Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
2009 ScottyBob PowerStorm med Hammerhead/Bomber/R8/7TM?
#154677 27/11/2008 5:17 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Trenger uttalelse fra de drevne kara her:

Har jeg endelig fått på plass 2009 PowerStorm fra ScootyBob. (Ja, de er tilbake på nett etter to års pause og nyutvikling)

Skiene er 185cm, med 147mm tupper og 101mm midje. Selv veier jeg 75kg, men er 192cm, så plukka den lengste skien. Kjørt Tele i 15 år, og har en "velutviklet" stil (Favoritt er K2 Seth 08 med R8).

Nå skal jeg altså ha nye bindinger på PowerStorm skiene, men lurer litt på hva jeg skal gå for. Her er checklisten:

-Liker stag og stivhet, liker ikke kabel og mykhet.-Liker motstand i bindingen, ettersom jeg er tynn og svak (faen) i lårene.-Bindingen skal holde skien TETT til helen når jeg legger et langt 360-svev over bigjumpet.

Hvilken binding går man for? Har kjørt R8 i alle år, og liker konseptet, men er keen på forandring. Hammerhead info? hvordan er stivheten i Bishop? 7TM Power Tour step-in?

Dette er jo offpistski, med de må like en tur gjennom parken på vei hjem fra bakken lell.

Re: 2009 ScottyBob PowerStorm med Hammerhead/Bomber/R8/7TM?
ScottyBob JD #154678 27/11/2008 5:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har kjørt gamle Fat Bastard i 4 sesonger nå. Dette er slett ikke en ren offpiste ski som du kanskje tror. Den er faktisk forbausende fin i bakken også.

Mine er kjørt fra dag 1 med Bombers (race fjærer i begge løpene), dog skiftet til NTN i fjor. Etter min mening er Bomber den suverent beste KJØRE bindingen (noe drit å gå med, men det funker det også) pre NTN. Mye bedre kantkontroll enn med kabelbindinger og omtrent like aktiv som en HammerHead i posisjon 4. Kjører du Bomberne med racefjærer og litt preload har i alle fall ikke jeg vært borti noen annen binding som holder skien strammere mot hælen.

Hammerhead er den beste kabelbindingen jeg har prøvd, men den er ikke i nærheten av Bombers når det gjelder kantkontroll. Her er det bare NTN og Linken som stiller i samme klasse.

Dropp 7tm fra listen din om du er interessert i ren kjøreytelse. Da har du stort sett valget mellom NTN, Bombers, Hammerhead og muligens BD O1/O3.

Det store handicappet med Bombers er at de sitter tight til skoen, VELDIG tight. Det finnes en utløsermekanisme, og den sitter i kneet ditt.... Den er også som nevnt tidligere ikke spesielt gå vennlig, men det funker helt fett når du venner deg til det (gikk rundt 50 000 høydemeter med dem siste vinteren de ble brukt).

tenkte meg det ja..
ScottyBob JD #154679 27/11/2008 5:41 PM
Fersking
Fersking

Hehe...satt og leste, og tenkte at denne artikkelen var noe du burde svare på Mr.Tabaqui!...og så visst, 5 min etterpå så har du jo svart! artig!:wink

Til trådstarter; gratulere med fine ski! Og ikke minst; Hør på Mr.Tabaqui....:grin

ScottyBob JD #154680 27/11/2008 6:21 PM
Ivrig
Ivrig

Vet ikke om denne gamle testen kæn være til noen hjelp http://www.telemarktips.com/BindBench.html

Bombers
ScottyBob JD #154681 27/11/2008 9:41 PM
Medlem
Medlem

Kjøper du Bomber og et second ski kit, kan du bytte mellom flere ski med et par skrutak. Ganske smart. Du kan også ta av bindingene og legge de pent på nattbordet ditt. Så sover du godt om natten også.

Takker
ScottyBob JD #154682 27/11/2008 10:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for info. Jepp, bomber har jo et tveegget sver der, med organic release, men øljekk i helpiecen:cool

Leste telemarktips-testen for noen år siden, men tok en ny gjennomlesing nå. Og ja, det er en aktiv binding jeg trives best med. kombinert med god kantkontroll.

NTN er uaktuelt ettersom jeg har to par Scarpa T1 (bor i to land, og har et skisett i hvert;) og Seth + Public Enemies med R8. Er helt trygg med å ligge på skjæret med Sethene, og det skal selvfølgelig carves mye bakke med PowerStormene og (de er jo lagd for det!). Men jeg skal kjøre dem mest utenfor - var det jeg mente.

Bestillte Bombers montert, men SB har sluttet å føre bindinger (overraskende nok) Og skiene ankom derfor uten. Får ikke tak i dem til den goprisen ($230!!), og bestilling tar lang tid nå (Hvem har?). Dessverre. Men er keen ja.

Linken: hvordan er aktivitet og motstand? Dingler skien om du løfter benet (hat), og "klakker" det når man lander (også hat)?

Hammerhead: Hvordan er den på kantkontroll, sammenlignet med R8?

Forresten: Hvordan er Bastardsene å hoppe med? tåler de en dag i parken uten å ende i fliser? ..har en tendens til å føkke opp ski der:sad

....
ScottyBob JD #154683 27/11/2008 10:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kan ikke uttale meg om BB, siden jeg ikke har testet disse.Hvis du vil ha en binding med motstand i kan du avskrive linken, da disse ikke har det(les tester) r8 er forsåvidt en bra binding, men igjen så er motstand og kantkontroll ikke på høyde. jeg har kjørt på hammerhead de siste årene, og har ikke noen negative opplevelser med de. Du kan kjapt velge mellom liten og stoooooor motstand, hvor den siste holder skia klistra på hælen i 360 over bigjump smile jeg har opplevd kantkontrollen som svært bra, men kan som sagt ikke sammenligne med BB. testet NTN i fjor, og min oppfatning av de er at de ligner mye på hammerhead i kantkontroll, motstand. fordelen med HH er at de er testet ut grundig, og har vært på markedet i mange år. har ALDRI ødelagt noe på bindingen, og jeg kjører hardt. fine å gå med er de og.

BB
ScottyBob JD #154684 27/11/2008 10:43 PM
Fersking
Fersking

vurderer selv BB men er litt skeptisk på grund av gå-egenskapene. Har hørt at den rett og slett ikke tåler for mye gåing, at den tar skade av det. Er det noen som har opplevd/erfaring med det?

Neppe.
ScottyBob JD #154685 27/11/2008 10:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvordan kan 2kg rustfritt stål ta skade av litt gåing?

http://www.bombertele.com/pages/construction.cfm

Værre er det at de er vanskelige å oppdrive. Utsolgt fra produsent og ikke på lager hos de store sjappene. De er rett og slett tatt ut av produksjon pga verdensøkonomi og samtidig for litt nyutvikling. Men de kommer i produksjon igjen til 09/10 sesongen. Kanskje.

ScottyBob JD #154686 27/11/2008 10:58 PM
Fersking
Fersking

hehe, har et poeng, men r8 blir jo skadet, å det er ikke like stor vektforskjell som man skulle tro:P Var brodern som sa det, han var på folkehøyskole i fjor å det var vist noen dær som hadde problemer med de.

Men sånn hvis det er trykt å gå med de, er det et rent helvete eller er det et ret helvete å gå med de?:P

ScottyBob JD #154687 28/11/2008 1:11 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bomberen produseres ikke denne sesongen, så kan være kilen å få tak i. De blir ikke ødelagt av gåing, men er litt tunge å gå med. Det finnes ikke en eneste binding på markedet som ikke har blitt ødelagt en eller annen gang, men Bombers og HammerHead er nok av de mest driftsikre. kjøreegnskapene til Hammerheaden er omtrent som R8 (muligens et lite hakk bedre), men den store forskjellen er at du selv kan stille hvor aktiv den skal være ganske enkelt. Kan forsåvidt det på Bomberen også, men det er litt mer fikling enn på HammerHeaden.

hæ??
ScottyBob JD #154688 28/11/2008 8:37 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tabaqui, har du prøvd HH egentlig(mer en en dag). for meg var det iallefall som natt og dag å gå fra r8 til HH. stoooor forskjell i kjøreegenskaper

ScottyBob JD #154689 28/11/2008 5:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hehe. Har vel kjørt på den noen uker tilsammen (testet den endel før jeg endte opp med å kjøpe bombere). Ville helt klart kjøpt HH selv dersom jeg skulle ha en kablebinding pga muligheten for å justere aktivitetsnivå og driftsikkerheten, men kan ikke huske at jeg synes presisjonen på bindingen var mye bedre enn på R8.

Merk at jeg skiller mellom kjøreegenskaper som skyldes hvor aktiv bindingen er og presisjon som kommer av fit mellom sko og binding. HH langt foran R8 om du liker veldig aktve bindinger, men i alle fall de parene jeg har brukt har ikke noe tightere fit enn R8 på tåjernet

Hammerfall
ScottyBob JD #154690 29/11/2008 2:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vel, det blir Hammerhead på meg. BB er umulig å få tak, og Hammerhead er verdt et forsøk fremfor same old R8. Bare å jekke dem så tight som mulig for parkkjøring, slakke opp når fellene skal på og midt i for puddercruising.

Skal nok hive opp noen bilder når godsakene er i boks. Er vel begrenset med folk som har sett de nye ScottyBob modellene i levende live.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå