Innledning:

Jeg kjenner alle Scarpa racing telemarksmodeller de siste 6 år utenom NTN (kun en testmodell) gjennom at min sønn har hatt alle. Selv har jeg kun randonneéstøvelen Denali XT.

De av oss som har litt interesse for konstruksjon vet at det er mye enklere å se forbedringer på noe som allerede eksisterer enn å konstruere noe fra bunnen av. Hvordan vi skal nå frem til konstruktørene vet jeg ikke med henvisning til den kjølige behandlingen jeg fikk av Scarpafabrikken (se over).

TX-Pro NTN:

Når det gjelder Scarpa TX-Pro NTN vil jeg påstå at her er det en åpenbar feilkonstruksjon, ref bilde 2 ?SOV? henviser til. Denne går ut på at overgangen mellom den temmelig stive delen av skallet og den delen av skallet som er laget for å bøyes er for skarp. Dette forsterkes av den altfor stive avslutningen av den gule leppen under forreste klemme.

Denali XT (for dere som kjenner denne):

Når det gjelder det jeg tidligere har forklart ang ?feilkonstruksjon? på Denali XT går dette ut på at forreste klemme nærmest er totalt uten funksjon da åpningen i skallet avsluttes rett under forreste klemme. Dette kunne vært gjort mye betre ved at åpningen i skallet hadde blitt forlenget anslagsvis 3 cm lenger frem samt at klemmen hadde blitt flyttet litt lenger bak.

Alle Scarpa med skinne for justering av forovervinkling:

Det er med undring jeg registrerer at Scarpa ikke utnytter muligheten til enkelt å lage flere muligheter for justering av forovervinkling. Skinnene har en styrke som veldig greit takler flere hull (tettere) for denne justeringen. Selv har jeg utført dette på mine Denali XT for å få mer forovervinkling. Måtte da utføre bagatellmessige endringer på skallet.