til ditt bruk ville jeg hatt en ski på ca 90-100mm på midten.. og en ganske stiv ski.. når det gjelder sko så ville jeg som sagt bare prøvd meg frem, men du har jo forskjellige sko til forskjellig bruk. selv har jeg en veldig myk sko som jeg synes fungerer supert på topptur og greit nok i pudder men til kjøring i preppet løype føler jeg at den blir for myk. av staver ville jeg kjøpt teleskopstaver til topptur, men det er en svakhet i teleskopstaver om du skulle finne på å falle på de.. så går jo evt. an og kjøpe et par med skikelige teleskopstaver og så et par billige alpinstaver til litt over 100 lappen som du kan bruke til alt annet. av bindinger kan jeg så absolutt anbefale 22designs hammerhead. den er super til alt. veldig gode og enkle justeringsmuligheter på den. alt fra nesten null motstand for gåing og topptur til hard motstand til kjøring i løype med høy intensitet. ski og bindinger er vel like greit å kjøpe brukt for å se om du liker det.Sko er greit å kjøpe nytt så du vet at du får en som passer til DIN fot, dog nye telemarksko er veldig dyre så er det verdt det for å få en god opplevelse på ski!Lykke til med kjøpet!