Morotto
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg hadde aldri Tua, men skrensa i mange år rundt på et par Morotto telemark light og lave crispisko! Hadde åsnes sondre først, men røska ut bindinga første dagen. Er ikke tvil om at åra på morottopinnene har vært gull verdt når det kommer til teknikk!! Må smile av alle kidsa som ikke kan å kjøre, men som allikevel får pappa til å kjøpe utstyr til dem til jul for en ti tolv tusen. Innfør karantenetid på gotama, InBig etc for unga, og la dem låne noen gamle morotto, åsnes og tua et par sesonger !
|
|
|
 The fall of Tua
|
More than words
|
OP
More than words
Sjekk http://www.telemarktips.com/Interview4.html for litt historie om et tema som vekker nostalgiske følelser i flere verdensdeler...
|
|
|
 Ol`Dirty
|
More than words
|
OP
More than words
Ol`Dirty Bastard er inne på noe. Tror jeg har mye igjen for årene med upreppa kombiski med sløve stålkanter.
|
|
|
 Mimre
|
More than words
|
OP
More than words
Artig tråd. Starta for min del opp på Åsnes MT 54, lengde 205 cm, og alpina telemark tøffel. Spennet på skia var så kraftig at ein måtte ta hardt i med begge nevane for å klemma dei saman på midten. Har aldri eigd eit par Tua sjølv, men hugsar gyldne augneblinkar i minst 1 meter pudder på lånte Tua Colibri. Desse skia hadde faktisk kjerne av balsatre (same treslag som vi bygde modellfly av), noko som kom tydeleg fram då den eine skia knakk rett bak hælen på skoen. Men lette det var dei, det skal dei ha!
|
|
|
 Tua til jul
|
More than words
|
OP
More than words
Husker en kompis fikk Tua (sikkert montets) til julegave engang på tidlig 90 tall. Det var den tristeste jula jeg har opplevd. Selv hadde jeg slitte Atomic Backcountry Telemark med dobbeltspenn og opplevde å bli rævkjørt, frakjørt og utkjørt i løssnøen på 1. juledag. Den vinteren solgte jeg sykkel og stereoanlegg og kjøpte mine første Montets.
|
|
|
 Wildern....
|
More than words
|
OP
More than words
Wilderness, Toute Neige! Dette var de første kongeskia fra TUA. Ingen andre modeller kom opp mot disse. Alt annet suger faktisk så grønnjævlig at jeg nesten må spy!
|
|
|
|
|
|
 Vitenskapen og TUA
|
More than words
|
OP
More than words
Det ble gjort en del vitenskapelige undersøkelser av titanalkonstruksjonen som TUA brukte for å få til den sagnsomsuste dovenheten i myksnø. Disse undersøkelsene var initiert av et visst østerrisk skimerke som begynner på F... Konklusjonen var at TUA er noen forbanna drittski som ikke engang er egna til peisved. De ryker nemlig noe satans, og så blir det liggende noe hæillsukkades med metall igjen i grua.
|
|
|
 drittski
|
More than words
|
OP
More than words
Interessant konklusjon fra en konkurent...Whow - "de andre lager dårlige ski". Uansett; det sier jo litt sånn generelt om forskning da, når den konkluderer med en ting, mens en generasjon skikjørere har en helt annen mening. Ja ikke bare meninger om skimerket, men følelser, følelser som burde vært forbeholdt en kvinne, følelser som ingen andre skimerker noensinne vil oppnå blandt så mange, opplevelser, gleder og sorger. En del av en kultur, en generasjon og en tidsepoke. Det er Tua, en tynn, spinkel planke fra NordItalia.
|
|
|
 Nostalgien lenge leve
|
More than words
|
OP
More than words
Hadde ikke trodd at en tråd rundt TUA - kunne få meg til å stoppe å jobbe - (Har lest sakte og nøye gjennom denne tråden ble en 2t lunsj) kjenne 30års krisa komme snikende, men jeg erindrer gamle pudder følelser fra TUA Montets - den gangen man stakk av fra alle eventuelle forpliktelser, var det antydninger til snø i lufta. Sitter i Oslo og ser det snør. Skulle ikke vært på jobb, men på vei ned en eller annen topp i 30cm pudder. For holde ut til helga, denne uken også.
|
|
|
 Husker Stanton
|
More than words
|
OP
More than words
Husker en sinnsyk pudderopplevelse i Stanton i 94. Det hadde snødd slik at toget var 2 timer forsinket inn fra Innsbruck. Jippi! Alt av heiser hadde vært stengt i tre dager på grunn av snøstorm. Første dagen vi var der, åpnet de en tredel av anlegget. Mellom 50cm og 1m å boltre seg i. Andre dagen åpnet de en tredel til. Og nå var sola komemt også. Tredje dagen var hele anlegget åpent. Bare helt sinnsyke forhold! Og selvfølgelig med perfekte ski til formålet: Nemlig TUA Wilderness! Those days never return...
|
|
|
 Snufs
|
More than words
|
OP
More than words
Jeg sitter og tørker tårer på jobb og skjønner at det er flere som har det som meg, for aller helst vil jeg bort herfra og ut på ski eller brett, hva som helst bare det flyter på snø! Mine gamle Atomic Ulriken utfor står i glassmonter, hjertet banker litt fortere hver gang jeg ser dem. Men takk gud for at utviklingen går sin gang!
|
|
|
 Retro
|
More than words
|
OP
More than words
Blir nesten så en håper på en Retrobølge etter å ha lest denne tråden...Har fortsatt mine sorte og lilla Scarpa Terminator utstilt på sølvfat sammen med noen særs slitne Tua ski.
|
|
|
|
|
|
 Tua bra, men
|
More than words
|
OP
More than words
Det ble lite sjekking med Tua, babesen skjønte ikke hva dette var, drar mye mer damer nå med Seth Pistol. DET er lureskia sine det!!!
|
|
|
 Nei...
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 100
|
More than words
|
OP
More than words
Mangler bare noen få innlegg til så er vi oppe i tresifra folkens.
|
|
|
 mm
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Tresifra...
|
More than words
|
OP
More than words
...nei det vet jeg nå ikke.
|
|
|
 Sjekking med Tua
|
More than words
|
OP
More than words
For min del dro jeg mye mere mus med Tua enn med xxx og DP - hva det skyldes kan man jo spekulere i, men det kan vel ha noe med at min populæritet og attraktivhet i markedet har utviklet seg tilsvarende som Tua. Selv om vi begge har blitt bredere siden toppårene på tidlig 90 tall, har etterspørselen sunket.
|
|
|
|
|
|
 Da vømmøl dro damer.....!
|
More than words
|
OP
More than words
Det er fint å se at det også finnes tråder med kvalitet på dette forumet!! Det var nevnt hva slag utstyr som drar/dro damer. Minnes med glede tida da trixet var å stille opp med trekjepp i høyrehånda, tjukk ullgenser og vømmølsbukse ! Those were the days..........and those days are over!
|
|
|
 100
|
More than words
|
OP
More than words
.......champisskorkene spretter!
|
|