Sitat leug&mjuk:Etter år med kalde (og smertefulle føtter) i telemark- og alpinstøvler, var batterivarmere løsningen for meg. Det kostet jo litt, men tatt i betraktning hvor stor glede det gir meg å kjøre ski, tenker jeg ikke et sek. på penga.I tillegg til batt.varmere, var det viktig å få et par såler som bygget/støttet opp under fotbuen på innsiden av foten. Foten får en mer naturlig stilling nede i støvelen, samt at sålene hindrer foten i å klemmes flat når de to nederste spennene strammes (for hardt?). Dersom foten klemmes flat, vil nerver og blodårer strekkes, med kalde og vonde bein som resultat. (Har til gode å se ullsåler som ikke er dønn flate, så vil ikke anbefale slike.) Såler kommer i ulike prisklasser og typer, fra ferdigformede (rundt 400,-), til custom fit/varmetilpassede eller støpte (ca 700,- - 1.500,-).Under heisturen spenner jeg dessuten alltid opp spennene og evt. slipper opp power strap'n på toppen, samt lar beina henge fritt (stolheis). Får hvile og økt blodsirk.Tørre og varme føtter i varme støvler holder lengre.Regner med at du bruker knelange strømper siden du sier "alpinstrømper"? Unødvendig å si kanskje, men det er liten vits i å ha lange strømper om stillongsen ikke trekkes opp. Kun strømper nede i støvlene, altså, og ingen klemkanter fra stillongsendene.Dersom du er HELT sikker på at støvlene dine passer føttene dine, mener jeg altså at det enkleste er å bytte ut sålene som fulgte med støvlene, samt spenne opp i heisen.Tvi-tvi!
Takk for utfyllende svar.jeg bruker bare sokkene nedi skoen. Stilongsen er alltid rullet opp. Tror det blir en tur til en sportsbutikk i helegn og får sjekket litt.