Ja, ja. Det høres greit ut.

Det er ikke meningen å påstå Mantra er en dårlig ski i løssnø. Egentlig er den relativt bra, målene tatt i betraktning. (Som allroundski av den smalere sorten er den et knallbra alternativ, helt på linje med f.eks Dynastar Prorider) I preppet løype snakker vi egenskaper nesten på linje med rene bakkeski.

Det jeg mener, og som vi tydeligvis er enige om, er at det finnes ski som er bedre i pudder. Sånn sett er min anbefaling til Ohjelm å beholde supermojoen som allrounder og heller gå for en mer rendyrket løssnøski som ski nummer to. Dette under forutsetning at dette er en mulighet/ønske fra hans side. Jeg vil påstå at en bredere, mer pudderspesifikk ski er helt berettiget på Oppdal.

Første gang jeg prøvde mantraen (3 el 4 sesonger siden) opplevde jeg den som den ultimate skien. Den var bred i mine øyne da og ettersom jeg ikke hadde det samme sammenlikningsgrunnlaget da som jeg har nå syntes jeg også den var knallbra som pudderski. Noen år etterpå, med mer erfaring og andre referanser synes jeg fortsatt det er en veldig bra ski, men faktisk i den smale enden av skalaen. Skulle jag hatt et par ski som jeg skulle bruke til "alt" ville jeg prioritert en bredere ski med bedre egenskaper i løssnø, selv om dette betyr å ofre noe av moroa i bakke. I faste/harde forhold utenfor bakken synes jeg ikke det noen ulempe med bredere ski, opp i rundt 110-120mm på midten. Lange tupper og nye geometrier gir store fordeler, særlig i vanskelige forhold med skare og gjennomslagsføre. Aktuelle kandidater ville være XXL, EHP 186 eller 193, eller gode, gamle K2 maden ak.

Særlig med en vekt på 100kg er det verdt å kikke på bredere ski. (Dermed i parentes bemerket at selv om Ingrid Backstrøm nok ville kjørt fra både meg og deg på et par snowblades, så spiller nok hennes vekt også inn på de opplevde egenskapene til en gitt ski. I det siste har hun visstnok gått over til å kjøre på Katana.)