Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp til førstetelemark ski
#154287 12/10/2008 3:45 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Gutt på 80kg, 185 høy. Så ikke den kraftigste karen.

Jeg har stått på twintip og slalom ski noen år nå. Men i fjor fikk jeg testet telemark for første gang, og jeg ble frelst, løp til butikk for og handle med det var noe dyrt synts jeg :sadMen nå er kjøper lysten tilbake :grin og mjeg trenger hjelp...

Jeg er da som sagt nybegynner på telemark, men svingene sitter ganske bra synts jeg, 360 er også satt. Så føler meg ikke som en nybegynner, selv om jeg bare har prøvd en dag.Nå har jeg Völkel Bridge med fast hel. Men jeg har lyst på noe breiere som jeg kan kjøre løs snø med og forhåpentligvis tamine første toppturer med. Men jeg har ikke de største mulighetene til og kjøre pudder, så de må fungere i preparert løype også.Kjører mest i Valdres (fordi som veit hvor det er).

Hvilke ski, bindinger?Tips til sko som er verdt en titt, dette er jo såpass individuelt så det må jo testes i butikk.

Kjøp over internett er aktuelt, siden det er mye penger og spare...

telemarkbinding, telemarksko og ski
thomas ll #154288 20/11/2008 10:32 PM
Fersking
Fersking

HeiVed valg av telemark binding er Rottefella Cobra det beste. Ved valg av sko er det litt forsjellig men Crispi og Skarpa er veldig bra.Crispi sin XP MAN vill eg tru passer til litt løper og pudder.Når det gjelder ski er det veldig masse på markedet innen Black Diamond Megawatt trur eg vill passe bra. Denne skia var også test vinner i friflyt sin ski test.

Re: Hjelp til førstetelemark ski
thomas ll #154289 20/11/2008 10:47 PM
Ivrig
Ivrig

Ville nok valgt enten NTN eller Hammerhead lenge før Rottefella Cobra :wink

Samma her...
thomas ll #154290 20/11/2008 11:36 PM
Fersking
Fersking

Siden du ble hekta med en gang ville jeg gått for NTN bindinga som av året er modifisert i forhold til testmodellen fra ifjor. Sko er det jo bare å prøve seg fram til hva som sitter best på foten. Har selv hatt problem med Scarpa som var for smal over vristen (vet ikke hvordan de er nå). Crispi passet derimot bedre for meg. Bare pass på at skoen er kompatibel for NTN bindingen hvis du går for den løsningen:)

thomas ll #154291 21/11/2008 2:12 PM
Fersking
Fersking

Eg synest ntn er litt dyr endå det er jo dobbelt så dyrt og viss du og skal ha deg sko koster dei også litt meir. Og eg meiner at cobra er like bra som ntn.

thomas ll #154292 21/11/2008 2:20 PM
Entusiast
Entusiast

Dersom du mener Cobra r8 er like bra som NTN kan du ikke ha prøvd NTN...

thomas ll #154293 21/11/2008 2:31 PM
Medlem
Medlem

Hvis du har tenkt å gå toppturer ville jeg forkastet Cobra R8, av to grunner:

1. Bøylen på dem brekker stadig vekk, og selv om det er mulig å få en ny bøyle fra Rottefella er det rimelig kjipt å stå midt på fjellet uten en binding som virker...

2. De har ikke "gå-funksjon".

Selv er jeg knallfornøyd med G3 Targa Ascent som jeg har på to par ski, etter at jeg ble lei av cobra-bindinger som brakk.NTN har jeg ikke prøvd, men jeg synes den føles ganske tung. Og jeg tror ikke at jeg kommer til å prøve den med det første, ettersom skoene mine ikke passer i den og jeg har 2 G3-bindinger...

thomas ll #154294 21/11/2008 2:34 PM
Medlem
Medlem

Sitat anderfo:2. De har ikke "gå-funksjon".

<p></p>
...og med "gå-funksjon" mener jeg at når du trasker oppover, ønsker du lav bøyemotstand i bindingen slik at du slipper å bruke hofteleddsbøyerne for å få skituppen opp av snøen. I djup snø er dette viktig, og med "gå-funksjonen" på mine bindinger føles det som jeg sparer mye tid og krefter. Det finnes etterhvert endel andre bindinger som også har gåfunksjon, men jeg har ikke full oversikt over disse. Såvidt jeg har forstått er det en slik funksjon på NTN.

thomas ll #154295 21/11/2008 2:47 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg syns det var litt irriterende med Cobra at den tok ujevnt! Veldig lite, så veldig mye. Greide aldri helt å sjonglere meg fram til noen balanse ved å stramme/slakke på fjærene. Hvorfor ikke se på f.eks Black Diamond O1 hvor fjærene ligger under sålen? Iflg. de som bruker denne bindinga så skal det gjøre at den tar jevnere og hele veien. Gåfunksjonen er også fin. Såvidt jeg kan se funker Hammerhead likedan. Den har ingen gåfunksjon, men det å slakke fjærene på den tar vel bare et øyeblikk med et multitool?G3 Ascent er som Cobra med gåfunksjon, men faktisk litt lettere (?). Meget mulig den tar jevnere. Er ingen ekspert, men dette var nå mine fem øre som jeg har fått etter iherdig leting på nett :grin

thomas ll #154296 21/11/2008 5:19 PM
Fersking
Fersking

På Hammerhead kan du også snu den dingsen du fester hælen med, noe som reduserer motstanden betraktelig... Til topptur blir den nok ikke like behagelig som en binding med gåfunksjon, men den er suveren nedover:) Gikk flere toppturer med Hammerhead i fjor og har bare positivt og komme med!

thomas ll #154297 21/11/2008 9:12 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Da responsen uteble gikk jeg til en sjappe hvor jeg har handlet en del skiutstyr.

Der endte jeg opp med:Völkl Mantra @ 185cmG3 TargaScarpa T1 Race

for 10 000,-

Dårlig kjøp/bra kjøp?Noen komentarer?

Nei
thomas ll #154298 24/11/2008 1:20 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skiene er for viderekommendeSkoene er for hardcore carving, sykt framover lent og uten gaa funksjon, ikke noe allround stovel!Bindingene er bra!

Virker litt som en selger som prakker paa deg for dyrt og for avansert utstyr!

K2 World Piste Dynastar Legend Mythic Rider e.l Finn en ski med grei insving, ca 20 m radius. Gjerne og en ok midje som gjor at du kan ta de med overalt!G3 Targa, Cobra, e.l Scarpa T2X bra 3 spenners sko for nybegynnere!

Ikke kjop overambisiost ski utstyr! Ikke la deg lure av selgere!

thomas ll #154299 24/11/2008 4:04 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er i omtrent samme situasjon som thomas II ved oppstarten av denne tråden. Ble bitt av basillen og er nå klar til å investere i utstyr. Har tråla forumet her og andre lignende nettsteder for tips den siste måneden og sikter nå mot en pakke bestående av völkl Mantra, Black Diamond 01 og Scarpa t2x.Har hørt rådet før, om at man neppe kan utnytte dyrt utstyr til det fulle som nybegynner. Hva kommer uttalelsen av? Er det slik å forstå at man ikke får utnyttet kjøreegenskapene eller at avansert utstyr er vanskeligere å mestre?

Prisforskjellen er liten mellom de overnevnte utstyrspakkene, Mantra og Dynastar World Piste hos forhandleren jeg har kommet fram til.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå