Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stått slalom, vil starte med telemark
#155363 18/01/2009 2:00 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har stått på slalom siden jeg var 10 (er nå 17), men nå vil jeg begynne med telemark.

Vurderer denne støvelen: Crispi XP 09

og denne bindingen: Rottefella Cobra R8

Er utvokst så vil helst ikke kjøpe nytt utstyr til neste år, så vil dette være et bra valg for en nybegynner, kanskje litt dyrt?

Nå har jeg et 3 år gammelt par twintip K2 ski som er ca 5 cm kortere enn haken min. Vil dette funke denne sesongen? (skal ihvertfall kjøpe nye ski neste år)

Bør jeg velge et kurs eller vil jeg klare meg uten? (står heller ikke med telemark-kjørere)

Beklager for mange spm, men takk for svar

funker bra
Telemark ftw #155364 18/01/2009 6:30 PM
Medlem
Medlem

Crispi XP er en bra nybegynnerstøvel, men også en bra støvel som du kan ha i mange år når nivået blir bedre.. Når det gjelder skiene er det nok ikke noen fordel at de er korte når du skal lære deg telemark med de, men det går sikkert helt greit..

Re: Stått slalom, vil starte med telemark
Telemark ftw #155365 18/01/2009 10:11 PM
Medlem
Medlem

Jeg startet med alpint når jeg var 13 og fikk prøve telemark forige vinter, da var jeg 18, og kjøpte meg utstyr til denne vinteren.

Jeg smalt hvertfall til og kjøpte:Støvler: Scarpa T-RaceBindinger: G3 Targa(?)Ski: Völkl Mantra i 183 og er 188 selv.

Og jeg angrer ikke ett sekund!Men det kan jo være en fordel og ta noen timer. Selv står jeg sammen med ett par stk på telemak så jeg har spurt de om råd.

Telemark ftw #155366 18/01/2009 11:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Utstyret du beskriver vil sikkert funke. Ikkje bruk store summer på ski før du har stått litt og begynner å få det til. Prøv heller å få leie eller låne litt forskjellig for å finne ut kva som fungerer og som du synes passer deg. Og ja, det er lurt å ta litt timer i starten. Du kan også på regnværsdager sjekke litt videoleksjoner, heilt fra grunnen av her: http://www.telemarktips.com/Lesson.htm Svært nyttig og instruktivt. Veldig lykke til!

Telemark ftw #155367 19/01/2009 10:59 AM
Entusiast
Entusiast

Det er mye utstyr som funker bra, så det legger jeg meg ikke oppi.

To tips, bare:- Kjøp pent brukt utstyr nå som en del konverterer til NTN. (det er vanligvis mye bra på bruktmarkedet her).- GÅ PÅ KURS! (sjekk eventuelt ut arrangementet på Kvitfjell)

Telemark ftw #155368 19/01/2009 2:20 PM
Medlem
Medlem

Sitat thomas ll:Jeg startet med alpint når jeg var 13 og fikk prøve telemark forige vinter, da var jeg 18, og kjøpte meg utstyr til denne vinteren.Jeg smalt hvertfall til og kjøpte:Støvler: Scarpa T-RaceBindinger: G3 Targa(?)Ski: Völkl Mantra i 183 og er 188 selv.Og jeg angrer ikke ett sekund!Men det kan jo være en fordel og ta noen timer. Selv står jeg sammen med ett par stk på telemak så jeg har spurt de om råd.

Funderer på samme ski og bindinger selv, bare med Targa T9 pga litt vektbesparelse. Hvordan føler du de funker totalt sett?

Angående å lære å kjøre telemark. Jeg lærte ved å se på andre og prøve/feile metoden. Om man har litt ballast fra alpintkjøring så sitter som regel grunntekniken relativt fort. Så jeg vil anbefale å prøve seg litt fram før man eventuelt koster på seg et kurs.

Telemark ftw #155369 19/01/2009 2:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

takk folkens

Er 185 cm høy og jeg står for det meste i alpinanlegg. Burde jeg ha ski som er lengre enn meg, isåfall hvor mye? smile

Kommer jeg til å angre på kjøp av bindinger som ikke er NTN(er denne typen "mye" bedre)?

Telemark ftw #155370 19/01/2009 3:30 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du vil sikkert en dag angre på at du ikkje kjøpte NTN... Det er der bruktanbefalinga slår inn; ikkje bruk for mykje penga i starten før du veit ka du egentlig vil ha. Enkelte med en pappa som driter penger kan jo bere kaste og kjøpe nytt, men i et globalt perspektiv er det fornuftilg å ta det litt rolig.Når du har knekt koden, er det fornuftilg med ski som er 5-10 cm lengre enn deg. Eller litt kortere hvis greia er hopp og sprett og dansesvinger kjappkjapp. Hvis fart er greia (ja!) så må du ha lengde, nøyaktig kor mykje avhenger av skitype og kjørestil og evne og styrke osv... Mantra 188 er nok et godt valg, men kanskje du vil slite litt heilt i starten. Begynn med carvingskia dine, det holder ei god stund.

Telemark ftw #155371 19/01/2009 5:13 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Til nå har folk klart seg helt fint uten NTN(expensive) så hvorfor skulle ikke jeg klare det :P

Så tror jeg går for støvler og bindingen som nevnt, med mine gamle ski så får jeg se hvordan det går smile

Takk for hjelp.

Telemark ftw #155372 19/01/2009 6:08 PM
Medlem
Medlem

Sitat Espen M3:<blockquote><p>Sitat thomas ll:Jeg startet med alpint når jeg var 13 og fikk prøve telemark forige vinter, da var jeg 18, og kjøpte meg utstyr til denne vinteren.Jeg smalt hvertfall til og kjøpte:Støvler: Scarpa T-RaceBindinger: G3 Targa(?)Ski: Völkl Mantra i 183 og er 188 selv.Og jeg angrer ikke ett sekund!Men det kan jo være en fordel og ta noen timer. Selv står jeg sammen med ett par stk på telemak så jeg har spurt de om råd.

</p>

Funderer på samme ski og bindinger selv, bare med Targa T9 pga litt vektbesparelse. Hvordan føler du de funker totalt sett?

Angående å lære å kjøre telemark. Jeg lærte ved å se på andre og prøve/feile metoden. Om man har litt ballast fra alpintkjøring så sitter som regel grunntekniken relativt fort. Så jeg vil anbefale å prøve seg litt fram før man eventuelt koster på seg et kurs.

</blockquote>

Jeg er veldig fornøyd med skien. Sitter overaskende godt i bakken og på is.Har ikke prøvd dem noe serlig i løssnø enda, men det bitte litte jeg har prøvd så virker det som de flyter godt.

Den blir bare mer og mer stabil for meg i fart etter hvertsom jeg får inn teknikken mer og mer.

Så jeg anbefaler skien på det sterkeste!

Vi kan jo ta resten av FF-mail hvis du lurer på noe mer ang skien.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå