Full pakke fra Conrad
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
I og med at jeg skal være to uker ved München ifm jobb tenkte jeg å benytte anledningen til å stikke innom Conrad. Jeg kjører for tiden Head SuperMojo med R8 og Garmont støvler (tre spenner, husker ikke typen). Støvlene begynner å bli alvorlig slitt og har vurdert å kjøpe meg NTN. Spørsmåler er da om jeg skal bare kjøpe støvler/binding og sette det på Head skia mine, eller klinke til å kjøpe full pakke. Jeg er 183, ca 100 kg og kjører rimelig hardt på. Har kjørt telemark i 15 år, men har oppdaget gleden ved off-pist kun de siste 3-4 år. Head-skiene er de eneste pudderplankene jeg har forsøkt så jeg har få referanser. Noen tips? Hvordan er det å ettermontere NTN, har de samme setpunkt som ?gode gamle? bindinger? Skiene skal hovedsakelig benyttes utenfor løypene, men ikke være helt Bambi på isen når vær/føre/dagsform tvinger meg inn i bakken.
|
|
|
 Mantra
|
Avhengig
|
Avhengig
Du er en solid fyr på rundt 100 kg (i likhet med meg), og med tanke på norske og skandinaviske pudderforhold (hvis som regel inneholder både skare og litt tyngre løssnø) så bør du ha en ski som takler det meste. Og svaret er Völkl Mantra! (Ja, har anbefalt den før, og vil gjøre det flere ganger) Jeg kjører på 184cm versjonen (er 1.80 selv), men med fastlåst hæl. Uansett, Mantraen dundrer gjennom hva det enn måtte være av snø: pudder, oppkjørt snø, skare, slush. Is er heller ikke noe problem. Og når man stikker innom preppet bakke, så oppfører den seg som en bred storslalomski. Ikke noe problem å ha det veldig gøy selv på preppet mark/hard snø med den. Og, Sport Conrad har Mantra! PS! Mantra vant Ultrasports test av storfjellski for telemark/NTN forrige sesong.
|
|
|
 Hvor har du montert bindingen?
|
Fersking
|
Fersking
Hvor har du montert bindingen på mantraen?
|
|
|
 Re: Full pakke fra Conrad
|
Entusiast
|
Entusiast
Mantra er en god ski, men den er ikke en pudderski. Det hele er egentlig bare et spørsmål om hva slags ski du vil ha, det dreier seg om gradsforskjeller. Mantra er en glimrende ski, men en allroundski. Den er god i bortimot alle forhold, men ikke like god som bredere ski i løssnø. Dersom du har muligheten til å beholde Head-skien, evt sette NTN-plater på den så du kan flytte bindingen mellom skiene ville jeg vurdert å gjøre det og heller gå for en bredere, mer off-piste/løssnø -spesifikk ski. To ski, to fokusområder. Testene i Friflyt er et godt sted å begynne, ellers er det verdt å kikke gjennom denne linken: http://tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104129  SiSt
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hm, forresten. Kjørestil, foretrukket terreng, hvor kjører du, heis eller feller, stive eller myke ski... Mer info gjør det lettere å komme med anbefalinger.
|
|
|
 Neida
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat SiSt:Mantra er en god ski, men den er ikke en pudderski.SiSt Neida, jeg skal gi deg rett i...vel, delvis i det minste, at Mantra ikke er noen optimal pudderski. Til det er den litt for stiv, rett og slett. (Og ikke bred nok for så vidt hvis man snakker om ren pudderkjøring, men hvor ofte har man dager som krever en skikkelig fatski med bredde på 110mm og oppover?) MEN, man skal omtrent ha flere meter dypt Alaska-pudder før man merker Mantras svakhet i dyp, myk pudder. Så, muligens Völkl Gotama er et bedre valg, i alle fall for skikkelig pudder. Dog, Gotama er ikke i nærheten av Mantras imponerende allround-egenskaper. Men, det er veldig mange gode allmountainski der ute. Bandit-serien til Rossignol; Apache-serien til K2, Watea-serien til Fischer, samt både Black Diamond og Movement har noen veldig bra ski som funker knall til telemark. Pokker heller, det er så mange bra ski, at det egentlig er utrolig vanskelig å anbefale noen. Men, som SiSt sier; sjekk ut tester. Det er en lur vei å gå!
|
|
|
|
|
|
 Katana eller Pro Rider XXL
|
Entusiast
|
Entusiast
Mannen kjører Supermojo- den er både stiv og lang og ca 103 mm på midten. Han må jo kjøpe Dynastar Legend Pro XXL eller Völkl Katana. Da skulle han slippe bambifølelsen samtidig som han får føle noe større med enda bedre flyt.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat tb77:MEN, man skal omtrent ha flere meter dypt Alaska-pudder før man merker Mantras svakhet i dyp, myk pudder. Dette er med respekt å melde, tull. Svakhetene kommer riktignok tydeligere frem i vanskeligere forhold, så som tung pudder eller på gjennomslagsføre. Dette er dog ikke unikt med mantra, men gjelder alle mid-fat (rundt 100mm) ski som jeg har vært borti. Mer moderne ski, med lengre, bøyde tupper, rare innsvingsmål og flate eller omvendte spenn har egenskaper i off-piste forhold som tradisjonelle ski ikke kan matche. (se f.eks. siste friflyt) Av mer tradisjonelle ski som funker overraskende godt vil jeg tråkke fram K2 maiden/ak/kahuna hva den nå heter i forskjellig årsmodeller som en representant på den myke siden, og Dynastas Legend Pro XXL på den stive siden. Men som sagt tidligere, mantra er en glimrende allroundski for faste forhold.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
La ut en artikkel som er et forsøk på en oversikt over noe av markedet: Forsøk pÃ¥ oversikt over pudderski
|
|
|
 Kjørestil
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Sitat SiSt:Hm, forresten.Kjørestil, foretrukket terreng, hvor kjører du, heis eller feller, stive eller myke ski...Mer info gjør det lettere å komme med anbefalinger. Har som sagt blitt pudder-fantast de siste årene. Trives best ned lange, rimelig bratte fjellsider. Men har traktert skogene på Oppdal mer enn en gang. Kjører mest kortsvinger, men satser på å avlære meg fremoverlent aggresiv kjøring for lange dryge svinger i pudder er det ingenting som slår. Topptur kommer, men ikke før pudder-teknikken sitter et par hakk bedre enn nå. Når det gjelder myke vs. stive ski så har jeg ikke noe forhold til det i løssnø. Eneste referanse er SuperMojo og de er vel rimelig stive.
|
|
|
 Takk
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Takk for innspill! Er jo nesten værre å følge med på skifronten enn PC jo (noe jeg forøvrig har gitt opp...). Skal ta en titt på testene.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ettersom du står på Oppdal kan denne artikkelen være noe å kikke på. Bare for å si at normale regler ikke alltid gjelder. http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215 Riktignok har jeg alpinbindinger på de, men likevel.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ja, ja. Det høres greit ut. Det er ikke meningen å påstå Mantra er en dårlig ski i løssnø. Egentlig er den relativt bra, målene tatt i betraktning. (Som allroundski av den smalere sorten er den et knallbra alternativ, helt på linje med f.eks Dynastar Prorider) I preppet løype snakker vi egenskaper nesten på linje med rene bakkeski. Det jeg mener, og som vi tydeligvis er enige om, er at det finnes ski som er bedre i pudder. Sånn sett er min anbefaling til Ohjelm å beholde supermojoen som allrounder og heller gå for en mer rendyrket løssnøski som ski nummer to. Dette under forutsetning at dette er en mulighet/ønske fra hans side. Jeg vil påstå at en bredere, mer pudderspesifikk ski er helt berettiget på Oppdal. Første gang jeg prøvde mantraen (3 el 4 sesonger siden) opplevde jeg den som den ultimate skien. Den var bred i mine øyne da og ettersom jeg ikke hadde det samme sammenlikningsgrunnlaget da som jeg har nå syntes jeg også den var knallbra som pudderski. Noen år etterpå, med mer erfaring og andre referanser synes jeg fortsatt det er en veldig bra ski, men faktisk i den smale enden av skalaen. Skulle jag hatt et par ski som jeg skulle bruke til "alt" ville jeg prioritert en bredere ski med bedre egenskaper i løssnø, selv om dette betyr å ofre noe av moroa i bakke. I faste/harde forhold utenfor bakken synes jeg ikke det noen ulempe med bredere ski, opp i rundt 110-120mm på midten. Lange tupper og nye geometrier gir store fordeler, særlig i vanskelige forhold med skare og gjennomslagsføre. Aktuelle kandidater ville være XXL, EHP 186 eller 193, eller gode, gamle K2 maden ak. Særlig med en vekt på 100kg er det verdt å kikke på bredere ski. (Dermed i parentes bemerket at selv om Ingrid Backstrøm nok ville kjørt fra både meg og deg på et par snowblades, så spiller nok hennes vekt også inn på de opplevde egenskapene til en gitt ski. I det siste har hun visstnok gått over til å kjøre på Katana.)
