Scarpa TX Pro - Dårlig kvalitet?????
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Jeg har 4 skidager på mine Scarpa TX Pro. Veldig godt fornøyd med støvelen rent kjøremessig. Men de har blitt veldig slitt der som støvelen flekses/bøyes... I går ringte en kompis og fortalte at han hadde slitt hull i støvelen på samme sted. Dette var den 6 skidagen som han hadde på støvlene!! Og jeg er ganske sikker på at det samme vil skje med mine støvler. Jeg er desverre redd for at Scarpa har et veldig stort problem. Håper jeg tar feil for kombinasjonen TX Pro og NTN er utrolig bra!!!! Er det noen av dere som har de samme erfaringene??? Kom med innspill!!! Svein O.
|
|
|
 Re: Scarpa TX Pro - Dårlig kvalitet?????
|
Ivrig
|
Ivrig
Vil bare si det er veldig bra du tar opp dette nå så tidlig i sessongen nå når mange kjøper nytt utstyr! Det blir spennende å følge denne tråden.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hmm.. Hva mener du med "der støvelen bøyes"? Mener du under sålen? eller i selve skallet? Er noen folk i usa som har opplevd at skallet har sprukket i tuppen. Sjekk ut http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=50530
|
|
|
 Det er i selve skallet......
|
Fersking
|
OP
Fersking
hvis dere ser på bilde 2 i denne artikkelen http://www.telemarktips.com/RevTXpro08.html Det er der hvor støvelen bøyer seg. Plasten er mye mykere der enn på noen andre steder på støvelen og enn på noen andre telemark støvler som jeg har har hatt..... Tror de på engelsk kaller det punktet for bellows..... Håper at dette var litt oppklarende.....
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke vanskelig å se på bildet du henviser til at her er det en direkte feilkonstruksjon. Dette er veldig skuffende av Scarpa!
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Scarpa hadde også en "feilkonstruksjon" på Denali XT. Jeg kontaktet fabrikken men fikk bare til svar at de trengte ikke hjelp :frown
|
|
|
|
|
|
 hmm.
|
Medlem
|
Medlem
ja ka de vil sei då? at de ikkje e noke trix å satse på TXPRO?
|
|
|
 Null problem
|
Entusiast
|
Entusiast
...vi har da reklamasjon. Kjør til de viser tegn til å gå i stykker (hvis tilfelle) og bytt de inn. Jeg kjøper nå TX Pro uansett 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er det snakk om slitasje på bellowsene som etter f.eks stålkanter? De er jo veldig myke akkurat der - nesten som smør. Syns det er litt merkelig at scarpa ikke har laget en bedre beskyttelse av det området enn de har på dagens støvler.
|
|
|
 Det er ikke stålkantene....
|
Fersking
|
OP
Fersking
som har ødelagt bellowsene. Det er midt oppe på støvlen og ingen stålkant kommer i nærheten.... Jeg mener at det er den hardere plasten rett bak som sliter på bellowsene. Se på bildet i mitt tidigere innlegg så skjønner du sikkert hva jeg mener.....
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Aha! Skjønner nå. Er jo uansett en garantisak. Støvler skal jo være i mange år.. Hmm.. Begynner å bli litt skeptisk til å kjøpe tx-pro.
|
|
|
 Scarpa har et stort problem
|
Fersking
|
OP
Fersking
Min femte skidag på TX Pro ble den siste. Den ene stævelen sprakk fullstendig, mens den andre var det småsprekker i...... Uyrolig skuffende siden støvelen er helt fantastisk å kjøre på. Den føles helt perfekt, men levetid på 5 dager er så langt fravperfekt en kan komme.... Se på denne linken. Dette er bilde fra telemarktips.com men det er akkurat det som som skjedde med mine TX Pro http://telemarktalk.com/phpBB/viewtopic.php?t=50530&postdays=0&postorder=asc&start=0
|
|
|
|
|
|
 Altfor dårlig!
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Animal:Scarpa hadde også en "feilkonstruksjon" på Denali XT. Jeg kontaktet fabrikken men fikk bare til svar at de trengte ikke hjelp :frown At det er mulig å svare så latterlig arrogant...! Slike firmaer fortjener egentlig ikke å ha kunder. En av kameratene mine kjører med Scarpa (ikke NTN), og han er også veldig lite imponert over kvaliteten. Han har, så vidt jeg har forstått, likevel ikke hatt i nærheten av så store og omfattende skader på sine støvler som enkelte beskriver her, og det etter så kort tid!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Doh!! Har planer om å kjøpe tx-pro, så hadde håpet at problemet kun var med støvler sendt til usa. Hadde vært kult om du kunne posta et bilde? Og kanskje et bilde av den slitte bellowsen?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ikke bra... Dette kan bli en "bra" sesong med mye reklamasjon.Kjørte i ca 2 timer på en kald dag(ca -8),så sprakk den ene skotuppen på begge sider. Hadde håpet det var en støpefeil e.l, men ser at det er flere som sliter.. Det er synd, for det er en fantastisk god sko!! Magnus
|
|
|
 Funker for meg... så langt.
|
Fersking
|
Fersking
Har hatt seks dager på TX pro'en så langt, ingen andre sår/ skader enn det jeg har opplevd med alle andre plaststøvler jeg har kjørt. Alle plaststøvler vil se rimelig herpa ut nokså fort, sånn er livet. At de sprekker i fleks eller tåboks skal selvsagt ikke skje, men inntil videre ser jeg på dette som merkelige hendelser og mye oppstandelse for lite. Åpenbare reklamsjoner, ja, men det vil forekomme over hele linja hos alle produsenter. Jeg pleier å ødelegge utstyr (ski, bindinger, støvler, staver etc), men tx pro og årets NTN- binding virker så langt tillitvekkende, til tross for støvelens utrolige (komfortable) lengdemykhet.
|
|
|
 Hvordan hjelpe konstruktørene til det beste for alle?
|
Ivrig
|
Ivrig
Innledning: Jeg kjenner alle Scarpa racing telemarksmodeller de siste 6 år utenom NTN (kun en testmodell) gjennom at min sønn har hatt alle. Selv har jeg kun randonneéstøvelen Denali XT. De av oss som har litt interesse for konstruksjon vet at det er mye enklere å se forbedringer på noe som allerede eksisterer enn å konstruere noe fra bunnen av. Hvordan vi skal nå frem til konstruktørene vet jeg ikke med henvisning til den kjølige behandlingen jeg fikk av Scarpafabrikken (se over). TX-Pro NTN: Når det gjelder Scarpa TX-Pro NTN vil jeg påstå at her er det en åpenbar feilkonstruksjon, ref bilde 2 ?SOV? henviser til. Denne går ut på at overgangen mellom den temmelig stive delen av skallet og den delen av skallet som er laget for å bøyes er for skarp. Dette forsterkes av den altfor stive avslutningen av den gule leppen under forreste klemme. Denali XT (for dere som kjenner denne): Når det gjelder det jeg tidligere har forklart ang ?feilkonstruksjon? på Denali XT går dette ut på at forreste klemme nærmest er totalt uten funksjon da åpningen i skallet avsluttes rett under forreste klemme. Dette kunne vært gjort mye betre ved at åpningen i skallet hadde blitt forlenget anslagsvis 3 cm lenger frem samt at klemmen hadde blitt flyttet litt lenger bak. Alle Scarpa med skinne for justering av forovervinkling: Det er med undring jeg registrerer at Scarpa ikke utnytter muligheten til enkelt å lage flere muligheter for justering av forovervinkling. Skinnene har en styrke som veldig greit takler flere hull (tettere) for denne justeringen. Selv har jeg utført dette på mine Denali XT for å få mer forovervinkling. Måtte da utføre bagatellmessige endringer på skallet.
|
|
|
 Scarpa holder igjen nye tx pro..
