Sitat tb77:<blockquote>
<p>Sitat t_dahl:<blockquote><p>Sitat SiSt:I preppet løype snakker vi egenskaper nesten på linje med rene bakkeski.

</p>

Dette er med respekt å melde, tull. Men du skal få rabatt fordi du skrev "nesten".

:wink

</blockquote></p>

Dette er med respekt å melde, t_dahl, tull...vel, semi-tull i hvert fall! (Jeg kan ikke gi deg rabatt da du ikke skrev "nesten!"

:wink

Jeg kjører nesten mer i preppet bakke foreløpig enn i off-piste med Mantra'en, og den er en utrolig bra bakkeski målene tatt i betraktning!

Så klart, den kan aldri være på nivå med en racing-storslalomski...som har hva i mål...? 100-64-90 eller noe lignende?? Mantra'en er jo nesten like bred på midten som en GS-racer er i tuppen!

Men forsøk å dra en storslalomski utenfor løypene. Den kommer til å fortelle deg temmelig klart at "Her hører jeg for F*** ikke hjemme!!!"

:razz

</blockquote>

Men hvorfor skal man ta målene i betrakning? Jeg synes det blir for dumt når annenhver allroundski hevdes å ha "egenskaper på høyde med storslalomski" eller noe i den dur. Helt klart, de kan ha veldig bra isgrep. Ja, de har ofte radius i samme størrelsesorden. Men forskjellen er likevel enorm...

Jeg har Hafjell og Kvitfjell som hjemmeanlegg og kjører derfor mye på kunstsnø og is tidlig på sesongen. Min 'allroundski' fra Stöckli har mål ikke langt unna Mantra, og ja, jeg synes de fungerer veldig bra de dagene hvor jeg kjører mest i preparert løype. Men jeg blir alltid litt sjokkert når jeg spenner på meg ordentlige løypeski - respons og hurtighet fra kant til kant er på et helt annet nivå.

Jeg har også kjørt mye off-piste med storslalomski, når fatski fremdeles var et relativt ukjent begrep. Er det optimalt? Åpenbart ikke. Er det morsomt? Når er det ikke morsomt med pudder?!?

Jeg prøver ikke å si at du heller burde kjøpe deg et par racingski enn et par på ca 90 hvis du bare skal ha ett par. Eller to par... men ikke gå hen i drømme og tro at det ikke kan bli morsommere i løypa enn du har det på Mantraen din! :wink