|
|
|
 Jo
|
Avhengig
|
Avhengig
Du har mange gode poeng, må innrømme det, SiSt! (Det gjør det vanskeligere å argumentere imot deg...pokker også!!! he he) Jeg ser den siden med at Ohjelm kanskje bare bør beholde Supermojo'ene som allround ski, og heller kjøpe et par dedikerte pudderski. Å kjøpe Mantra, og dermed gå NED noen millimeter i midjemål, blir nok litt bortkastet, ja. Når jeg tipset om Mantra, så tenkte jeg ut ifra at han tenkte å droppe Mojo'ene totalt og gå for en alt-mulig-ski. Men så klart, jeg kjører rundt 50/50 bakke/off-piste, så det bør jeg jo ta i betraktning i forhold til folk som er mer pudder-sultne. Siden jeg har en forkjærlighet for Völkl, så burde Kuro kanskje tas en titt på av Ohjelm... Det sies at den til tross for sine mål, skal fungere helt akseptabelt på hard snø. (Hva som legges i "akseptabelt" er jo verre å si...)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat SiSt:I preppet løype snakker vi egenskaper nesten på linje med rene bakkeski. Dette er med respekt å melde, tull. Men du skal få rabatt fordi du skrev "nesten". :wink
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hahaha! Ikke uten grunn jeg skrev nesten. Men jeg står på at de er bra i bakken, selv om de ikke står seg mot storslalåmski rundt 190.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg tenker meg om kjørte jeg mantra i rød versjon 184cm head-to-head mot volkl supersport og atomic metron b5. Så vidt jeg husker hadde jeg det morsommere på mantraen, selv i hardt preppet bakke. (Mere fart og stabilitet, ikke like avhengig av å ligge i sving for å være stabil.) Riktignok ikke is, men likevel.
|
|
|
 Semi-tull
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat t_dahl:<blockquote><p>Sitat SiSt:I preppet løype snakker vi egenskaper nesten på linje med rene bakkeski. </p> Dette er med respekt å melde, tull. Men du skal få rabatt fordi du skrev "nesten". :wink </blockquote> Dette er med respekt å melde, t_dahl, tull...vel, semi-tull i hvert fall! (Jeg kan ikke gi deg rabatt da du ikke skrev "nesten!" :wink Jeg kjører nesten mer i preppet bakke foreløpig enn i off-piste med Mantra'en, og den er en utrolig bra bakkeski målene tatt i betraktning! Så klart, den kan aldri være på nivå med en racing-storslalomski...som har hva i mål...? 100-64-90 eller noe lignende?? Mantra'en er jo nesten like bred på midten som en GS-racer er i tuppen! Men forsøk å dra en storslalomski utenfor løypene. Den kommer til å fortelle deg temmelig klart at "Her hører jeg for F*** ikke hjemme!!!" :razz
|
|
|
|
|
|
 ski for vinteren
|
Medlem
|
Medlem
Ein må smi mens jernet er varmt:) Slenger meg på bølgen av spørsmål her. Eg er også på jakt etter nye ski for året. Storfjellsski til bruk for telemark. Dei eg har vurdert så langt er Dynastar Legend Pro og XXL, Line Prophet 100, 4frnt EHP i 186, Katana og har vurdert Armada (JJ??).. Det er jo her snakk om telemark; ville det beste valget vore Dynastar eller Katana? Nokon som har peil på detta? Eg har kikka ein del på EHP 186 i tillegg til VCT (4frnt), men er litt usikker på om desse egner seg til telemark.. Det er vel tilfeldigvis ikkje nokon som har prøvd desse der ute? Er forsåvidt 184 og 85 kg.