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Scarpa holder igjen nye tx pro sko,for å kjøre grundige tester p.g.a flere lignende reklamasjoner.Bra de tar dette seriøst.Håper testene går bra, så jeg får satt bena i disse fantastiske skoene igjen!
|
|
|
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Dette virker veldig positivt "Magnus NTN"! Samtidig er jeg litt forundret over at Scarpa ikke har oppdaget dette tidligere. Hadde ikke forrige års TX tilnærmet samme konstruksjon?
|
|
|
 tjohei
|
Medlem
|
Medlem
jeg er hvertfall gla jeg fikk meg et par før di begynte å holde di igjen hvertfall.. alle dere som var sugne på støvelen, jeg med kan anbefale på det varmeste! rå boot
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
skulle egentlig bare leie ny støvel her i hemsedal, men da alle 4 sjapper bare har gammel drit gikk det dårlig, så endte med nye tx pro, bindinger og volkl mantra. hittil brukt 3 dager.
|
|
|
 7dagers rapport Scarpa TX
|
Fersking
|
Fersking
Har slitt vekk noko av plasten framme på tåa i overkant av Dynafit-festene, er veldig lite plast akkurat der, ser ut som det berre ikkje vart slipt vekk då dei fresa inn hola til Dynafit-greiene, uproblematisk! ellers ingen tegn til unormal slitasje på støvlane, kun nokre få merker etter å ha brukt gåfunksjonen på topptur (nederst på tuppen, i overgangen til Vibram-sålen).
|
|
|
 Ødelagt TX PRO 2/1 2009
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Først takke for en bra tråd. Dette hjelper oss alle forbrukere til å velge rett produkt.Jeg ventet i 2 sesonger på at NTN systemet skulle prøves og bli bra. Det fikk jeg 2.nyttårsdag bekreftet at det ikke er blitt. Vel at NTN bindingene er bra kan jeg skrive under på, men mine 2 mnd gamle TX PRO skulle sprekke opp helt i overgangen mellom såle og sko i fronten hadde jeg ikke regnet med. Regner selvsagt med at dette er en reklamasjonssak, siden jeg kun har 7 skidager på støvlene og de kun er 2.mnd gamle. Men vil med dette si at alle bør revurdere mulige innkjøp av denne støvelen intill problemet er løst. Scrapa er flinke til å produsere, men det virker på meg som de trenger 2 sesonger før produktet er bra.Jeg vil komme tilbake med resultat av reklamasjon slik at det er til allmenn nytte. Jeg kan godt legge ut bilde av skaden, men vet ikke hvor jeg gjør det.Håkon
|
|
|
 "Det skjer aldri meg"... vel
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Leste denne tråden i går. Ble litt svett og inspiserte mine TX Pro som jeg kjøpte for noen uker siden. Ingen tegn på skade eller slitasje. Etter et par turer i skibakken i dag føltes det ut som om den ene skien satt løst. Kikket ned. Sprukket sko, akkurat som andre melder om. Høyre sko. Det blir en tur ned til Oslo sportslager i morgen, ja.
|
|
|
|
|
|
 Ingen problemer med TX - så langt......
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt på Scarpa TX 09 mod(ikke pro)i jula. Brukte dem i ned til minus 20 grader og så langt ingen problemer. Har prøvd å gå igjennom forumet på Telemarktips.com og det kan virke som at det er stort sett TX pro og oppgraderte 08 TX som har sprukket. Er det noen som kan bekrefte dette?
|
|
|
 10 støvler sprukket worldwide?
|
Fersking
|
Fersking
Det som står i tråden over kan ikke stemme. 10 støvler worldwide som er sprukket? Bare her er det 5 som har meldt dette inn her. I tillegg kommer alle de via telemarktips.com og det er sikkert tilsvarende, hvis ikke fler. Hva med alle de ikke går via disse forumene? Dette er i utganspunktet ikke en stor sak hvis 10 av 10000 støveler sprekker, men hvis adelen er 20-30% av total produksjon så er det grunn til bekymring.
|
|
|
 Legg merke til...
|
Entusiast
|
Entusiast
...at dette var 13 desember - det er en måned siden rett over helga. Tror nok det har skjedd en del siden den gang - dessverre. Håper mine 25,5 holder litt til.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Undersøkte mine ny 09 TX i går. Ble skuffet. Der var det sprekker på begge skoene. Og skoene har bare blitt brukt på tre turer! Sprekken går på insiden fra tuppen og bakover. Så det er nok ikke bare på TX Pro dette problemet er. Dette gjelder nok også for 09 TX modellene. 08 modellen er dette ikke noe problem da denne skoen var stivere og da antagelig kraftiger i konstruksjon.
|
|
|
 Er på mitt tredje par TX Pro
|
Fersking
|
Fersking
De bildene som vises av støvellen har jeg opplevd to ganger nå. Har ikke hatt mange skidagene pr par sko. Det ene paret varte kun en og halv ski dag.Begynner å vurdere å kreve penger tilbake og gå for Crispi, men synes egentlig det er en dårlig løsning, for meg var det TX Pro som passa desidert best på mine bein og de var super gode å kjøre på, så lenge de holdet sammen. Men What to do?? OutDore påstod de ikke hadde hørt om detta da jeg ringte dem på mandag... kan jeg ikke fatt å begripe. Det er jo tydelig mange her som har opplevd det samma. MEN nå har jeg også hørt at på årets NTN så er hælen noen mm lavere enn fjorårets... er det noen som har kjøpt nye sko i år, TX Pro, men kjører på fjorårets NTN? Eller kjører på årets NTN men annet merke enn Tx Pro? Hva er deres erfaringer? Jeg så også tydlig merker i "leppa" på støvellen at det var pressmerker der etter bindingen.Men mye tyder på at dette er en produksjonsfeil. I grunn skal plasten som Scarpa har brukt på disse skoene være veldig slitesterke, takle lave og vel så store tempratur forskjeller og mange kuldegrader. Men når jeg så på "linimen" mellom såle og skallet på skoen ser det ut til at det er dårlig festet mellom der. Ikke som på de gode gamle som er "sydd" sammen såle og skall. Men det er het tydlig produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil her. De bør trekke tilbake støvellen og gi alle et nytt par i mellomtiden til de får fikset problemet og så gi oss nye forbedret TX Pro... men jeg lever nok i drømmene.. hehehe
|
|
|
 Interressant spm.
|
Fersking
|
Fersking
Har dei som har fått ødelagt støvel kjørt med 09-støvel og 08 binding (eller tidlegare modell)?Eg kjører 09 TX med 09 binding, ikkje merka noko skade foreløpig! har 7 skidagar til no, blir to til komande helg, skulle være tilstrekkeleg til å herpe støvelen det når ein les om støvlar som er sprukne etter kun 1 dag..Lever i spenning om kva som skjer!
|
|
|
|
|
|
 Har 08 binding med 09 TX
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjører på 08 binding som har litt høyere hælkloss på ett par ski, men har bindingsplate med 09 kloss (som er 5 mm lavere) på ett par andre ski. Har brukt støvelen på begge skiene uten at de har sprukket av den grunn. Har også ett par Crispi Evo som reserve. Syntes at Scarpa TX'en er bedre pga mykere fleks fremover og mer lik gml T1.
|
|
|
 Input fra Scarpa
|
Fersking
|
Fersking
Her kommer input fra forumet telemarktips.com: "Scarpa said yesterday that they were not able to duplicate the problem yet, and there is no pattern on which boots that ends up breaking. The majority of boots breaking, break the first days of use." Finnes det noe tilbakmelding fra norsk impotør?
|
|
|
 Binding og ny sko
|
Fersking
|
Fersking
Så slik du opplever det skal ikke den 5mm lavere hælen på 09 bindingen som kunne være roten til problemene? Du ser ingen sprek dannelser ved bruk av 08 Scarpa sko og 09 binding?Jeg er helt enig med deg, jeg opplever TX Pro'n mye bedre enn Crispi (ikke kjørt på den enda), både på komfor på foten (veldig subjektivt) og blandingen av fleks, stivhet og styring. Jeg snakket med norsk impotør (OutDoor) på mandag og da hadde de ikke hørt om problemet enda. De skulle vist ned til Italia i disse dager og skulle ta opp problemet da. Venter i spenning på offisiell uttalese fra Scarpa på detta problemet.
