Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Knebeskyttere
#154155 06/10/2008 8:53 PM
jonm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Min nye fine skallbukse har allerede etter en sesong blitt preget av nervær knebeskytterene. Arc'Teryx sier at jeg ikke bør bruke knebeskyttere med plast(noe de selv selger?). Da jeg kjøpte mine knebeskyttere fikk jeg beskjed om at det kun var plast som gjaldt fordi de myke ikke dempet godt nok. Er det noen som har erfaringer med myke knebeskyttere, evt noen med plast som ikke ødelegger buksa?

get your hard on
jonm #154156 06/10/2008 9:13 PM
Medlem
Medlem

Skal du beskytte deg mot harde, spisse ting som steiner, skikanter/tupper,staver ++ er det kun hard plast som gjelder. Punktum. For min del er det gjerne akkurat slike ting jeg ønsker at skal kneskålene mine skal unngå å få nærkontakt med. Dette går utover buksene, men heller buksene enn knærne. Det du kan gjøre for å spare litt på buksen er f.eks å kjøpe deg noen 661 knebeskyttere, de har flere modeller med de på godt engelsk kaller "soft covered hardshell protection", altså knebeskyttere med mykt materiale utenpå hardplasten. Ulempen er at alle deres beskyttere er av neopren og må tres på. Det blir VARMT og du kan f.eks ikke ta dem av og på uten å ta av støvlene. Selv har jeg 661 beskyttere som jeg bruker i anlegg og når det er kaldt. På varmere dager på våren og på topptur bruker jeg arcteryx sine knebeskyttere da de er superlette å ta av og på og er luftigere.For å unngå slitasje på buksene har jeg teipet arcteryx beskytterene med spinnakerteip. Det er en glatt nylonteip som er beregnet på å reparere seil, og fåes kjøp på båtforretninger. Denne teipen tar bort friksjonen mellom buksa og de relativt "seige" arcteryx beskytterene. Har funket fint til nå, og resten av spinnakerteipen putter du i sekken den funker finfint til nødrep av revna goretex jakker på tur.Her har du knebeskyttere fra 661 hos den norske importøren http://www.bullenger.no/?itemid=1131

Black Diamond Telekneesis
jonm #154157 06/10/2008 9:47 PM
Fersking
Fersking

Har brukt de på 3.sesongen nå og klarer meg ikke uten.Superkomfortable å ha på, og min Lofoten-bukse har ikke antydning til noen form for slitasje i stoffet som følge av bruken.Selges i norske nettbutikker

Triks
jonm #154158 06/10/2008 10:15 PM
Fersking
Fersking

Kan og klippe opp en gammel stilongs og tre denne utenpå knebeskytterne. Men plast er tingen.

Tilsvarende problem med jakke
jonm #154159 06/10/2008 11:38 PM
Avhengig
Avhengig

Jeg har et tilsvarende slitasjeproblem på innsiden av min Bergansjakke etter bruk av ryggskjold. Og det kun etter 16-17 dagers kjøring med skjold sist sesong.

Man ser tydelig at det innerste laget av stoffet har blitt gnisset på og at det er i ferd med å bli hull et par steder.

Irriterende...

Men tipset om bruk av spinnakerteip var bra! Jeg hadde tenkt å vurdere gaffateip hvis problemet blir for ille, men spinnakertape høres ut som en mye bedre løsning!

Takker
jonm #154160 12/10/2008 10:24 PM
jonm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker og bukker for svar. Spørs om ikke det blir en tur på malfix for å kjøpe spinnakerteip, og så får jeg vurdere knebeskytterene dere har tipset om hvis tapen ikke hjelper nok. Håper dere får en knall sesong folkens!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå