Oakley Splice, valg av glass (polarisert)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Skal handle nye Oakley Splice, og lurer på hvilket glass jeg skal velge. Tenker hovedsaklig på polarisert. Holder det med Grey til alt, eller bør en f.eks ha VR28 til de lyse dagene i tilegg? Eller burde en kombinert med fire iridium glass til disse soldagene? Er hovedsaklig ute etter å ha briller som er så gode som mulig i flatt lys og dårlig sikt, men er innstilt på å ha et glass nr 2 til lyse soldager.. Tips og erfaringer mottaes med takk!
|
|
|
 Re: Oakley Splice, valg av glass (polarisert)
|
Fersking
|
Fersking
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt Grey kanskje men hatt et par fire iridium til de sweete dagene. Jeg bytter mellom Pink og fire iridium, funker smud for meg. Grey pola har jeg hatt før, funket fett til det meste men, trengte fire noen ganger følte jeg. Får Kjøpt Splicen hos gutta i Intersport Storgata, de får den i løpet av 2 uker sa de.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Ser splice er begynt å dukke opp på bayen også;-)
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Ligger på rundt 160 bucks med iridium glass.
|
|
|
 160$
|
Fersking
|
OP
Fersking
160$ + la oss si 30$ frakt, og 150kr tollavgift samt 25% mva, så er du på samme pris som Splice med polarisert glass her hjemme.. Er ikke gull alt som blinker. Jeg er intressert i valg av glass type/farge..Kommer uansett til å handle de av en lokal butikk.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Jepp, men koster ikke polarisert mere enn iridium glassene? Iridium koster vel ca 1500?
|
|
|
|
|
|
 gikk litt fort der ja
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jo, skrev nok litt før jeg tenkte der  Veil pris er vel rundt 1400-1500 med "normale" glass, og 2200-2400 med polarisert? Tenkte på at prisen på de ebay brillene kom på samme pris som om du kjøper de her i norge jeg..
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
2200, steike da snakker vi big bucks for et par goggles;-)
|
|
|
 endel penger er det
|
Fersking
|
OP
Fersking
Men det er viktigere med sikt, enn siste skrik jakke f.eks  Prioriteringer dette, som alt annet.. Jeg velger å legge pengene der jeg får mest igjen for de i praksis..Og flatt lys er kanskje det mest irriterende jeg vet når jeg står ski..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Ola..:Men det er viktigere med sikt, enn siste skrik jakke f.eks ;)Prioriteringer dette, som alt annet.. Jeg velger å legge pengene der jeg får mest igjen for de i praksis..Og flatt lys er kanskje det mest irriterende jeg vet når jeg står ski.. Er veldig enig i det! Flatt lys tar livet av en dag i bakken / fjellet.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ingen flere innspill/erfaringer ang valg av glass?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kjører 80% med PL Grey og resten me Fire Irridum.. Tidligere brukte e HI Yellow på "dårlige" dager, men føler ikke PL grey er no dårligere en HI Yellow linsa.. Å så ser den mye fetere ut :p Men må vel være flere hær med mye bra erfaringer på dette feltet ??
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Fire Iridium glassene kommer vel på rett under lappen separat her hjemme.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ser for meg at jeg enten kjøper polarized V28 eller Polarized H.I. Amber nå, og fire iridium separat senere.. Alternativet er Persimon glass istedet for polarized.. Ser mange skryter av persimon glasset til oakley, men jeg har litt tro på polariserte til tross for at jeg ikke har testet de i flatt lys selv enda.. Skulle gjerne fått prøvet briller i selve skianlegget før man legger 3000kr i dette dog...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ja det forstås. Hvis du er usikker er det greit å ha en sportsbutikk med folk man stoler på som ikke bare vil ha pengene dine, greit med litt veiledning.
|
|
|
 Oakley.com
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her er den en oversikt hvor man kan se det litt i praksis. http://www.oakley.com/pd/6281 Personlig har jeg Wisdom med HI yellow lens, er veldig fornøyd med glassa, spesielt om kveldene (bor i kongsberg og står i hovedsak her, så det blir mye kveldskjøring/ ettermidags kjøring). Når jeg kommmer opp på høyfjellet fungerer det greit og jeg synes det motvirker flat lys ganske greit, men på skikkelige soldager blir jeg sykt sliten i øynene (HI yellow har 0 protection mot UV stråler, der fire iridum har 3. Tenkte å kjøpe nye glass eller bare et par til med googles. Tror nok polarized er litt oppskrytt og hadde ikke giddi å legge 1000,- mer i et slikt par.
|
|
|
 gjør som beskrevet under
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trykk lens tints og så velg half pipe.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
beklager dette er litt utenfor tråden, men er det noen som vet om Oakley Splice passer til Sweet Rooster?
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er veldig fornøyd med persimmon glassene til flatt lys. High intensity yellow i sol høres helt jevligt ut ja, nesten verre enn uten goggles det;-) Shaun white kjører persimmon når det er flatt lys.
|
|
|
 Hvilke glass?
|
Fersking
|
Fersking
Drar opp denne igjen og spør,Hva er fordelen med de såkalte polariserte glass?Og hva slags farge anbefales til -Flatt lys.-soldager-og i mørke (Natt, kveldskjøring)Ble litt forvirret...
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat eritho:<blockquote><p>Sitat Ola..:Men det er viktigere med sikt, enn siste skrik jakke f.eks ;)Prioriteringer dette, som alt annet.. Jeg velger å legge pengene der jeg får mest igjen for de i praksis..Og flatt lys er kanskje det mest irriterende jeg vet når jeg står ski.. </p> Er veldig enig i det! Flatt lys tar livet av en dag i bakken / fjellet. </blockquote> JA! :twisted Finnes ikke noe verre enn flatt lys. Gjerne når det er kombinert med litt tåke og snøføyk. Men jeg bruker Splice med H.I Yellow i slike forhold, og nettopp denne Oakley-linsen er det beste jeg har kjørt i slikt vanskelig vær.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Aye, Har både HI Yellow og HI Persimmon og den rosa greia suger.
|
|
|
 Black Iridium\Fire Iridium
|
Fersking
|
Fersking
okei,Skal kjøpe brillene med HI Yellow nå.Men vi ha et glass til på soldager.Er Fire Iridium eller Black Iridium best??
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Det stemmer at både HI yellow og HI persimmon har bedre tekniske egenskaper enn Pink - som er ett mere ett glass designet på utseende. Oakley liker ikke slike kompromisser, så når de så hvor populært Pink iridium ble, bestemte de seg for å lage ett nytt Pink som også skal ha gode tekniske egenskaper.Dette nye Pink glasset kommer til høsten, ser litt annerledes ut og er basert på en annen base linse.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Bakvind:okei,Skal kjøpe brillene med HI Yellow nå.Men vi ha et glass til på soldager.Er Fire Iridium eller Black Iridium best?? Fire iridium er den mørkeste linsen på goggles, men har kontrast økende egenskaper, hvor Black Ir bare demper lys og ikke øker kontrast.Derfor vil Fire ofte oppleves som en lysere linse, og samtidig kunne brukes på dager med litt mindre lys/mer overskyet enn Black ir.Naturlig nok da også litt dyrere enn Black Ir.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Bakvind:Drar opp denne igjen og spør,Hva er fordelen med de såkalte polariserte glass?Og hva slags farge anbefales til -Flatt lys.-soldager-og i mørke (Natt, kveldskjøring)Ble litt forvirret... Fordelen med polariserte linser er at de demper uønskede reflekser, spesialt fra overflater som vann, is og snø som faktisk kan øke disse refleksene med opptil 60%. -Flatt lys. (HI Yellow,HI persimmon, evt Persimmon(rimeligere alt).-soldager (Fire,Black,Blue,Gold Iridum osv.. evt VR28 (rimeligere alt)-og i mørke (Natt, kveldskjøring) (HI Yellow evt Clear (rimeigere alt) Noen av linsene har omtrent samme lysgjennomslipp og kontrast økende egenskaper, og skilles egentlig kun på utseende.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat ¤Sindre¤:Her er den en oversikt hvor man kan se det litt i praksis. http://www.oakley.com/pd/6281Personlig har jeg Wisdom med HI yellow lens, er veldig fornøyd med glassa, spesielt om kveldene (bor i kongsberg og står i hovedsak her, så det blir mye kveldskjøring/ ettermidags kjøring).Når jeg kommmer opp på høyfjellet fungerer det greit og jeg synes det motvirker flat lys ganske greit, men på skikkelige soldager blir jeg sykt sliten i øynene (HI yellow har 0 protection mot UV stråler, der fire iridum har 3. Tenkte å kjøpe nye glass eller bare et par til med googles.Tror nok polarized er litt oppskrytt og hadde ikke giddi å legge 1000,- mer i et slikt par. 0 i protection index på ikke misforstås med 0 UV beskyttelse. Alle linsene har 100% UV ABC og Blue light beskyttelse, uavhengig av hvor mørkt/lys linsen er. Test en HI Amber Polarized linse så vil du nok se fordelen... dette er det nærmeste jeg har kommet til en linse som funker under nesten alle forhold! Dyr linse, men ikke mye dyrere enn en mørk og en lys! 
|
|
|
|
|