|
|
|
 Det blir gjort noe
|
Entusiast
|
Entusiast
Har såvidt hatt kontakt med outdoor, som importerer Scarpa til norge. Etter det jeg har skjønt trekkes skoene tilbake fra butikkene? Ivertfall kommer ikke flere par ut i butikkene. Vet det skjer noe, men vet ikke helt sikkert hva. Jeg får vertfall ikke tak i mine sko enda:(
|
|
|
 TX Pro med Bomber
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har akkurat kjøpt meg et par nye TX Pro, og blir litt bekymret av å lese deres erfaringer. Men foreløpg har jeg ikke sett noen antydninger til problemer med mine sko, men har jo bare kjørt med dem 3-4 dager. Kan og ha noe med at jeg bruker dem sammen med Bishop Bomber bindingen. Funker fint det, men får litt "rocker launch" da tuppen på skoen virker litt bøyd, må bøyes litt før den er kant i kant med bindingen. Noen som har hørt noe mer om at det er problem med alle skoene, eller bare et par uheldige feilproduskjoner?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Da tok skoa mine kvelden også. Srekk i plasten på yttersiden av venstre skotupp, ca 6-7 cm langt og ser ut til at med mer belastning så hadde sprekken fortsatt videre rundt hele tuppen. Og som de fleste andre som har opplevd det samme er det etter 4-5 dagers bruk. Kommer det noe nyttigt ut av importøren eller fra scarpa i italia? Har heldigvis "gammelriggen" så jeg går ikke glipp av skidager, men det er jo en smule bittert når man har brukt så mye penger på et produkt som i utgangspunktet kjentes veldig bra ut....og jeg regner med det ikke akkurat er noen god ide for scarpa å erstatte støvlene før de har produsert noe som holder...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Høres jo bra ut forsåvidt. Hva betyr det for oss som har hele sko til nå? Har ikke spesielt lyst til å dra på tur med sko som kan sprekke når som helst.
|
|
|
 Garantien funker, men ikke støvelen, og hva nå??
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Som jeg skrev tidligere i denne tråden sprakk mine TX Pro etter kun noen få skidager. Jeg fikk de selvsagt byttet, og Oslo Sportslager tok dette meget seriøst. Samme dag som jeg byttet mine var det også en annen innom med nøyatig samme problem. Sprukket tupp. Pga at de ikke hadde flere inne på lager tok det jo et par dager før jeg fikk nye støvler, men nå har jeg fått et nytt par støvler som skal prøves. Det som likevel bekymrer meg er hva som er årsaken til at de sprekker. Mange teorier verserer som forskjell i høyde på hælklosser til feil produksjon. Jeg kjører på 09 binding og 09 støvel (dvs kjøpt nytt i des 08). Men det som jeg ser på som en utfordring er hvis problemet er plastproduksjonen som LarsThomas skriver i innlegget over. Vil alle vi som nå har "gammelt" skall bytte til nytt. Er det noen som vet om Scarpa har en slik garanti?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Friaktiv:Som jeg skrev tidligere i denne tråden sprakk mine TX Pro etter kun noen få skidager. Jeg fikk de selvsagt byttet, og Oslo Sportslager tok dette meget seriøst. Samme dag som jeg byttet mine var det også en annen innom med nøyatig samme problem. Sprukket tupp. Pga at de ikke hadde flere inne på lager tok det jo et par dager før jeg fikk nye støvler, men nå har jeg fått et nytt par støvler som skal prøves. Det som likevel bekymrer meg er hva som er årsaken til at de sprekker. Mange teorier verserer som forskjell i høyde på hælklosser til feil produksjon. Jeg kjører på 09 binding og 09 støvel (dvs kjøpt nytt i des 08). Men det som jeg ser på som en utfordring er hvis problemet er plastproduksjonen som LarsThomas skriver i innlegget over. Vil alle vi som nå har "gammelt" skall bytte til nytt. Er det noen som vet om Scarpa har en slik garanti? Hvis det er noen som helst sjanse for at de sprekker så bør vi jo få nye skall - det er nå min mening.
|
|
|
 Scarpa TX Pro
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Og eg som kjøpte TX Pro i går, kanskje eg skal bytte de i Crispi, men enig med mange her om at passformen er MYE bedre på Scarpa sine en Crispi. Vet noen når Garmont kommer med sine NTN støvel?
|
|
|
|
|