|
|
|
 Katana
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hadde begynt å se meg ut Katana jeg nå. Volkl får så mye skryt for skiene sine og disse ser ut til å være right up my ally mtp på størrelse osv. Men desverre får ikke Conrad inn NTN før uka etter at jeg har forlatt Tyskland, så jeg for min del legger ting litt på is. Men jeg har fått mange gode tips her, så takk!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat tb77:<blockquote> <p>Sitat t_dahl:<blockquote><p>Sitat SiSt:I preppet løype snakker vi egenskaper nesten på linje med rene bakkeski. </p> Dette er med respekt å melde, tull. Men du skal få rabatt fordi du skrev "nesten". :wink </blockquote></p> Dette er med respekt å melde, t_dahl, tull...vel, semi-tull i hvert fall! (Jeg kan ikke gi deg rabatt da du ikke skrev "nesten!" :wink Jeg kjører nesten mer i preppet bakke foreløpig enn i off-piste med Mantra'en, og den er en utrolig bra bakkeski målene tatt i betraktning! Så klart, den kan aldri være på nivå med en racing-storslalomski...som har hva i mål...? 100-64-90 eller noe lignende?? Mantra'en er jo nesten like bred på midten som en GS-racer er i tuppen! Men forsøk å dra en storslalomski utenfor løypene. Den kommer til å fortelle deg temmelig klart at "Her hører jeg for F*** ikke hjemme!!!" :razz </blockquote> Men hvorfor skal man ta målene i betrakning? Jeg synes det blir for dumt når annenhver allroundski hevdes å ha "egenskaper på høyde med storslalomski" eller noe i den dur. Helt klart, de kan ha veldig bra isgrep. Ja, de har ofte radius i samme størrelsesorden. Men forskjellen er likevel enorm... Jeg har Hafjell og Kvitfjell som hjemmeanlegg og kjører derfor mye på kunstsnø og is tidlig på sesongen. Min 'allroundski' fra Stöckli har mål ikke langt unna Mantra, og ja, jeg synes de fungerer veldig bra de dagene hvor jeg kjører mest i preparert løype. Men jeg blir alltid litt sjokkert når jeg spenner på meg ordentlige løypeski - respons og hurtighet fra kant til kant er på et helt annet nivå. Jeg har også kjørt mye off-piste med storslalomski, når fatski fremdeles var et relativt ukjent begrep. Er det optimalt? Åpenbart ikke. Er det morsomt? Når er det ikke morsomt med pudder?!? Jeg prøver ikke å si at du heller burde kjøpe deg et par racingski enn et par på ca 90 hvis du bare skal ha ett par. Eller to par... men ikke gå hen i drømme og tro at det ikke kan bli morsommere i løypa enn du har det på Mantraen din! :wink
|
|
|
 Hmmmm
|
Avhengig
|
Avhengig
Jeg mener jeg sa ganske tydelig, t_dahl, at Mantra IKKE kan sammenlignes med rene bakkeski. :grin Og det at jeg tar med målene på en racingski, er naturligvis relevant, ettersom de forteller om et handicap som storfjellski har når de først skal sammenliknes opp mot rene bakkeski. Det er en grunn til at man arrangerer to ulike OL også. Ett for funksjonsfriske og ett for de med div. handicap. Og sistnevnte gruppe utfører faktisk idrettsprestasjoner som egentlig er mer imponerende. Så, kvalitetene til en storfjellski som Mantra er imponerende i preppet bakke i og med det "handicap" den har på slik snø. Men, jeg er så klart helt enig med deg i at responsen og hurtighet fra kant til kant på en racing bakkeski er overlegen. Det skulle bare mangle. Den er likevel ikke så overlegen når man ser på hvor bra en allsidig storfjellski kan fungere i bakken (som mine Mantra, og dine muligens Stormrider XXXL?), hvilket ikke er primæroppgaven, og så virkelig vise sine kvaliteter når man kommer utenfor cordfløyelen. Men jeg er ikke mer uenig med deg enn at jeg faktisk vurderer å kjøpe et skipar nummer 2 denne sesongen som skal brukes primært til bakkekjøring. Så, jeg burde kanskje slutte å kverulere allerede? :grin Racingski blir det nok ikke, men et par allmountainski med midje som er ca et par cm smalere på midten enn Mantra.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg sa ikke at du sa at det kan sammenlignes, jeg sa meg uenig i grunnlaget for betingelsene ("målene tatt i betraktning")... :wink Mengden kverulering er omvendt proporsjonal med snødyben... Jeg har Stormrider Scot Schmidt (modellår 06-08), som er identisk med XXXL såvidt jeg vet. Har selv tenkt å pusse opp et par 5-6 år gamle SSL for bakkebruk i år, og føler at Stöckliene nesten faller mellom to stoler. Til pudder er det åpenbart ikke førstevalget når jeg har et par Sanouk (og et par 128 mm rocker-ski på vei). Når jeg trenger en stiv ski "allrounder" har jeg også et par Scott som er bare drøye centimeteren bredere, som også funker bra i bakken men naturligvis gir noe bedre flyt utenfor. Fornuften tilsier at minst ett par er oveflødige... men responsen i markedet så langt tilsier at det er vanskeligere å selge "ukjente" ski enn Gotama og Seth (eller så er det for tidlig på året). Og fornuften trenger jo ikke alltid å seire. :grin Når det gjelder bakkeski ville jeg aldri kjøpt noe annet enn racingski. Tilgangen av toppski til god pris er langt høyere enn brukte konsumski, og så lenge det kun er til bruk av og til er det ikke aktuelt å kjøpe nytt. Dessuten er det stort sett radius godt under 20 på butikkski, og dét er ikke morsomt så lenge av gangen (som SiSts oppserverte).
|
|
|
|
|