Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3
More than words
OP Offline
More than words

Kom akkurat på at jeg forrige sesong kombinerte gode gamle LoveAlpine lua mi med feite DynInBig! Fy faaaeen! Total mismatch! Bra det var på topptur og ingen så det.

KRISE AT TUA ER BORTE
More than words
OP Offline
More than words

Så jeg kjøpte 5 par på salg hos skandinavisk

til extrem forever
More than words
OP Offline
More than words

Det er jo ingen her som påstår at alt var bedre før - tvertimot. Det er derimot artig og mimre litt om gamle dager. Hvis du ikke liker får du bare holde deg unna denne linjen. Er det ingen som husker den geniale Black Diamond Toute Neige? Den var omtrent som TUA versjonen, men med leddetet stålkanter og titanalplate som medførte artige spennvarianter. Sabla god ski.

More than words
OP Offline
More than words

Etter og ha lest denne (lange) tråden slår det meg at årsaken til Tuas fall må være markedsføring. Tenk og navngi sine produkter: Montet, Toute Neige, Cirque og Excalibur Mito. Det er håpløst. Er de oppkalt etter (u)kjente fjell?XXX, B3, TeleDaddy, SethPistol, InBig o.l. svinger liksom noe bedre. Det har kommet flere nye skimerker i det siste bl.a. Zag og Armada. Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle plass til Tua? Vil også i sammen slengen gi litt støtte til extrem for ever, etter en kraftig overdose av norrøna, lovealpine asolo etc fra 93-98 kaster jeg opp når jeg ser noe slikt igjen. vel, vel de vet ikke ha de går glipp av,verst for dem. er for øvrig med på øldrikking. hva er skipuben i tr.heim? jeg foreslår Credo.

Hva er galt med asolo og åsnes?
More than words
OP Offline
More than words

Ahh, har ennå gode minner fra vinteren 94, da var jeg ei uke i Davos og kjørte telemark på mine Åsnes sondre, med Riva 1 og lave Asolo sko (tror et var morgedal?). Ei uke, og møtte max 10 andre som kjørte telemark... Det var gøy det. Testet disse skiene igjen denne påsken en dag, ville bare ha noe lett utstyr for å gå bortover med. De var helt grusomme å kjøre på, ingen av støten jeg idag har i mine T1 og linken. Men, den gang var det utrolig herlig å suse nedover løypa i lave telemarksvinger, mens tyske turister sto å så rart på fyren med nikkers og strikket genser som var helt hvit etter å ha trynt utallige ganger... Det var tider det smile

More than words
OP Offline
More than words

Jeg tenker tilbake til 1985 og Les Trois Vallées. Var i Val Thorens med Asolo Snowfield og Fischer America 101ST, to stive, rette jævler. Det hadde snødd over en halvmeter, og sola skinte. Jeg var inne i den tidlige telehypen og stilte med sixpence, islender, skjorte og slips. Fikk en del ukvemsord i heiskøen av franske playboys med rosa, helskåren dynedress, men da jeg schwunget meg nedover løssnøen, ropte franskmennene fra heisen Ahhh, les Telémarque, LES TELÉMARQUE!!! Vi var de store heltene!

Det verste av alt...
More than words
OP Offline
More than words

er at Tua i år kom med en ski som vår norske verdensmester, Erik Rykhus har vært med å utvikle.

Uansett, at Tua faller er tragisk. Ingen kan kalle seg telemarkkjører dersom man ikke har kjørt Tua. (Åsnes Sondre eller Dynastar Ultra Bultra kan kompensere) Tenk så sinnsykt brede vi syntes Montet MX var når den kom...

Hvil i fred.

More than words
OP Offline
More than words

Har bestemt attua legger ned? dette må vere løse rykter. er forsatt kjempe glad i mine gamle tua vittor. glemmmer aldri gamle tider med vadmels bukse å strikkegenser me hatet alle som kjørte med protese (plastsko).....

Eg kreve herved at
More than words
OP Offline
More than words

k2 piste off e med i tua-ånden. I det miljøet eg kjørte va det nesten halvt om halvt med div tua og k2. Men man la likevel meir merke te de rare tua-skien pga dets spesielle design. Ang. navn som det ble nevnt ovenfor; det e jo godt ti år gamle modella det e snakk om her, og eg syns ikkje de navnan kling spesielt dårlig. Syns det derimot gir litt cred å tørre å være litt autonom i så måte. (sånn sett syns eg navnan på det som skulle vorre årets modella e meir et offer for "die zeitgeist" - bubba, tsunami, titan, crossfat etc Min kilde te tua-konkursen e no at det står på sidene te telemark-pyrenees.com.

More than words
OP Offline
More than words

e har mine samme gamle tua ski og har ikke tenkt å bytte på ei stund. aldri hatt no så godt.

More than words
OP Offline
More than words

Har planlagt å kjøre mine Crossride 110 flere ganger i vassfjellet hvis det noen gang kommer snø der. Så er spørsmålet om jeg heller bør spare dem og henge dem opp på veggen, før jeg kjører dem i stykker. Trekjerner tåler riktignok en hel del, men det er jo kanskje snakk om et samlerobjekt om noen år!

More than words
OP Offline
More than words

Virker som om Tua solgte stort nord for Dovre! Vassfjellet var stedet det i gamle dager...nå er det heller snøtomt ja. Vi får sette oss på en sliten, brun bar, drekke og gråte å mimre om fordums glans. Credo er ingen dårlig ide i så måte. I brutal snøabstinens smekka jeg på feller på bandittene mine og gikk opp på Gråkallen på lørdag. To turer ble det, mange nye hakk i sålen og plenty fauna på fellene.

Rangle, har du ikkje hørt om "Gløshaug-uniformen"?
More than words
OP Offline
More than words

Det va jo et standard-uttrykk da eg studerte i bartebyen... Strikkagenser/kofte, vadmelsnikkers/bukse, strikkalue. Og stav. Og, ikkje minst, lærsko og TUA under føttern. Da telemarkstrenden eksploderte på tidlig nittitall, så du dem overalt i Vassfjellet. Og når du havna i lag med en av dem i T-kroken og sku slå av den obligatoriske heispraten, va det ingen vits å spørre den snytunge vadmelsklumpen om han va student, nei det va bare "jaha, e det kjemi, arkitekt, bergverk eller...?" Etter et raskt svar på kor på Gløshaugen han hørte heime kaste han et blikk ned på mine ikke-tua-ski: "Åssen ski er e der a?" For oss som gikk på universitetet va det ganske enkelt og plukke ut en Gløshauger...etter at Vadmelshypen va over va det bare å se etter norrøna-goretex i rødt og blått, low alpine og seff TUA, så hadde du dem med en gang...(misforstå meg rett; dem fantes på Lade og Dragvoll og, men langt fra så konformt) Hehe, artig å være litt usaklig fordomsfull, men hovedpoenget e, og det har jo denne tråden vist til fulle, at de fleste gode TUA-minnan i Norge stamme fra studentbyen Trondheim, i og med at det ligg et beskjedent lite skolebygg på Gløshaugen hvis disipler i mangel av skoleuniform tidlig på nittitall fant sin frelsende erstatning.

More than words
OP Offline
More than words

hva faen er TUA?

Hva er TUA??????!!!
More than words
OP Offline
More than words

Håper dette var et køddespørsmål. TUA er solskinn. TUA er laaange dager i puddersnø. TUA er (var) state of the art i telemarkski en periode. TUA var mange netter med våte drømmer helt til jeg fikk kjøpt mitt første par. TUA er en uhorvelig mende øl druket på afterski. TUA er en stor mengde vakre kvinner man aldri fikk på grunn av for mye øl på afterskien. TUA er vakre minner fra et tiår som forløp med studier i bartebyen, livet, døden og kjærligheten. TUA er vel de eneste skiene fra 90 tallet som har klart å pådra seg en tråd med over 50 innlegg på FFF. Det er TUA. Forøvrig enig med rangle i at credo er et finfint sted å drikke seg så langt ned at TUA-logoen dukker fram helt nederst i glasset.

Joda, Siv.ing, Lowe og Tua
More than words
OP Offline
More than words

Hehe, sånn var det! Selv holdt jeg meg unna ull og vadmel som ytterplagg, da jeg etter konfirmasjonen hadde lært å kle meg fornuftig. Men må nok innrømme at uniform 2 ble brukt flittig i mange år... Det som er virkelig morsomt er jo at i studentukene 4-6 i Åre kryr det den dag i dag med NTH ere i den gamle uniformen, tror jaggu de fleste av dem er utstyrt med et pent utvalg av de skia som er nevnt på denne tråden, ja t.o.m en og anna stauren er å se! Det blir liksom det samma som å tusle rundt med M-85 i Irak. For dem som tok den...

More than words
OP Offline
More than words

Siv.ing (ferdig nå..), Lowe lue (yes! kan fortsatt brukes på fjellet langt fra folk, evt. på sjøen, finnes det bedre lue?), Tua (to par i kjellern, kun brukt som påskebortoverski etter -98). Morsom tråd det her!

ikke bare bartebyen
More than words
OP Offline
More than words

TUA var flittig i bruk i Oslo på slutten av 80-tallet, og da særlig i Tryvannskleiva og Rødkleiva (som desverre måtte stenge). Jeg må desverre innrømme at jeg hadde min periode i vadmeø, men den gikk heldigvis fort over. Ellers tror jeg ikke man skal kimse av M-85 i Irak. Den blir tross alt brukt av lokalt politi både i Afganistan og blant palestinske politifolk.

More than words
OP Offline
More than words

Trenger ikke feller da nei! Omtrent som å gå opp på gråkallen for tida?

More than words
OP Offline
More than words

Trenger ikke feller da nei! Omtrent som å gå opp på gråkallen for tida?

More than words
OP Offline
More than words

Ikkje bland våpen og krig inn i en tråd som dette, det e nesten blasfemi! TUA/telemarksbevegelsen rundt 1990 - e det nermaste du i skihistorisk sammenheng kjem te flower-power bevegelsen. Tenk å bringe vadmel, kofte, stakk og estetikk-kjøring telbake inn i bobledress-skianleggan! Sjøl om man kan se det gjennom ironi-brillan ska vi likevel være stolt av det! Nærmar peace and love kjem du ikkje! Bortsett fra stauren, da (hehe).

More than words
OP Offline
More than words

Når jeg snakker om m-85 tenker jeg selvfølgelig på Head Monster m85. Bra ski, tangerer tua vil jeg si. Fram for freden, krigshisserne burde vært skutt mener nå jeg da.

More than words
OP Offline
More than words

Det er om ikke annet et sunnhetstegn at du tolker m 85 som Head Monster 85! Vi får holde oss til det og glemme min lille digresjon! Gråkallen var fint det, ivertfall mtp at det var den eneste skråninga med en anelse snø på i Trondheimsområdet på Lørdan! Blir det en pils på Credo i nærmeste framtid for ex-vadmels aktører fortsatt bosatt i Trondheim eller? Ikke akkurat afterski, men i en mørk, snøløs høst er det stort sett ikke annet å ta seg til uansett!

More than words
OP Offline
More than words

Har et par lilla Motetes (husker aldri hvordan man skriver navnet riktig) oppunder taket i boden. Skål for dobbelt stavsett. Hipp hipp.

Hvorfor skal alt være enten eller?
More than words
OP Offline
More than words

Tua bør vel innrømmes kred for at det er temmelig stor forskjell på Cirque anno 1990 og Tsunami/Bubba anno 2003. Problemet er jo at de brukte alt for lang tid på å oppdage hvor trenden bar, og brakk ryggen på opphentinga. Rundt 1985 var det vel i stor grad fjellski fra Åsnes, Madshus, Fischer og Atomic som for mange utgjorde de første famlende (?ramlende?, more like it) forsøk. Tua hørte jeg bare panegyriske omtaler av, men fikk ikke en gang sett et par før mange år senere - langt mindre "befølt". Da kjøpte jeg to par Viper (73-55-65) på salg, hvilket var noe helt annet i bruk enn både E99 og Åsnes Nansen TM! Bruker fortsatt Viper?ne til stein- og reine bortoverski, mens de halvfeite og feite blir prioritert ved andre anledninger. Kjenner meg slett ikke igjen i polariseringen av gamlis med Tua-affeksjoner og håpefull med moderne utstyr; de fleste av oss greier utmerket godt å glede oss over utstyrsutviklingen, sjøl om vi har sterke telemarksminner fra tjue år tilbake.

More than words
OP Offline
More than words

Tua falt vel av da carwing ble det store - og takk gud for det. Tror ikke Tua hadde hatt den samme stjerna hvis Tua Smooth Carwe eller no sånt hadde eksistert...Sånn sett kan vi vel le like godt av den perioden også, da vi kjøpte graderte carwingski, monterte heimlage trestylter og Skyhøy på...Også kreide vi ikke å kjøre så mye bedre i fjellet enn vi gjorde med våre Viper, Montets, Excalibur osv. Tviler på at det kommer en tråd på FFF om noen år hvor det mimres like heftig over Stinger, Pitbull og Skyhøy...

More than words
OP Offline
More than words

Det geniale med TUA var nok at det var ett kvantesprang mtp skifølelse i forhold til det som da eksisterte på markedet. At så mange roser dem opp i skyene er jo ett tydelig tegn på det. Det er synd at de ikke har klart å følge opp, men slik er det bare.

More than words
OP Offline
More than words

Rossignol skjønte at Tua var veldig bra en gang på midten av 90 tallet. De kjøpte et parti Tuaski og solgte dem med Rossignolmerke. Hvilken Tuaski tenker jeg på? Premien til vinneren er jeg enda usikker på. Men kanskje en øl på Credo en gang i jula?

For en herlig diskusjon..
More than words
OP Offline
More than words

Tua er en stor del av freeride historien.. Tua er vel egentlig begynnelsen på det hele.. Hvem kan vel glemme "back in the days" med Wilderness, Cirque, Mountagnes. Så kom galskapen, de rå-breie Excalibur, og den superlette(men akk så lite holbare) Colibri.. Den vakre blåe Mountagnes mx ble etterfulgt av den skrikende gule Mega mx, som jeg vil nesten regne som begynnelsen på slutten.Crossride serien prøvde så godt de kunne å holde tritt med den nye typen ski, men måtte vel bare gi opp..Syns det på en måte er godt at det er slutt nå.. Et utrolig skimerke er lagt ned, og tar ufattelig mange minner med seg. Minner om turer, venner, fjes, og gleder fra den tida snøen var dypere og svingene kortere.Håper ikke det blir gjort noe nytt forsøk på å få Tua tilbake egentlig.. Den gamle tungvekter bør være for stolt til å prøve seg i en ny tid.

More than words
OP Offline
More than words

Tja, lurer på om det ikke er Rossignol sin Black Widdow du sikter til. Og hvilken Tua den stammer fra...kan det være Razor? Skyter litt i blinde her. Hvis det er feil kan jeg heller spandere et glass på deg i jula. Glass og sånt ja, se denne tråden på freeride - artig lesing. http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=8802

More than words
OP Offline
More than words

Etter aa ha lest denne lange traad föles det godt aa ha mine TUA ski staaende paa badet hjemme, og vite at det kun er 15 dager igjen til jeg kan ta paa meg uniformen og sette nedover löst pudder med TUA SUMO, forövrig en svært god lössnöski.

More than words
OP Offline
More than words

Hadde aldri sansen for Tua da Tua var stort, var vel mer en K2 mann. Det jeg prøvde av Tua på 90`tallet synes jeg ikke var imponerende, skal vel nevnes at jeg i de tider hadde sterke fordommer mot folk med ?uniformen? og Tua var noe jeg assosierte sterkt med slike mennesker, så jeg ga de vel aldri helt sjansen. I vår derimot, prøvde jeg derimot en Tua ski jeg veldig godt kunne tenkt meg. Husker ikke hva de het men de var halvfeite og kanskje de letteste skia jeg noensinne har hatt på beina og allikevel ok kjøreegenskaper. Tror de het noe som kan assosieres til lett; helo, helium eller no sånt, kan det stemme? Tua hadde jo et ganske brett sortiment i vår før de gikk konk og hvis de rakk å masseprodusere noe før de gikk konk må det jo gå an å kjøpe skiene et sted. Kanskje billig? Er det noen som vet noe om dette, om det er en muligheter og hvor, er dette informasjon jeg er interessert i.

Rettelse vedr Tua Excalibur...
More than words
OP Offline
More than words

Viser til mimre sitt innlegg "De legendariske ski..." Lagt ut: 04.12.2003 14:01:00.

Du omtaler Åsnes Nansen og Tua Mito i samme ådnedrett, og at blant annet Asolo Morgedal hørte til samme tidsalder. Dette Blir å blande kortene kraftig. Mito var riktignok siste (tror jeg) skudd på Wxcalibur-stammen, men Nansen og Mito hører til to forskjellige tiår! Den Tua-skien som derimot herjet storfjellene i ca 15 år var legendariske Tua Excalibur. Noen sier man fikk den uendret i hele denne perioden. Dette tviler jeg litt på, men målene var ganske like. Selv har jeg et par Excalibur MX Magnum fra 1996, med målene 90-70-80. En utrolig og lett ski med leddet stålkant og fantastisk spenn. Disse ble styrt av Crispi D-racer, En lærsko full av klemmer og plast inni, med en forferdelig komfort... Har selv konvertert til alpint, men tar hvert år frem mine dyrebare magnum til toppturbruk. Da er det ingen over!

