Det er vel omtrent like presist som stål eller aluminium på en sykkel. Det kommer pokker så anpå hvordan båten er laget. en compositt båt består av flere komponenter, Glassfiberen får du i et uttall forskjellige kvaliteter og er kun en av bestand delene, det er limet(resin) som sammen med fiberen gir båten styrke. Det er mange måter å sette dette sammen på. Vakuumstøp er definitivt det beste da du unngår at båten skaller av, som var nevnt her et sted. Du får en homogen vegg. Epoxy eller vinylester gir båten enormt mye mer styrke, lavere vekt, og høyere vanntetthet enn polyester lim. Problemet er bare at disse båtene som er laget skikkelig koster endel penger, ingen koster noensinne under 20 000. Jeg er helt enig om at det er mye bedre med en god polyethylen enn en billig compositt. Dette har med at compositt er håndarbeid, poyethylen er maskin arbeid. Jeg bruker min compositt båt til alt fra rolig tur til rockhopping, og det er ikke hull gjennom ennå.

Og til syvende å sist, kajakk er vel strengt tatt bare ett ord, som bil. Det er like mange forskjellige kvaliteter.