk villle jeg vurdert følgende:

Er det viktig for meg å kunne bruke kajakken litt røft - feks padle rett inn på steinene/stranda?

Betyr et 2-4 kilo ekstra vekt noe når jeg skal bære kajakken opp og ned (I vannet betyr ikke vekt noe!!!)

En glassfiber/kevlar kajakk er marginalt raskere - dette vil du imidlertid neppe merke. Det er gjennomført mange tester på det. Den er også litt stivere - noe som gir marginalt bedre egenskaper i sjø. Dette er årsaken til at proffene går for glassfiber eller kevlar (lett og dyrt).

Hvis du ikke padler veldig, mye ville jeg gått for polythelen. Den er mer fleksibel i bruk - du trenger ikke være redd for at det går hakk i gelcoaten. Pader du om vinteren er det deilig å bare padle rett på land eller sette deg på stranda/steinene og skyve deg ut ute å tenke på at du riper den opp.

Lykke til med valget - Padling er herlig og de beste trening du kan få :-)

Enkelt vedlikehold + noen tips
Bobby #1550 29/05/2005 10:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Glemte enkelt vedlikehold for polythelen. Pass på å lagre kajakken beskyttet fra solen. UV strålene ødelegger. Dette er spesielt viktig for polythelen kajakk. Det er også en del kvalitetsforskjeller i plasten. De billigste er ikke noe å satse på. En ting er utstyret den har - fasong etc. Like viktig er kvaliteten på plasten. Billig er ofte mykt - De kan fort miste fasongen. Pass på å lagre dem flatt eller heng dem opp. Ligger de ujevnt (feks på to stokker) over lang tid kan de bli bulkete. Et siste tips: kutt ut billigårene som følger med i "kajakk-pakken" som du eventuelt kjøper. Be dem trekke fra summen og pluss på 800 -1000 kroner. Du får en brukbar åre (fra ca 1500 og oppover). Billigårer vil du slite med!.

Fornøyd
Bobby #1551 23/02/2006 11:09 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Har plastkajakk og er veldig fornøyd med den=) Tåler en støyt!

Gå for glassfiber!
Bobby #1552 23/02/2006 4:14 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har havkajakk i glassfiber, absolutt det beste. Mye lettere en plast kajakker, går raskere i vann og finere balase. Glassfiber tåler mindre men ikke noe problem då lenge du ikke paddler i veldig grunt vann. Jeg har truffet mange steiner og skrapt min en del men den tåler nok!

Fornøyd med polytylen!
Bobby #1553 23/05/2006 8:36 PM
Fersking
Fersking

Har padlet polytylen i fire år.. Gikk for en Current Design, holder som rakkern.. Men noe tyngre enn glassfiber både i vekt og padling.. Men er det ikke trening da? Den er robust og god, selv på tur, holder fint følge med andre glassfiber.. Den er kanskje så stødig at en kan bli lei i flat sjø.. Men desto bedre i bølger.. En kompis har glassfiber, ble sprekker i dekket når han tok kameratredning.. Skal du kjøpe brukt glass. bør du se nøye på den i sola.. (inni) mange små feil... Lykke til :-)

GLASSFIBER
Bobby #1554 23/05/2006 11:19 PM
Entusiast
Entusiast

jeg har glassfiber kajakk. den går fint i vannet, men er ikke i det mest robuste slaget. om du kjøper glassfiber eller polyeten avhenger av bruk. skal du padle langt over store strekk er glassfiber klart best. men skal du leke deg litt i fjære med eskimoruller og litt surfing osv. er vell polyeten greit. uansett, padling er gøy:)