Sjekk gjerne ut Tua anno 1997 på: http://www.telemark.org/skishop/news9798/tua/#EXCALIBUR

Har bare eid et par Tua-ski
More than words
OP Offline
More than words

Noen lilla Viper MX med Pitbull-bindinger... Det var helt fantastiske bakkeski, litt mindre fantastisk utenfor. Husker det ble en viss forskjell i kjørestil etter overgangen fra Fischer E99 Telemark. Fant forresten en artikkel om hva som gikk galt med Tua på nettet (s. 17, den er kort):http://www.offpistemag.com/themag/hardcopy/op_18_web.pdf Det er en test av telemarkski der også for de som bryr seg om sånt (Rossignol T3 etc.)

Noen som er interesert i ett par NYE Tuaski -03/04
More than words
OP Offline
More than words

Jeg kan få tak i noen av årsmodellene til Tua. Er det noen som er interesert? Mail meg..

More than words
OP Offline
More than words

å få sett en en komplett oversikt (kronologisk) over TUAs modellsertement fra begynnelse til slutt. Nån som veit kor man kan finne nåkka sånt? Kanskje neste nr av friflyt burde lage en artikkel på dette - "TUA - legenden som forsvant..", "hva betydde TUA for deg..." etc.Sjøl huske eg best cirque fra rundt 90 -91? - Svart ski med gul logo og gul sjøllysanes såle -må være nån av de finaste skien til dags dato. La no godt merke te den der man for og knøla med fjelltelemarksski på 210 cm..

den rette måten å bli en telemarkkjører
More than words
OP Offline
More than words

Er det fler som husker den "riktige" måten en skulle lære seg å stå telemark på? Det viktigste av alt var at man begynte på fjellski eller det som på tidlig nittitallet het telemarkski, Åsnes Sondre, Fischer 99 osv; med Asolo Morgedal sko. Etter et par sesonger på dette utstyret kunne man kanskje få aksept for å gå til anskaffelse av et par Asolo Extrem pluss eller lignende, men hvis man var dristig nok til å gå rett til proteser som det het, altså Scarpa T1 eller Merrel Super Comp (de sorte og hvite lærestøvlene med fire rosa spenner...) vanket det hets. En smule mer velegnede ski kunne man også anskaffe seg i denne fasen, kanskje K2 piste, eller hvis man skulle off piste, kanskje Piste Off, eller kanskje Fat Molly. Etter noen sesonger på dette utstyret var man forhåpentligvis en habil telemarkkjører, og kunne dermed forsvare å anskaffe seg høye støvler, og eventuelt carvingski.

Når det gjelder antrekk mener jeg også å huske at det var litt tøft med vadmel og lusekofte (for veeeldig lenge siden da jeg gikk i 6. klasse og akkuratt hadde fått meg mine første Madshus Telemark ski). Men med OL 94 og "Sondre" merket gikk denne stilen gikk fra å være subkultur til overklassemote. I det hele tatt så er det pussig hvordan telemark på slutten av 90tallet ble utrolig mainstream. I USA er du mer alternativ, og røyker enda mer weed om du kjører telemark enn om du kjører snowboard..

More than words
OP Offline
More than words

Vømmel og nikkers har alltid vært noe overklassemøl. Mariusgenser og olabukse er de rette skiklær.

More than words
OP Offline
More than words

Hugsa då eg va 10-12 år, å for å slang på snjo å taoe...dar hadde dei eit par me tua ski på veggen, å dai va SOOOO tøffe at sånne sku eg HA eingong..men sånn vatt da ikkje, plutseli var snowboard trenden dar, og da va ingenting ant som hjalt. no e eg blitt 17 og har tatt t vet, kjørt telemark i 2 år, men dei flotte tua skia blei det aldrig noko av, dei vart gløymt når eg kom i sports nutikken!!

More than words
OP Offline
More than words

En kompis av meg kjørte TUA selv om han egentlig ikke hadde så peil på ski. Men han hadde TUA. Og kunne kjøre med de gode gutta. Hadde du TUA var du god. På den tiden gikk det en het debatt om nødvendigheten av ett par ski, som skulle brukes til alt. Vi hadde en filosofisk tilnærming til det å stå på ski ble vi fortalt. Og noen av oss labba rundt i T-skjorter som annonserte "Høye støvler gjør deg høy nede men lav oppe" eller noe sånt. Og bindingene! Herre gud. Husker mine første kabelbindinger, Rottefella 612.

Side 2 av 3 1 2 3

Mest lest på FRIFLYT.NO