Skal du beskytte deg mot harde, spisse ting som steiner, skikanter/tupper,staver ++ er det kun hard plast som gjelder. Punktum. For min del er det gjerne akkurat slike ting jeg ønsker at skal kneskålene mine skal unngå å få nærkontakt med. Dette går utover buksene, men heller buksene enn knærne. Det du kan gjøre for å spare litt på buksen er f.eks å kjøpe deg noen 661 knebeskyttere, de har flere modeller med de på godt engelsk kaller "soft covered hardshell protection", altså knebeskyttere med mykt materiale utenpå hardplasten. Ulempen er at alle deres beskyttere er av neopren og må tres på. Det blir VARMT og du kan f.eks ikke ta dem av og på uten å ta av støvlene. Selv har jeg 661 beskyttere som jeg bruker i anlegg og når det er kaldt. På varmere dager på våren og på topptur bruker jeg arcteryx sine knebeskyttere da de er superlette å ta av og på og er luftigere.For å unngå slitasje på buksene har jeg teipet arcteryx beskytterene med spinnakerteip. Det er en glatt nylonteip som er beregnet på å reparere seil, og fåes kjøp på båtforretninger. Denne teipen tar bort friksjonen mellom buksa og de relativt "seige" arcteryx beskytterene. Har funket fint til nå, og resten av spinnakerteipen putter du i sekken den funker finfint til nødrep av revna goretex jakker på tur.Her har du knebeskyttere fra 661 hos den norske importøren http://www.bullenger.no/?itemid=1131