Er det fler som husker den "riktige" måten en skulle lære seg å stå telemark på? Det viktigste av alt var at man begynte på fjellski eller det som på tidlig nittitallet het telemarkski, Åsnes Sondre, Fischer 99 osv; med Asolo Morgedal sko. Etter et par sesonger på dette utstyret kunne man kanskje få aksept for å gå til anskaffelse av et par Asolo Extrem pluss eller lignende, men hvis man var dristig nok til å gå rett til proteser som det het, altså Scarpa T1 eller Merrel Super Comp (de sorte og hvite lærestøvlene med fire rosa spenner...) vanket det hets. En smule mer velegnede ski kunne man også anskaffe seg i denne fasen, kanskje K2 piste, eller hvis man skulle off piste, kanskje Piste Off, eller kanskje Fat Molly. Etter noen sesonger på dette utstyret var man forhåpentligvis en habil telemarkkjører, og kunne dermed forsvare å anskaffe seg høye støvler, og eventuelt carvingski.
Når det gjelder antrekk mener jeg også å huske at det var litt tøft med vadmel og lusekofte (for veeeldig lenge siden da jeg gikk i 6. klasse og akkuratt hadde fått meg mine første Madshus Telemark ski). Men med OL 94 og "Sondre" merket gikk denne stilen gikk fra å være subkultur til overklassemote. I det hele tatt så er det pussig hvordan telemark på slutten av 90tallet ble utrolig mainstream. I USA er du mer alternativ, og røyker enda mer weed om du kjører telemark enn om du kjører snowboard..